شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#تهران#استان تهران

صدور رأی هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات ناشران برای ۳۱ ناشر/ شکایات بر حقوق مؤلف متمرکز است


صدور رأی هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات ناشران برای 31 ناشر/ شکایات بر حقوق مؤلف متمرکز است

رئیس هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات ناشران استان تهران از بررسی ۳۱ پرونده در این هیئت از ابتدای سال تاکنون خبر داد و گفت:‌ تخلفات عمدتاً حول حقوق مؤلف و نشر است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ طی سال‌های اخیر برخی اختلافات میان ناشران و مؤلفان موجی از توجه به حقوق نویسندگان‌، مولفان و ناشران را به وجود آورد،‌ تاجایی که  خانه کتاب نیز در دوره مدیریت سابق دفتری تحت عنوان دفتر مشورتی حمایت از حقوق اهل قلم ایران تاسیس کرد. دفتری که بیشترین مراجعه‌کنندگان به آن مولفانی بودند که از حقوق خود آگاه نبودند.

حالا نیز که چندین سال از فعالیت این دفتر می‌گذرد،‌ بررسی شکایات مربوط به تخلفات ناشران نشان می‌دهد که وضع همچنان به مانند سابق است و عمده تخلفات ناشران از ناآگاهی مولفان به حقوق خود و بندهای قانونی یک قرارداد روشن در زمینه نشر باز می‌گردد. 

احد جاودانی، رئیس هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات ناشران استان تهران، در گفت‌وگو با تسنیم این موضوع را تأیید کرد و  با اشاره به فعالیت این هیئت  از ابتدای سال تاکنون از  ثبت 83  شکایت در حوزه نشر خبر داد و گفت:‌ از این میان 31 پرونده در هیئت بررسی و صدور رای شده است. 

وی ادامه داد:‌ متأسفانه بیشترین موارد شکایت حوزه نشر به علت  ناآگاهی و عدم اشراف  افراد نسبت به بندهای قرارداد و تنظیم آن بدون توجه به شرایط منصفانه و حقوقی دقیق است و حتی موارد متعددی بدون هیچ نوع قراردادی ارتباط کاری ایجاد و در ادامه کار پس از  اختلافات بوجود آمده بخاطر نقص مستندات امکان رسیدگی در وزارت ارشاد وجود ندارد و شاکیان ناگزیر از مراجعه به محاکم قضایی هستند.

جاودانی تصریح کرد:‌ با توجه به حضور نماینده اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در جلسات و اتفاق نظری که در حال حاضر برای پیشگیری و کاهش تخلفات وجود دارد، اقداماتی از جانب اتحادیه در این زمینه در دست انجام است.

شکایات در حوزه کتاب‌سازی 

رئیس هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات ناشران استان تهران در پاسخ به اینکه شکایت در خصوص کتاب‌سازی‌ها نیز وجود داشته یا خیر؟ گفت:‌ درباره کتاب‌سازی‌ها نیز شکایات وجود دارد،‌ اما در مقایسه با شکایات حقوقی نشر و مولف تعدادشان کمتر است.

22 پرونده تخلف در حوزه چاپ 

وی با اشاره به ثبت تخلفات در حوزه چاپ نیز تصریح کرد:‌ در سال 99  حدود 1600 بازدید و در سال جاری از ابتدا تاکنون 300 بازدید از چاپخانه‌ها انجام شده است. 22 پرونده در جلسات کمیته رسیدگی به تخلفات چاپ مورد بررسی و رای لازمه صادر شده است.  در حال حاضر تلاش ما بازدید هفتگی از چاپخانه‌هاست.

 جاودانی در پاسخ به اینکه آیا برای چاپ لیبل‌های تقلبی واکسن پرونده‌ای وجود داشته است،‌ گفت:‌ برای واکسن تاکنون پرونده‌ای نداشتیم، اما ما در جریان هستیم که عده‌ای برای سفارش لیبل به چند چاپخانه  مراجعه کردند و اتحادیه هم به چاپخانه‌ها هشدار داد که این سفارش‌های غیرقانونی بوده و در صورت مراجعه با مراجع قضایی و انتظامی تماس بگیرند.

صدور 160 شناسنامه برای دستگاه‌های چاپ

این مسئول فرهنگی تشکیل مستمر جلسات و کمیته‌های مختلف برای صدور 243 مورد موافقت‌نامه اولیه در حوزه چاپ ، تبلیغات و موسسات فرهنگی هنری، صدور 160 مورد شناسنامه برای دستگاه‌های چاپ پس از بازدید  و ... را از دیگر اقدامات اداره کل ارشاد استان تهران عنوان کرد.

وی با اشاره به بخش صدور مجوز نیز یادآور شد:‌ طبق آخرین جمع‌بندی انجام شده معاونت امور فرهنگی و رسانه‌ای در حوزه‌های مختلف صدور مجوز  شامل موسسات فرهنگی ـ هنری، مؤسسات انتشاراتی، کانون‌های تبلیغات، چاپخانه‌ها و مراکز وابسته و دفتر نمایندگی رسانه،  بالغ بر 481 مورد پروانه فعالیت در سال‌جاری صادر کرده است.

جاودانی تصریح کرد:‌ با وجود شرایط کرونا، شیفت‌بندی و محدودیت حضور کارکنان همواره روند انجام امور با حداکثر توان و بدون وقفه در حوزه فرهنگی و رسانه‌ای ادامه داشته و خللی در خدمت‌رسانی به مراجعین ایجاد نشده است.  در کنار تمامی  مراحل صدور مجوز اقدامات اداری متناسب با شرایط هر کدام از مراکز تحت پوشش که لازمه راه‌اندازی یا تجهیز و حمایت است با انجام مکاتبات خاص با سایر مراکز و نهادها مانند ادارات ثبت شرکت‌ها ، مالیات،  آب و گاز  و برق، کار و بهداشت، اتحادیه‌های مربوطه و...بطور مستمر انجام شده است که بالغ بر 800 مورد کارشناسی و مکاتبه برای مراکز مختلف را در بر می‌گیرد. 

وی ادامه داد:‌ در بخش تبلیغات و رسانه  و بررسی تابلوهای سردر  اصناف از طریق سامانه تعریف شده،‌ از ابتدای سال جاری تاکنون 400 درخواست  مورد بررسی قرار گرفته است. علاوه بر آن  بیش از 760 طرح تبلیغاتی از ابتدای سال تاکنون بررسی و تایید نهایی شده‌اند.  انجام امور کارشناسی در حوزه سر در اصناف و صدور مجوز طرح های تبلیغاتی با توجه به وظایف و اقدامات خاص وزارت ارشاد در حوزه  پاسداشت زبان فارسی با تشکیل شورای پاسداشت زبان فارسی و حضور نماینده فرهنگستان زبان و ادب فارسی و دستگاه‌های دیگر  از اهمیت و حساسیت ویژه‌ای برخوردار است.

جاودانی اضافه کرد:‌ در بخش مطبوعات انجام  امور مرتبط با کیوسک‌های مطبوعاتی شهرستان، نظارت بر توزیع آگهی‌های دولتی در شهرستان‌های استان، بررسی محتوای نشریات شهرستان، امور نمایندگی و دفاتر سرپرستی، ابلاغ دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌‌های معاونت مطبوعاتی و به صورت ویژه برگزاری جلسات و اقدامات مرتبط  با شورای اطلاع‌رسانی استان و... از جمله اقدامات اجرایی است.  

وی در پایان افزود:‌  بدون شک کرونا بر بسیاری از فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی تاثیر گذاشته اما به این نکته اشاره کنم که تمامی شهرستان‌های استان تهران به فعالیت‌های فرهنگی و ادبی با استفاده از ظرفیت فضای مجازی، ایجاد پویش‌ها و جشنواره‌های مجازی و همچنین برگزاری برنامه‌های حضوری با تعداد کم در مواقعی که با شرایط و مصوبات ستاد کرونا مغایرت نداشته باشد و با رعایت دستورالعمل‌های لازم بهداشتی اقدام  کرده‌اند.   

انتهای پیام/