شهر خبر

پنتاگون از تخلیه ۱۷ هزار نفر از افغانستان طی یک هفته خبر داد


پنتاگون از تخلیه 17 هزار نفر از افغانستان طی یک هفته خبر داد

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده است که حدود ۱۷ هزار نفر توسط ایالات متحده طی هفته گذشته از افغانستان تخلیه شده‌اند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه اطلاع رسانی کنگره، در حالی که دولت بایدن تلاش های خود برای تخلیه شهروندان آمریکایی و پناهجویان افغان را تشدید کرده است، پنتاگون از تخلیه 17 هزار نفر طی هفته گذشته خبر می دهد.

 

بر اساس این گزارش هانک تیلور از مقام های ارشد پنتاگون گفت: از پایان جولای تاکنون بیش از 22 هزار نفر از افغانستان تخلیه شده‌اند که حدود 2500 نفر آنها آمریکایی ها بوده‌اند. اکثر این تخلیه ها از 14 اوت به بعد انجام شده است.

عملیات تخلیه شهروندان آمریکایی و پناهجویان افغان با توجه به تسلط طالبان بر شهر کابل، با مشکلات و چالش های زیادی روبرو شده است.

طالبان مقرهای ایست و بازرسی در مسیرهای منتهی به فرودگاه کابل ایجاد کرده‌اند و سفارت آمریکا در کابل روز شنبه نسبت به تهدیدات امنیتی احتمالی که ممکن است آمریکایی ها در مسیر رسیدن به فرودگاه با آن روبرو شوند، هشدار داده است.

تیلور افزود: طی 24 ساعت گذشته 38 پرواز از طریق افغانستان انجام شده است. این پروازها در مجموع 3800 نفر را از افغانستان تخلیه کرده‌اند.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در حالی وعده داده است که دولت این کشور برای تخلیه شهروندان آمریکایی و افغانی هایی که به نیروهای آمریکایی در افغانستان کمک کرده اند، همه اقدامات لازم را انجام می دهد که اذعان کرده است این ماموریت با خطرات زیادی روبرو است و شرایط و اوضاع غیرقابل پیش بینی است.

 وی روز جمعه در اظهاراتی در کاخ سفید بار دیگر از تصمیم دولتش برای عقب نشینی از افغانستان دفاع و بر این مساله پافشاری کرد که مقام های رسمی به پیشرفت های بزرگی در تلاش های مربوط به تخلیه شهروندان آمریکایی و افغان دست یافته‌اند.

بایدن گفت: نمی توانم درباره نتیجه نهایی این ماموریت هیچ قولی بدهم. ما هنوز نمی دانیم چند شهروند آمریکایی دیگر در افغانستان حضور دارند.

وی در ادامه بار دیگر به گروه طالبان هشدار داده است که هرگونه حمله به شهروندان آمریکایی یا اختلال در رسیدن آنها به فرودگاه با زور پاسخ داده خواهد شد.

وی به آمریکایی هایی که هنوز در افغانستان هستند، وعده داد که "شما را به خانه بازخواهیم گرداند."

انتهای پیام/