تولید محتوا سریع

وقتی در مورد تولید محتوا برای وب حرف می زنیم علاوه بر کیفیت المان دیگری هم وارد بازی می شود و آن سرعت است. شما قرار نیست روی تک تک جملات فکر کنید. گاهی اوقات مجبور می شوید برای یک پست وبلاگ یا چند محصول روزانه هزاران کلمه بنویسید و اینجا سرعت نقش مهمی دارد. به طور کلی وقتی محتوا بخشی از قیف فروش شما باشد نوشتن با سرعت بیشتر و البته کیفیت بالاتر حرف اول را می زند.

شما وقت زیادی ندارید و رقبای شما می توانند به سادگی از شما جلو بزنند. مثلا اگر یک فروشگاه آنلاین هستید احتمالا رقبای شما خیلی زودتر بتوانند محصول را منتشر کنند و شما عقب می مانید. به همین دلیل سرعت را هم باید به عنوان یک چاشنی به محتوای خودتان اضافه کنید.

برای نوشتن سریع محتوا چه کار باید کرد؟ در ادامه چندین راه حل برای نگارش سریع و البته باکیفیت محتوا یاد می گیرید و می توانید آن ها را در تیم محتوای خودتان گسترش دهید تا بتوانید کار را سریع تر جلو ببرید.

1. با مخاطب حرف بزنید.

بارها و بارها گفته ایم که به جای استفاده از کلمات قلنبه سلنبه سعی کنید مخاطب را جلوی روی خودتان قرار دهید و با او حرف بزنید. هیچوقت برای حرف زدن کلمه کم نمی آورید. اما وقتی می خواهید یک متن علمی بنویسید و یا به طور کلی می خواهید متن سنگین بدون مخاطب بنویسید معمولا کلمه کم می آورید و مجبور می شوید چند دقیقه روی یک کلمه یا یک جمله کار کنید. ست گادین در این باره می گوید: هر جا که احساس می کنید کلمه کم آورده اید به چشم های مخاطب نامرئی تان نگاه کنید و ببینید الان چه حرفی باید به او بزنید.

حرف زدن با مخاطب دست شما را برای پربار کردن جملات هم بازتر می کند. مخصوصا اگر متن محصول می نویسید می توانید به سادگی در مورد مزایای محصول یا مشکلات کاربر حرف بزنید و آن را به محصول ربط دهید. خیلی وقت ها ممکن است برای یک محتوا منبع کاملی نداشته باشید و اطلاعات شما از یک محصول کم باشد اما همچنان می توانید روی مزایای محصول و مشکلات مخاطب تان مانور بدهید و به مخاطب بگویید که این محصول می تواند چطور مشکلاتش را حل کند. از مخاطب تان نترسید. شما چیزهایی می دانید که حتی به ذهن مخاطب تان هم نرسیده است. فقط باید هوشمندانه از این اطلاعات استفاده کنید تا روی او تاثیر بگذارید.

2. یک قالب مشخص داشته باشید.

اگر تیم محتوا دارید و دوست دارید سرعت کار آن ها را بالا ببرید می توانید برای آن ها یک قالب مشخص کنید. این کار بخش بزرگی از انرژی نویسنده ها را ذخیره می کند. چون نیازی نیست در ابتدای کار در مورد قالب محتوا فکر کنند و از همان لحظه ی اول شروع به نوشتن می کنند. می توانید برای پست های وبلاگ، متن های بک لینک و متن محصولات و صفحات دسته بندی تان قالب مشخص تعیین کنید تا تیم محتوای شما کم کم به آن عادت کند.

3. جستجو کردن را یاد بگیرید.

جستجو کردن و گشتن بین مقالات و سایت های مختلف برای پیدا کردن اطلاعات یک مهارت مهم در نویسندگی برای وب است. اگر نتوانید اطلاعات موردنظرتان را سریع پیدا کنید مسلما سرعت نوشتن شما به شدت افت می کند. در اوقات فراغت تان کمی وقت بگذارید. چیزهای مختلف را گوگل کنید. تکنیک های مختلف جستجو در گوگل را یاد بگیرید. در مواقعی که سرتان خلوت تر است سورس ها و منابع کاری تان را دسته بندی کنید تا در مواقع ضروری از آن ها استفاده کنید. اگر اطلاعات بدردبخوری پیدا می کنید در جایی یادداشت کنید تا در پست های دیگرتان از آن ها استفاده کنید.

4. اول عنوان یا اول متن؟

شما جزو کدام دسته هستید؟ اول عنوان محتوا را می نویسید و بعد سراغ متن می روید یا اول متن را می نویسید و در نهایت برای آن عنوان انتخاب می کنید؟ اینکه جزو کدام دسته هستید چندان اهمیتی ندارد. فقط در نظر داشته باشید اگر نمی توانید عنوان مناسب انتخاب کنید همان لحظه شروع به نوشتن متن بدنه کنید. چون حین نوشتن مطمئنا ایده های جدیدی در مورد عنوان به ذهن شما می رسند. یا اگر جایی از متن به بن بست رسیدید سعی کنید روی عنوان مناسب فکر کنید.

5. از جایتان بلند نشوید.

یکی از معضلاتی که نویسندگان وب با آن درگیرند قطع شدن مداوم جریان نوشتن است. برای خودتان تایمر بگذارید و تا زمانی که صدای تایمر را نشنیده اید از جای تان بلند نشوید. این بسیار مهم است. وقتی حین نوشتن هستید و مداوم تمرکزتان به هم می ریزد جریان محتوا از دست تان خارج می شوید و نمی توانید آن را ادامه دهید. هر اتفاقی هم که بیفتد از جای خودتان بلند نشوید و تمام حواس و تمرکزتان را به متن بدهید. وقتی تمرکز شما از روی متن برداشته می شود باید انرژی بیشتری را صرف کنید تا بتوانید مجددا به متن برگردید و بخش عمده ای از وقت شما در این فرایند تلف می شود.

6. اول تحقیق کنید و بعد بنویسید.

مشکلی که اکثر نویسنده ها و تولیدکنندگان محتوا با آن درگیرند کم آوردن منبع برای یک موضوع است. اما اگر قبل از نوشتن موضوع تان 5 دقیقه و یا بیشتر در دنیای اینترنت دنبال منبع باشید و نگاهی گذرا به منبع هایتان داشته باشید می فهمید که متن را چطور جلو ببرید تا حین نوشتن متن به مشکل نخورید. چون وقتی منابع را به درستی چک نمی کنید و وسط نوشتن به مشکل می خورید مجبور می شوید مدام سراغ گوگل بروید و چیزهای مختلفی را جستجو کنید و این باعث می شود سرعت شما حین نوشتن افت کند. حتی بعضی مواقع پیش می آید که به دلیل کمبود منبع متن را نصفه و نیمه رها می کنید یا مجبور می شوید برخی از پاراگراف ها را حذف کنید.

7. وقتی قفل می شوید پاراگراف های قبلی تان را چک کنید.

قفل نویسنده یا Writer Block مشکل اکثر نویسنده هاست و باعث می شود وقت زیادی از آن ها گرفته شود. احتمالا برای شما هم پیش آمده باشد. یعنی کاملا قفل می شوید و احساس می کنید تمام کلمات و جملاتی که بلد هستید تمام شده اند. در این حالت یک راه حل ساده دارید. سراغ جمله ها و پاراگراف های قبلی تان بروید و آن ها را از نظر ویرایشی تصحیح کنید. غلط های املایی تان را پیدا کنید. جملات را روان تر کنید و بعد دوباره برگردید سراغ نوشتن. در این حالت هم ذهن شما کمی از حالت قفل دور می شود و هم حین ویرایش ایده های جدیدی سراغ شما می آیند و قفل شکسته می شود. در ضمن شما در هر صورت باید متن ها را در انتها ویرایش کنید. در این حالت در وقت تان هم صرفه جویی می کنید و حین نوشتن هم ویرایش های نهایی را انجام می دهید.

جمع بندی

این چند راه حل به شما کمک می کنند متن را سریع تر و بهتر بنویسید. با این کار هم کیفیت متن های شما بالا می رود و هم می توانید محتوا را با سرعت بالاتری بنویسید. مخصوصا اگر به صورت دورکاری کار می کنید نوشتن سریع محتوا باعث می شود که بیشتر کار کنید و در نتیجه درآمد بیشتری هم داشته باشید.