شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اروپا#جدید#اروپایی#افغانستان

کمیسیون اروپایی خواستار آمادگی کشورها برای وقوع موج جدید پناهندگان شد


کمیسیون اروپایی خواستار آمادگی کشورها برای وقوع موج جدید پناهندگان شد

کمیسر امور داخلی اروپا با توجه به تحولات اخیر افغانستان از کشورهای عضو این اتحادیه خواست خود را برای مقابله با موج جدید پناهندگان آماده کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم ، "ایلوا یوهانسون"، کمیسر امور داخلی اروپا در گفتگویی با روزنامه "دی ولت" آلمان درباره تحولات اخیر در افغانستان گفت: من بسیار نگران هستم. شرایط بسیار ناپایدار است و اوضاع به سرعت تغییر می کند. انسان ها بسیار نگرانی و ترس دارند. ما در گذشته دیده‌ایم که طالبان تا چه اندازه می تواند خشن باشد و چه جنایات ظالمانه‌ای را می تواند مرتکب شود. ما نمی توانیم افغان ها را تنها بگذاریم.

این مقام اروپایی در ادامه این گفتگو اظهار داشت: تا به حال انسان های زیادی از این کشور به اروپا نمی آمدند، اما شرایط حالا به سرعت تغییر کرده و ما باید برای سناریوهای مختلفی آماده باشیم. همچنان تعداد زیادی از مردم افغانستان آواره می شوند و تقریبا حدود 3 میلیون نفر تا پایان سال گذشته خانه های خود را ترک کرده بودند تا در جاهای دیگری در افغانستان زندگی کنند. در سال جاری تنها 550 هزار نفر آواره شدند. 80 درصد افرادی که آواره می شوند کودکان و زنان و دختران هستند.

وی ضمن هشدار درباره هجوم مجدد پناهندگان به اروپا در این شرایط گفت: ما نباید خطایی مشابه سال 2015 را تکرار کنیم. ما نباید منتظر بمانیم تا این انسان ها به مرزهای خارجی اروپا برسند. پس این بدین مفهوم است که ما همراه با دیگر کشورها و سازمان های بین‌المللی باید به افغان ها در افغانستان و برای اسکان در کشورهای همسایه کمک کنیم.

کمیسر امور داخلی اروپا در بخش دیگری از این گفتگو تاکید کرد: این مسئله مهم است که حمایت های بین‌المللی را مهیا کنیم. این حمایت ها باید به صورت قانونی، ایمن و منظم در برنامه اسکان مجدد آژانس پناهندگان سازمان ملل ارائه شود. ما نمی خواهیم این پناهجویان مجبور شوند به سفرهای خطرناک بروند که در آن قاچاقچیان از وضعیت بد آن ها سوء استفاده می کنند. به همین دلیل من از همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا می خواهم سهم خود برای اسکان پناهندگان در برنامه آژانس پناهندگان سازمان ملل را افزایش دهند.

وی تاکید کرد که کمیسیون اروپایی آماده است برای چنین برنامه هایی کمک های مالی بیشتری را آماده کند. مشاوره ها در این باره در روزهای آینده در سطح سیاسی و در کمیته های تخصصی ادامه خواهد داشت.

یوهانسون همچنین گفت: ما باید با کشورهای همسایه و دیگر کشورها در منطقه همکاری کرده و از آن ها حمایت کنیم. ترکیه در حال حاضر چهار میلیون پناهنده سوری را در خود جای داده و اتحادیه اروپا به مدارس، خدمات پزشکی و حمایت های اقتصادی از پناهندگان در ترکیه کمک مالی می کند.

وی مسئله تداوم اخراج ها به افغانستان که در حال حاضر برخی کشورها بر آن تاکید دارند را در شرایط فعلی غیر ممکن اعلام کرد.

کشورهای اروپایی به شدت نگران وقوع بحران پناهندگان جدید به دلیل تحولات اخیر در افغانستان هستند و به دنبال راهکاری برای مهار این بحران احتمالی بوده و در این باره اختلاف نظرهایی هم دارند.

تا پیش از این هم اروپا همچنان درگیر بحران پناهندگان بوده و هنوز نتوانسته است برای غلبه بر آن به راهکار درست و عملی دست پیدا کند.

کشورهای اروپایی به‌جای یافتن راه‌حلی برای تقسیم عادلانه پناهندگان در این اتحادیه تلاش می‌کنند با ابزار مختلف و حتی با خشونت پای این قشر آسیب‌دیده را که عمدتاً به‌واسطه سیاست‌های غلط همین غربی‌ها به این روز افتاده‌اند از این اتحادیه ببرند.

مناقشات بر سر مسئله تقسیم عادلانه پناهندگان در اتحادیه اروپا همچنان به‌دلیل مخالفت برخی اعضا حل‌ نشده باقی مانده است و همچنان با توجه به پیمان دوبلین، کشورهای مرزی این اتحادیه در معرض هجوم چشمگیر پناهجویان قرار دارند.

حالا این روزها تشدید تحولات در افغانستان هم نگرانی ها درباره هجوم مجدد پناهندگان به اروپا را افزایش داده است.

سباستین کورتس"، صدر اعظم اتریش هم اعلام کرده که مخالف پذیرش پناهندگان افغان در کشورش است.

وی بدون توجه به قدرت گرفتن طالبان در افغانستان اعلام کرده: من اعتقاد ندارم که ما باید انسان های بیشتری را در اتریش بپذیریم، بلکه عکس این موضوع درست است.

کورتس پذیرش پناهندگان بیشتر از افغانستان را امری غیر ممکن دانست که تحت صدر اعظمی او اتفاق نخواهد افتاد.

وی در بخش دیگری از سخنانش اعلام کرد که جامعه بین المللی باید همه اقدامات لازم را انجام دهد تا شرایط در این کشور بحران زده بهبود یابد.

انتهای پیام/.