شهرخبر

محمدیاری: وزیر خارجه آینده پیگیر پرونده ترور سردار سلیمانی باشد/ سرنوشت برجام چه خواهد شد؟


محمدیاری: وزیر خارجه آینده پیگیر پرونده ترور سردار سلیمانی باشد/ سرنوشت برجام چه خواهد شد؟

محمدیاری خطاب به وزیر پیشنهادی امورخارجه گفت: شما همرزم شهید رکن‌آبادی و قاسم سلیمانی بودید و از تفکراتشان مطلع بودید و انتظار است در قبال حادثه منا و ترور حاج قاسم سلیمانی اعلام موضع نموده و اقدامات قانونی و دیپلماتیک را انجام دهید.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم، حسن محمدیاری نماینده مردم تالش، رضوانشهر و اسالم در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی امور خارجه اظهار داشت: برجستگی و اهمیت دستگاه دیپلماسی کشور بر کسی پوشیده نیست، اما در برنامه‌های پیشنهادی وزیر محترم ابهاماتی وجود دارد که نیاز است تبیین شود.

وی افزود: وزارت خارجه محل کم‌کاری نیست. محل سهم‌خواهی جناح‌های سیاسی نیز نیست. اگر قرار است در دیپلماسی قوی باشیم، باید وزیری را معرفی کنیم که رای حداکثری داشته باشد.

محمدیاری بیان داشت: شخصیتی که از ایشان سراغ داریم این است که ترقی را پله پله طی کرده است. من به شخصیت و کاراکتر ایشان ایرادی نمی‌بینم. ایشان انسانی فرهیخته و در تراز ملی است؛ اما سوالاتی است که باید پاسخ داد. شما در قبال سیاست‌های دوگانه دولت گذشته مبنی بر تفکیک دیپلماسی سیاسی از دیپلماسی مقاومت آیا برنامه لازم و اقتدار و توانایی لازم برای اجرای آن را دارید؟ سیاست خارجی مبتنی بر منویات امام و رهبری است. وزیر خارجه به عنوان سفیر یک نظام وارد میدان می‌شود و باید فردی باسابقه انقلابی، دانش و امکان برقراری مستقیم با مقامات نظام بویژه رهبری باشد.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: مجلس از شما عقلانیت مبتنی بر مشورت و خرد جمعی مبتنی بر تفکرات انقلابی طلب می‌کند که از حیثیت انقلاب دفاع و جلو تفکرات ظالمانه آمریکا را بگیرید. باید ابتکار عمل را به دست گرفته و انتظار داریم به هیچ وجه به دنبال سیاست‌های منفعلانه و عکس‌العملی نباشید.

وی همچنین از امیرعبداللهیان خواست تا برنامه خود را در خصوص تقویت دفاتر نمایندگی‌های وزارت خارجه مستقر در استان‌ها اعلام کند و گفت: برخی استان‌های مرزی کم برخوردار هستند. دیپلماسی باید در داخل کشور هم فعال باشد.

محمدیاری ادامه داد: شما همرزم شهید رکن‌آبادی و قاسم سلیمانی بودید و از تفکراتشان مطلع بودید و انتظار است در قبال حادثه منا و ترور حاج قاسم سلیمانی اعلام موضع نموده و اقدامات قانونی و دیپلماتیک را انجام دهید. من در دولت گذشته در خصوص سرنوشت احمد متوسلیان و همراهانش سوال پرسیدم. آیا در این خصوص هم دیپلماسی فعالی دارید؟

وی بیان داشت: شما دانش آموخته دانشکده امور بین الملل هستید. متاسفانه شنیدم اخیراً فعالیت این دانشکده به حاشیه کشیده است. برنامه شما برای تقویت این دانشکده  چیست؟

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه سیاست خارجه کشور نباید دوگانه و میدان سهم‌خواهی جریانات سیاسی باشد، گفت: شما از بدنه وزارت خارجه هستید و باید موضع خودتان را در خصوص برجام مشخص کنید. مردم سوال دارند که نتیجه برجام چه خواهد شد؟ باتوجه به اینکه عقلانیت باید سرلوحه وزارت امور خارجه باشد، آیا شما با توجه به شیطنت‌های استکبار جهانی یک روش خاص و مبدعانه دارید تا شاهد تحول در دیپلماسی بین‌المللی باشیم؟ شاید با ابتکار عمل بتوان این گره کور باز شود و شاهد گشایش در همه حوزه‌ها به ویژه اقتصادی باشیم.

وی در پایان بیان داشت: ما آقای رئیسی را از سه بعد برجسته و ممتاز می‌دانیم. یک بعد اقتدار ایشان در مقابله با فساد است. آیا اگر ما شاهد فسادی در وزارت خارجه بودیم. این اقتدار را در شما خواهیم دید؟ برجستگی دوم تبعیت محض از منویات رهبری به ویژه در عرصه بین الملل است. آیا این را از شما خواهیم داد؟ برجستگی سوم منش، روش و افتادگی ایشان در برابر دوستان است. آیا شما پاسخگوی خوبی در برابر دوستان خواهید بود؟

** ذاکر: چرا در گذشته به دیپلماسی اقتصادی عمل نکردید؟

سیدسلمان ذاکر نماینده ارومیه نیز گفت: برابر ماده 105 قانون برنامه ششم توسعه وظایف ذاتی وزارت امور خارجه را برای همکاران عرض می‌کنم. در بند ب آن ماده آمده است که تقویت دیپلماسی اقتصادی با تمرکز بر ورود به بازارهای جهانی، تامین مالی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی و ایجاد زمینه‌های لازم برای حضور بخش غیردولتی در دیگر کشورهای منطقه و بالعکس از جمله وظایف وزارت خارجه است. آیا شما در زمان مسئولیت‌هایی که داشتید که مهمترین آن معاون عربی و آفریقایی وزیر خارجه و دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل بود، نسبت به این برنامه ششم چقدر عمل کردید؟

وی ادامه داد: در شرح گزارش کمیسیون امنیت ملی آمده که تعهد شفاهی دادید تا دیپلماسی دفاعی و اقتصادی را تقویت کنید و فرمودید که تمرکز صحیح بر حوزه همسایگی و اولویت‌دهی به 15 کشور همسایه و ظرفیت‌های نهفته در این حوزه داشته باشید. بنابر برنامه ششم توسعه و مسئولیت‌هایی که داشتید، قدم جدی در این راستا برداشتید؟ اگر شما در چند سال گذشته عمل کرده بودید، غالب استان‌های مرزی دچار توسعه نیافتگی نشده بودند. آیا شما نمی‌توانستید انجمن‌های دوستی با کشورهای همسایه فعال کنید و از دولت مطالبه کنید. راه علاج دیپلماسی اقتصادی است.

انتهای پیام/