شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#ازدحام جمعیت#تعداد

ارتش انگلیس مدعی شد:

کشته شدن ۷ افغان در ازدحام جمعیت در فرودگاه کابل

کشته شدن ۷ افغان در ازدحام جمعیت در فرودگاه کابل

مسئله خروج اتباع خارجی و غیر نظامیان افغان از کابل به چالشی بزرگ تبدیل شده که سوءمدیریت آن از جانب دولت های غربی، هر روز منجر به گرفتن جان تعداد بیشتری از افغان ها می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، ارتش انگلیس مدعی شد که ۷ غیر نظامی افغان در ازدحام جمعیت در نزدیکی فرودگاه کابل کشته شده اند.

این در حالی است که روند تجمع خیل عظیم افغان ها برای ورود به فردوگاه در پی تسلط طالبان بر کابل، از هفته گذشته آغاز شده است.

وزارت دفاع انگلیس امروز یکشنبه در بیانیه ای مدعی شد: شرایط و اوضاع میدانی همچنان به شدت دشوار است اما ما تمام تلاش خود را می کنیم تا جایی که امکان دارد اوضاع را بدون خطر و با اطمینان مدیریت کنیم.

پیشتر نیز «لوری بریستو» سفیر انگلیس در افغانستان اعلام کرده بود که لندن در حال همکاری با طالبان به صورت عملی و تاکتیکی است تا شهروندان انگلیسی و افغان‌های واجد شرایط را از افغانستان خارج کند.

وی با انتشار ویدئویی در صفحه توئیتر خود در مورد برنامه تخلیه شهروندان انگلیسی افزود: جالب است که طالبان از این عملیات حمایت می‌کند.

ازدحام جمعیت در ورودی فرودگاه کابل به قدری زیاد است که آلمان و آمریکا از شهروندان خود خواسته اند فعلاً به این محل نزدیک نشوند.

علیرغم ادعاهای صورت گرفته از جانب دولت های غربی، مسئله خروج اتباع آن کشورها و همچنین پناهجویان افغان همچنان چالشی بسیار بزرگ محسوب می شود به طوری که آسوشیتدپرس مدعی شده که دولت واشنگتن در حال بررسی امکان به خدمت گرفتن پروازهای تجاری در کنار هواپیماهای نظامی برای تسهیل روند خروج پناهجویان افغان است.

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی جمعه شب خود مدعی شد که آمریکا تاکنون ۱۳ هزار نفر را از افغانستان خارج کرده است حال آنکه دولت او نمی‌داند چه تعداد آمریکایی هنوز در افغانستان حضور دارند.

از سوی دیگر، «لیندسی گراهام» سناتور ارشد آمریکا از حزب جمهوریخواه هشدار داده چنانچه بایدن حتی یک شهروند آمریکایی یا مترجم افغان را جا بگذارد؛ با خطر استیضاح مواجه خواهد بود.

سقوط ۲ شهروند افغان از هواپیمای نظامی آمریکا در کابل، به نماد بی مسئولیتی بایدن در قبال افغانستان تبدیل شده و بی اعتمادی جهانی به دولت واشنگتن ومتحدانش را افزایش داده است.