شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#قم#ساحلی#کارشناسان

جدیدترین اخبار کرونا در ایران؛

صدرنشینی ۳ استان ساحلی خزر و قم در موارد فوتی / بررسی آماری روند پیک پنجم در مرداد ۱۴۰۰ ‌+نقشه و نمودار

جدیدترین اخبار کرونا در ایران| صدر‌نشینی ۳ استان ساحلی خزر و قم در موارد فوتی / بررسی آماری روند پیک پنجم در مرداد ۱۴۰۰ ‌+ نقشه و نمودار

درحالی آمارها بیانگر کاهش نسبی موارد ابتلای روزانه است؛ کارشناسان معتقدند با آغاز فعالیت ادارات از امروز احتمالا دوباره شاخص‌ها روند صعودی به خود می‌گیرند.

به‌گزارش مشرق، درحالی آخرین آمار منتشر شده از سوی وزارت بهداشت بیانگر این نکته است که تعداد موارد ابتلا نسبت به دو یا سه روز قبل سیر نزولی به خود گرفته اما کارشناسان بهداشت و درمان براین باورند که اگر کمی زمان را به عقب برگردانیم و روند فعالیت ویروس جهش یافته دلتا در پیک پنجم را از ابتدای مرداد ۱۴۰۰ تا روز گذشته بررسی کنیم می‌بینیم سایه سنگین دلتا همچنان در سراسر ایران محسوس است.

این گروه تاکید می‌کنند آغاز به کار ادارات و موسسات دولتی و خصوصی از امروز قطعاً عامل افزایش قابل توجه جابه‌جایی در سراسر کلان‌شهرها خواهد بود که این روند مستقیم در تغییر مسیر شاخص‌های بیماری در دو هفته آینده است چون فعالیت ویروس دلتا با قدرت سرایت و بیماری زایی بسیار بالا همچنان ادامه دارد.

اما واقعیت آماری روند همه‌گیری در دومین ماه تابستان ۱۴۰۰ چیست که کارشناسان در این زمینه اظهار نگرانی می‌کنند و معتقدند درصورت بی‌توجهی به واقعیت آماری باید منتظر پیک ششم با اعداد و ارقام سهمگین‌تری نسبت به شرایط فعلی باشیم؟

در این زمینه اگر آمارهای رسمی منتشر شده از ابتدای دومین ماه تابستان ۱۴۰۰ را تا پایان روز ۳۰ مرداد مدنظر قرار داشته باشیم، می‌بینیم همه شاخص‌ها صعودی بوده و کاملاً زیرپوستی دلتا مشغول افزایش دامنه فعالیت خود بوده؛ چون نرخ ابتلای روزانه در این دوره با رشدی معادل ۱۰.۸ درصد به رقم ۲۴۱۷۹ نفر در روز رسیده یعنی هر دقیقه متوسط ۱۶.۷ نفر به این ویروس منحوس مبتلا شده‌اند درحالی که همین شاخص در اولین روز مرداد ماه ۱۵.۱ نفر در هر دقیقه بوده است.

از سوی دیگر اگر به آمار بستری روزانه توجه کنیم در این محدوده زمانی شاهد رشد ۵۰.۷ درصدی یعنی بستری شدن ۲.۵ نفر در هر دقیقه است و در ادامه اگر به آمار مربوط به بستری افراد در بخش مراقبت ویژه توجه داشته باشیم ۳۰ روز گذشته این شاخص رشدی معادل ۶۲.۳۹ درصد را به خود اختصاص داده است که اگر دوباره آن را با دقایق بررسی کنیم به عدد ۵.۲ نفر در هر دقیقه می‌رسیم.

اما واقعیت امر اینجاست که وقتی در دوره یاد شده نوبت به شاخص مرگ روزانه می‌رسیم واقعیت نگران کننده‌ای را متوجه خواهیم شد چون در این دوره زمانی با فعالیت ویروس جهش یافته دلتا شاهد رشد ۱۵۹.۰۴ درصدی تعداد موارد فوتی بوده‌ایم که براساس آخرین آمار منتشر شده هر ۲.۶ دقیقه یک فوتی ناشی از کرونا ثبت شده است.

البته کارشناسان و متخصصان بهداشت و درمان با اشاره به کاهش معنادار زمان ثبت یک فوتی در دقیقه طی ۳۰ روز گذشته می‌گویند آمارها نشان می‌دهد اولین روز مرداد ۱۴۰۰ هر ۶.۸ دقیقه یک فوتی ناشی از کرونا ثبت شده است اما در پایان ماه این زمان با کاهشی قبل توجه از نظر زمانی به ثبت هر ۲.۶ دقیقه یک فوتی رسیده است که واقعیت نگران کننده‌ای از فعالیت دلتا در سراسر کشور را نمایان می‌کند.

این درحالی است که با یک حساب سرانگشتی درمی‌یابیم در دوره زمانی یاد شده با ثبت متوسط روزانه ۴۳۶ مورد فوتی ناشی از کرونا ۱۳۰۵۱ نفر از هموطنان خود را از دست داده‌ایم.

تایید مقامات رسمی از روند افزایشی

در همین حال سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: درهفته گذشته شاهد افزایش ۵ درصدی در تعداد بیماران مثبت بستری کرونا و افزایش ۱۲.۵ درصدی در تعداد بیماران فوت شده نسبت به هفته قبل‌تر بودیم.

سیما سادات لاری  گفت: در هفته چهارم مرداد ماه  تعداد ۲۳۳۵۳۲ بیمار سرپایی مثبت در کشور شناسایی شدند که نسبت به هفته سوم مرداد ماه حدود  ۱.۲درصد افزایش داشته است.

لاری ادامه داد: در هفته‌ای که گذشت میانگین بروز موارد مثبت بستری در کشور حدود ۴۰ نفر به ازای هر صد هزار نفر جمعیت و میانگین بروز موارد مرگ و میر ناشی از بیماری۴۸.۵ نفر به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت گزارش شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: استان‌های ایلام، خراسان شمالی، مازندران، چهارمحال و بختیاری و گلستان (در هفته گذشته) به ترتیب دارای بیشترین میزان بروز موارد مثبت بستری در کشور بوده‌اند.

دکتر لاری ادامه داد: همچنین بیشترین میزان بروز موارد مرگ و میر ناشی از بیماری در کشور به ترتیب در استان‌های قم، گلستان، گیلان و مازندران گزارش شده است.

معاون وزیر بهداشت اظهار کرد: روند بستری در برخی استان‌ها نزولی شده و یا در حال عبور از قله بیماری است، ولی در مجموع همچنان شاهد تعداد بالای بیماران بستری در بیمارستان‌ها ومراکز در مانی کشور هستیم.

صدرنشینی ۳ استان ساحلی خزر و قم در موارد فوتی / بررسی آماری روند پیک پنجم در مرداد ۱۴۰۰ ‌+نقشه و نمودار

استان آذربایجان غربی/ مجموع فوتی‌ها تاکنون ۵۲۳۸ نفر

جواد آقازاده با ابراز تاسف از فوت ۳۱ نفر دیگر در شبانه روز گذشته در آذربایجان‌غربی اظهار داشت: در شبانه‌روز گذشته تعداد ۱۲ نفر در ارومیه، پنج نفر در میاندوآب، چهار نفر در مهاباد، سه نفر در خوی، دو نفر در سلماس و همچنین در شهرهای بوکان، شاهین دژ، چایپاره و ماکو هر کدام یک نفر جان خود را از دست داده و متاسفانه شمار کل فوتی‌ها هم اکنون به پنج هزار و ۲۳۸ نفر رسیده است.

وی تصریح کرد: همچنین متاسفانه در شبانه روز گذشته ۹۸۰ نفر به کرونا مبتلا شدند و شمار مجموع افراد آلوده به این بیماری از ابتدا تاکنون به ۲۱۹ هزار و ۸۱۷ نفر رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی بیان کرد: همچنین در شبانه روز گذشته تعداد یک هزار و ۸۴۳ نفر به سبب سندروم حاد تنفسی در بیمارستان‌های سطح استان بستری شده‌اند.

وی افزود: همچنین هم اکنون ۶۶ نفر تحت دستگاه ونتیلاتور و ۲۸۲ نفر تحت بستری در بخش‌های آی سی یوی آذربایجان‌غربی قرار دارند.

آقازاده در ادامه با اشاره به تعداد واکسیناسیون روزانه گفت: با واکسیناسیون ۶ هزار و ۸۸۶ نفر دیگر، هم اکنون ۷۱۴ هزار و ۶۵۲ نفر در آذربایجان‌غربی واکسن کرونا دریافت کرده‌اند.

استان اصفهان/ روند صعودی ادامه دارد

 آرش نجیمی در جمع خبرنگاران، با اشاره به آمار بیماران جدید مبتلا به ویروس کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، اظهار داشت: در این بازه زمانی تعداد کل موارد نمونه‌گیری شده ویروس کرونا در  استان ۲۷۳۲   نفر بودند که ۱۱۳۰  بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان اصفهان به جز شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل شناسایی شدند.

وی افزود: از این تعداد بیمار جدید مبتلا به کرونای شناسایی شده ۵۲۳  نفر در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بستری شدند همچنین طی این مدت ۳۹۲ بیمار بهبود یافته از مراکز درمانی ترخیص شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر ۳۵۴۳ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان اصفهان به جز کاشان و آران و بیدگل بستری هستند، گفت: از این تعداد ۴۵۶ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

وی آمار مرگ و میر بیماران مشکوک به کرونا طی ۲۴ ساعت اخیر در استان اصفهان را ۴۶ نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۲۹ نفر فوت شده کرونا مثبت قطعی بوده است.

استان بوشهر / نزدیک شدن به ۱۷۰۰ فوتی در مجموع

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، روند شیوع کرونا در استان صعودی و نگران کننده دانست و اظهار داشت: افزایش شمار مبتلایان، بستری‌ها و جان‌باختگان کرونا در استان نشان از ساده‌انگاری در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است.

سعید کشمیری با بیان اینکه رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در استان بوشهر کاهش یافته است افزود: اکنون ۸۲۲ بیمار در بخش کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری هستند که ۱۲۳ نفر آنان روز گذشته به این مجموعه افزوده شده است.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر تعداد بستری‌های بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان را ۶۴ نفر دانست و گفت: از این مجموع موارد بستری در بخش‌های ویژه کرونایی، ۴۰ نفر در وضعیت حاد این بیماری قرار دارند.

وی از ثبت ۱۱ فوتی دیگر به سبب ابتلا به کرونا در استان بوشهر خبر داد و بیان کرد: روز گذشته ۷ آقا و ۴ خانم بین سن ۴۰ تا ۹۳ سال به سبب ابتلا به کرونا جان باختند و تعداد فوتی‌های کرونایی استان بوشهر به یک‌هزار ۶۹۴ نفر رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از ترخیص ۱۳۶ بیمار از بخش کرونایی بیمارستان‌های استان با حال خوب خبر داد و تصریح کرد: تاکنون در استان بوشهر بیش از ۷۷ هزار نفر به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند که عمده آن در مرداد ماه امسال و پیک پنجم بوده است.

کشمیری، شناسایی روزانه بیش از ۹۰۰ بیمار کرونایی در استان بوشهر را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: برای مهار و کنترل بیماری کرونا اقدامات مهمی اجرا شده که با همکاری مردم در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی امید می‌رود مبتلایان، بستری‌ها و فوتی‌ها روند نزولی داشته باشد.

وی از تسریع روند واکسیناسیون در استان بوشهر خبر داد و گفت: اکنون ۸۰ درصد جمعیت بالای ۵۰ سال استان بوشهر حداقل یک مرحله از واکسن کرونا دریافت کرده‌اند و این روند همچنان در نقاط مختلف استان ادامه دارد.

استان گلستان/ کاهش بیماران سرپایی

بررسی‌های آماری از میزان شیوع و ابتلا به کرونا در گلستان نشانه‌های امیدوارکننده‌ای در خصوص عبور از قله موج پنجم بیماری دارد. در هفته گذشته تعداد بیمارانی که به صورت روزانه در مراکز درمانی استان بستری می‌شدند به بیشتر از ۳۰۰ نفر رسیده بود و آمار بستری‌ها ( به رغم ترخیص تعداد زیادی از بیماران) بیش از ۵۰ تا ۶۰ نفر نسبت به روز قبل بود.

در روزهای ۲۸ و ۲۹ مردادماه اما تعداد بستری شدگان کرونایی در استان روندی کاهشی پیدا کرد هرچند رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت نمی‌توان به این آمارها دلخوش بود و با توجه به تعطیلات اخیر و مراسمی که برگزار شد، باید منتظر یکی دو هفته آینده باشیم.

در ۲۴ ساعت گذشته پس از ۲ روز کاهش، بار دیگر تعداد بیماران بستری افزایش پیدا کرد اما این تعداد فقط ۷ نفر بود تا مجموع بیماران بستری در مراکز درمانی استان را به یکهزار و ۸۹۶ نفر برسد.

از مجموع بیماران بستری‌ در استان ۲۴۰ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان قرار دارند و ۸۷ بیمار نیز به علت وخامت وضعیت جسمانی با دستگاه ونتیلاتور نفس می‌کشند.

اما آمار مراجعات سرپایی به مراکز درمانی استان نیز در روزهای اخیر کاهش چشمگیری پیدا کرده است. در برخی روزهای موج پنجم کرونا بیش از یکهزار و ۵۰۰ بیمار به صورت سرپایی از خدمات دارویی مراکز درمانی به صورت روزانه استفاده می‌کردند اما این آمار روز گذشته به ۷۳۷ نفر رسید که نسبت به ۲۴ ساعت قبل از آن، بیشتر از ۲۰۰ نفر کمتر شده است.

به نظر می‌رسد طبق پیش بینی‌ها گلستان از جمله استان‌هایی باشد که قله موج پنجم کرونا را پشت سر گذاشته باشد اما همه چیز به رفتار مردم در مواجهه با این شرایط دارد. در صورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی و گسترش واکسیناسیون، می‌توان به بهبود شرایط امیدوار بود.

صدرنشینی ۳ استان ساحلی خزر و قم در موارد فوتی / بررسی آماری روند پیک پنجم در مرداد ۱۴۰۰ ‌+نقشه و نمودار

استان کرمان/ ۱۲۰۰ مورد بستری در استان داریم

مهدی شفیعی سخنگوی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان با اشاره به آخرین آمار استان کرمان از وضعیت موارد مثبت بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا اظهار داشت: در حال حاضر تعداد کل موارد بستری مثبت قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان هزار و ۱۹۹ مورد است.

وی با بیان اینکه از این تعداد ۷۱۵ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان بستری هستند افزود: ۵۴ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، ۲۱۴ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، ۸۱ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و ۱۳۵ مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان تحت درمان قرار دارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به بستری ۲۱۸ بیمار جدید قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان گفت: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در استان از ابتدای شیوع کووید ۱۹، تاکنون به ۳۳ هزار و ۷۴۹ مورد رسیده است.

وی به فوت ۲۸ بیمار کرونایی دیگر در استان کرمان اشاره کرد و افزود: مجموع جان باختگان کرونا در استان کرمان از ابتدا به ۴ هزار و ۶۲ نفر رسیده است.

شفیعی با بیان اینکه آمار واکسن تزریق شده نوبت اول کرونا در استان کرمان ۶۱۹ هزار و ۸۸۰ مورد عنوان کرد و گفت: واکسن تزریق شده نوبت دوم کرونا در استان را ۱۸۹ هزار و ۳۰ مورد است.

حسین صافی‌زاده معاون دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز  با اشاره به اینکه متاسفانه هنوز تغییر چندانی را در روند بستری‌های کرونا در استان کرمان نداریم اظهار داشت: تا روز گذشته هزار و ۹۳۸ نفر از هم استانی‌های کرمان به دلیل ابتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد ۸۴۸ نفر مشکوک و هزار و ۹۰ نفر بستری قطعی کووید ۱۹ هستند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه در حال حاضر ۲۵۶ نفر در آی سی یو تحت درمان هستند ادامه داد: ۶۵ نفر نیز تحت درمان با ونتیلاتور هستند و با کمک دستگاه‌های کمک تنفسی وضعیت آنها مدیریت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه میزان واکسنی که در اختیار داشتیم متناسب با نیاز استان کرمان نبود و این مسئله باعث شد تا روند واکسیناسیون کرونا در استان در هفته گذشته کند شود افزود: هفته پیش رو، هفته بسیار پرترافیکی را در حوزه واکسیناسیون در استان کرمان داریم.

صافی‌زاده با عنوان اینکه تنها در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان بالغ بر ۵۰ هزار نفر باید دوز دوم واکسن خود را تزریق کنند گفت: امیدواریم که واکسن مورد نیاز استان از سمت وزارتخانه تامین شود تا ما نیز بتوانیم پاسخگوی مراجعات باشیم.

وی با اشاره به اینکه هنوز در استان کرمان به بیمارستان صحرائی نیاز نداریم افزود: با این وجود دستگاه‌هایی مانند هلال احمر و سپاه و ارتش اعلام آمادگی کردند تا در صورت نیاز بیمارستان صحرائی در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار دهند.

استان سمنان /۳۲۰ بیمار جدید شناسایی شد

حبیب‌الله خجسته پور سخنگو و جانشین رئیس ستاد مقابله با کرونا ویروس استان سمنان، اظهار داشت: از ۲۹ مردادماه تا ۳۰ مردادماه جمع کل محتملین ورود به بیمارستان مشکوک به کرونا ۴۴۹ نفر است.

وی جمع کل موارد مثبت (مبتلای قطعی) را نیز ۳۲۰ نفر اعلام کرد و افزود: همچنین جمع کل موارد مثبت سرپایی در شبانه‌روز گذشته ۲۶۸ نفر بوده است.

سخنگو و جانشین رئیس ستاد مقابله با کرونا ویروس استان سمنان اضافه کرد: جمع کل موارد مثبت بستری را ۵۲ نفر اعلام کرد و گفت: در شبانه‌روز گذشته نیز ۶ در اثر ابتلا به بیماری کرونا جان باختند.

خجسته پور جمع کل ترخیص شده را نیز ۷۷ نفر برشمرد و گفت: جمع کل بستری در شبانه‌روز گذشته (قطعی و مشکوک) ۷۴۳ نفر بوده است.

نوید دانائی رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان نیز گفت: در شبانه‌روز گذشته ۲۲۰ بیمار جدید مبتلا به کرونا در جمعیت تحت پوشش این دانشگاه به‌صورت سرپایی شناسایی شدند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در مدت ۷۲ ساعت گذشته ۱۱۳ بیمار جدید مبتلا به کرونا در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان بستری شدند.

وی اظهار داشت: از ابتدای بروز و شیوع بیماری کرونا تا کنون ۳۶ هزار و ۳۲۷ بیمار مبتلا به کرونا در جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان شناسایی شده است.

وی با اشاره به تعداد افراد بستری شده با تشخیص قطعی بیماری کرونا گفت: در ۲۴ ساعت گذشته تعداد ۳۱ بیمار جدید مبتلا به کرونا در سمنان بستری شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان اضافه کرد: در مجموع از ابتدای شیوع کرونا تا کنون تعداد هشت هزار و ۴۲۲ نفر در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه بستری شدند.

دانائی به آمار افراد بهبود یافته از بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان اشاره کرد و گفت: از ابتدای بروز بیماری کرونا تعداد هفت هزار و ۱۱۸ بهبود یافتند.

استان فارس/۵۷۱ مورد بستری جدید

براساس آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی شیراز از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون یک میلیون و ۱۹۳ هزار و هفت تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه‌های استان تهیه شده که با بررسی نمونه‌های انجام شده، ۳۶۲ هزار و ۳۵۱ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.

همچنین از ابتدای آغاز طرح شهیدحاج قاسم سلیمانی تاکنون، ۱۴۲ هزار و ۲۴۰ مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد ۲۸ هزار و ۳۸۸ بیمار مثبت و در مجموع از ابتدا تاکنون، ۳۹۰ هزار و ۷۳۹ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در استان فارس شناسایی شده است.

با اعلام بستری ۵۷۱ بیمار جدید مبتلا و مشکوک دارای علائم کرونا در بیمارستان‌های استان در شبانه روز گذشته، مجموع بیماران مثبت و مشکوک دارای علائم که هم اکنون در بیمارستان‌های استان بستری هستند به پنج هزار و ۳۱۸ نفر رسیده که از این تعداد، ۴۳۱ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی در بخش‌های ICU، مراقبت‌های ویژه درمانی دریافت می‌کنند.

با اعلام جان باختن ۲۹ هم استانی دیگر در اثر این بیماری در ۲۴ ساعت گذشته مجموع جان باختگان ناشی از کووید ۱۹ از ابتدای شیوع بیماری به پنج هزار و ۸۳۷ نفر رسید. 

استان هرمزگان/ نوزاد ۱۰ ماه قربانی ویروس منحوس

هرمزگان این روزها شرایط نامساعدی دارد و در ماه اخیر افراد بسیاری به سبب ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست دادند و داغ‌های زیادی بر خانواده‌های هرمزگانی تحمیل شد. 

در حال حاضر هرچند به نسبت اواسط مرداد میزان مرگ و میر کاهش یافته و افراد به نسبت کمتری در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند اما بین آن می‌رود ظرف روزهای آینده بازهم اوج گیری کرونا را شاهد باشیم. 

در همین زمینه دکتر فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان  اظهار داشت: در حال حاضر علیرغم کاهش در برخی آمار اما همچنان شرایط بحرانی بر استان حاکم است و همچنان در این استان افراد زیادی به دلیل کرونا جان خود را از دست می‌دهند. 

وی افزود: ما در ماه‌های اخیر میزان نمونه گیری خود را برای بیماریابی افزایش دادیم و تعداد نمونه گیری از ابتدای اپیدمی تاکنون جمعاً ۴۷۳۹۳۴ بوده است. 

نوروزیان گفت: در شبانه روز گذشته ابتلا به کرونا سبب شد ۱۹۷ بیمار جدید در بیمارستان‌های هرمزگان بستری شدند و در حال حاضر ۱۱۱۶ نفر با تشخیص کووید ۱۹ در بیمارستان‌های استان بستری هستند. 

وی تصریح کرد: در حال حاضر از این تعداد ۱۳۵ بیمار در بخش آی‌سی‌یو تحت مراقبت ویژه پزشکی قرار دارند و وضعیت ۵۶ نفر نیز وخیم گزارش شده است. 

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: متاسفانه در شبانه روز گذشته کرونا جان ۱۱ بیمار دیگر شامل ۶ آقا ۵ خانم در محدوده سنی ۱۰ ماهه الی ۹۳ سال از شهرستانهای بندرعباس (۴ نفر)، قشم (۳ نفر)، جاسک، حاجی‌آباد و رودان و بستک هر کدام یک نفر را گرفت و شمار جان باختگان به ۲۰۲۶ نفر رسید. 

صدرنشینی ۳ استان ساحلی خزر و قم در موارد فوتی / بررسی آماری روند پیک پنجم در مرداد ۱۴۰۰ ‌+نقشه و نمودار

استان همدان/۲۰ بیماری جدید در آی سی یو بستری شدند

دکتر محمد طاهری اظهار داشت: با شناسایی ۵۲۰ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان، مجموع بیماران بستری مثبت به ۲۲ هزار و ۸۹۰ و بیماران سرپایی مثبت به ۶۲ هزار و ۷۹۱ نفر رسید.

وی گفت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۲ هزار و  ۸۸ مورد بود که ۲۳۲ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: ۲۰ بیمار مبتلا به کرونا در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی استان بستری هستند و در مجموع وضعیت جسمی ۵۱ بیمار بستری در بیمارستان های استان وخیم گزارش شده است.

طاهری درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون در بیمارستان‌های اسدآباد یک هزار و ۱۲۵، بهار یک هزار و ۱۷۲، تویسرکان یک هزار و ۲۵۵، رزن ۹۳۹، درگزین ۳۱۶، فامنین ۳۵۶ و کبودراهنگ یک هزار و ۱۹۶ نفر است.

وی افزود: همچنین تاکنون چهار هزار و ۳۸۰ نفر در ملایر، ۲ هزار و ۷۹۳ نفر در نهاوند و هشت هزار و ۸۴۷ نفر نیز در شهرستان همدان به ویروس کرونا مبتلا و بستری شده‌اند.

استان خراسان جنوبی/ ثبت ۲ مورد فوتی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: روز گذشته ۲۲۵ آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که مجموعا ۱۰۵ بیمار جدید شامل ۵۶ بستری و ۴۹ مورد سرپایی، شناسایی شدند.

کامبیز مهدی زاده افزود: از این تعداد ۴۳ مورد از بیرجند، ۱۷ مورد از طبس، ۱۳ مورد از سرایان، ۸ مورد از قائنات، ۸ مورد از فرودس، ۵ مورد از نهبندان، ۴ مورد از سربیشه، ۳ مورد از درمیان، ۲ مورد از بشرویه، ۱ مورد از زیرکوه و ۱ مورد از خوسف بودند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: همچنین از ۳۹۱ تست سریع کرونا ۹۶ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان شناسایی شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۴۲۹ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند، افزود: از این تعداد ۲۸۰ نفر کرونا مثبت هستند و ۳۸ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۳ نفر نامساعد است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: ۲ مورد فوت جدید در شبانه روز گذشته در خراسان جنوبی ثبت شد و فوتی‌های ناشی از این بیماری به هزار و ۲۵ نفر رسید.

مهدی زاده افزود:همچنین در ادامه عملیات واکسیناسیون کرونا در استان تا امروز ۱۸۶ هزار و ۷۸۶ نفر واکسن نوبت اول و ۶۰ هزار ۹۰۳ نفر واکسن نوبت دوم را دریافت کردند.

استان قزوین /آمارها کاهشی شد

در شبانه‌روز اخیر با کاهشی شدن کلیه آمارهای کرونایی مجموع آمار مبتلایان کرونایی از ابتدا تاکنون به ۹۲ هزار و ۶۴۲ نفر رسید که از این جمعیت ۳۳ هزار و ۷۱۳ نفر در بیمارستان‌های استان بستری شدند و ۲۰۵۱ نفر فوت کرده‌اند. همچنین آمار موارد محتمل و مشکوک به ابتلا هم با ۱۰۶ نفر افزایش به ۱۷ هزار و ۱۵۲ نفر و آمار بستری موقت هم با ۷۷ نفر افزایش به ۱۹۴۹ نفر رسیده است. ضمن اینکه مجموع آمار بهبودیافتگان ۲۶ هزار و ۶۴۵ نفر شد که ۷۹ درصد کل آمار بستری‌ها محسوب می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان قزوین از کاهشی شدن کلیه آمارهای بیماری کرونا در استان خبر داد و اظهار داشت: در ۲۴ ساعت اخیر آمار مبتلایان کرونایی ۴۸ درصد کاهش یافت و به ۳۱۶ نفر رسید که در مقایسه با روز قبل ۲۸۷ نفر کاهش پیدا کرده است که یک چهارم بیشترین قله ابتلای ما در موج پنجم محسوب می‌شود. 

پیمان نامدار اضافه کرد: همچنین آمار بستری‌های کرونایی روزانه ما هم در مقایسه با روز قبل بیش از ۱۱ درصد (۳۱ نفر) کاهش یافته و در شبانه‌روز گذشته ۲۴۷ بیمار کرونایی جدید در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان بستری شدند.

وی با اشاره به رکوردشکنی آمار بیماران بهبودیافته گفت: در طول همین مدت ۱۹۱ بیمار کرونایی با علائم قطعی بهبود و نقاهت از بیمارستان‌های و مراکز درمانی دیگر ما ترخیص شدند که این آمار بالاترین رکورد بهبودیافتگان روزانه ما از ابتدای ورود ویروس کرونا به استان بوده است. ضمن اینکه در مقایسه با روز قبل هم میزان بهبودیافته‌ها ۳۰ درصد (۴۴ نفر) بیشتر شده است.

دبیر ستاد استانی مقابله با کرونای استان همچنین از کاهش ۱۰ درصدی آمار بیماران بدحال کرونایی خبر داد و افزود: در حال حاضر ۴۶ بیمار کرونایی با حال وخیم زیر دستگاه ونتیلاتور در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که این آمار ۵ نفر از روز قبل کمتر بوده و دوباره به زیر ۵۰ نفر بازگشته است.

نامدار به کاهش ۳۱ درصدی آمار مرگ‌ومیر کرونایی استان هم اشاره کرد و ادامه داد: طی همین مدت ۱۱ بیمار بدحال ما به خاطر شدت علائم تنفسی جان خود را از دست دادند که در مقایسه با روز پیش ۵ نفر کمتر بود. در نهایت هم با توجه به کاهش ابتلا، بستری و افزایش بهبودیافتگان در ۲۴ ساعت اخیر آمار مجموع بستری‌های کرونایی فعلی به ۹۲۵ نفر رسید که برای نخستین بار بعد از حدود یک ماه کاهشی شد. 

استان مرکزی /۳۱۵ بیمار جدید سرپایی در ۲۴ ساعت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به آخرین آمار بیماران کرونایی در استان مرکزی اظهار داشت: ۳۹۰ بیمار جدید کرونایی بر اساس آخرین یافته‌های آزمایشگاهی در استان مرکزی شناسایی شد.

سیدمحمد جمالیان افزود: ۷۵ نفر از بیماران جدید کرونایی به‌دلیل شدت علایم بیماری در مراکز درمانی استان بستری شده و خدمات تخصصی درمانی را دریافت می‌کنند، همچنین ۳۱۵ نفر از این بیماران جدید  نیز به صورت سرپایی درمان گرفته‌اند و باید تا زمان منفی شدن جواب آزمایش در منزل قرنطینه بمانند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک عنوان کرد: شمار مبتلایان به ویروس کرونا از زمان شیوع تاکنون به ۷۷ هزار و ۸۸۵ نفر رسیده و ۱۳  نفر از مبتلایان به کرونا در استان مرکزی جان خود را از دست داده‌اند و شمار فوتی‌ها در این خطه از مرز ۲ هزار و ۳۸۱ نفر گذشته است.

جمالیان با اشاره به وضعیت واکسیناسیون در استان مرکزی گفت: دانشگاه علوم پزشکی اراک هیچ‌گونه مذاکره‌ای در راستای واکسیناسیون مشاغل و پرسنل و کارمندان ادارات استان مرکزی خارج از سند ملی واکسیناسیون کشور که از طریق وزارت بهداشت به استان‌ها ابلاغ می‌گردد نداشته و موسسین، مدیران و مربیان آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه ای نیز از این موضوع مستثنی نیستند.

وی افزود: هرگونه ثبت نام و انجام واکسیناسیون گروه‌های هدف در استان مرکزی منوط بر اطلاعیه‌ها و دستورات ستاد ملی واکسیناسیون و وزارت کشور، انجام می‌شود و به موازات گروه‌هایی که وزارت بهداشت به منظور واکسیناسبون ابلاغ می‌کند، دانشگاه علوم پزشکی اراک اقدام به تزریق واکسن و قبل از آن ثبت در سامانه salamat.gov.ir خواهد کرد و اطلاعیه‌های آن از طریق روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی با راه های ارتباطی معتبری چون سایت دانشگاه و صدا و سیما و خبرگزاری های رسمی در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

صدرنشینی ۳ استان ساحلی خزر و قم در موارد فوتی / بررسی آماری روند پیک پنجم در مرداد ۱۴۰۰ ‌+نقشه و نمودار

منبع: تسنیم