شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سازمان ملل#ترکیه#فوری#رئیس جمهور

اردوغان در تماس با مرکل: سازمان ملل باید به افغانستان و کشورهای همسایه درباره مهاجران کمک کند


اردوغان در تماس با مرکل: سازمان ملل باید به افغانستان و کشورهای همسایه درباره مهاجران کمک کند

رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه جلوگیری از موج مهاجرت و فاجعه انسانی، ارسال کمک‌های فوری به افغانستان و کشورهای همسایه بسیار ضروری و حائز اهمیت است، گفت: به منظور کاهش فشار باید کمک‌های مالی سازمان ملل متحد افزایش یابد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه با آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان به صورت تلفنی گفتگو کرد.

در این گفتگو، وضعیت منطقه ای و تحولات افغانستان از جمله تخلیه اتباع خارجی به عنوان اولویت و نیز موضوع پناهجویان مورد بررسی قرار گرفت.

اردوغان با بیان اینکه تحولات افغانستان را از نزدیک دنبال می کند، گفت: در صورتیکه شرایط به شکل مناسبی باشد، آماده تامین امنیت فرودگاه و فعالیت آن هستیم.

وی افزود: دولت جدیدی که در افغانستان تشکیل خواهد شد باید مورد تایید مردم افغانستان باشد، آغاز گفت‌وگو و مذاکرات صلح و امنیت بین طالبان و رهبران جمهوری افغانستان در کابل بسیار مهم است. جلوگیری از موج مهاجرت و فاجعه انسانی، ارسال کمک‌های فوری به افغانستان و کشورهای همسایه بسیار ضروری و حائز اهمیت است. به منظور کاهش فشار باید کمک‌های مالی سازمان ملل متحد و نهادهای مربوطه به ویژه کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان افزایش یابد و نقش فعال‌تری ایفا کنند.

اردوغان با بیان اینکه اگر اقدامات لازم در افغانستان و ایران انجام نگیرد با موج جدید مهاجرت مواجه خواهیم شد، اظهار داشت: ترکیه به عنوان کشوری که در حال حاضر میزبان 5 میلیون پناهجو است، نمی‌تواند بار مهاجرت از افغانستان را متحمل شود. در این زمینه با مقامات ایران مذاکره کرده و تدابیر خود را در مرز ایران افزایش داده‌ایم. اروپا وظایف مهمی برای حل و فصل مهاجرت غیرقانونی افغان‌ها بر عهده دارد و باید در اسرع وقت قبل از تبدیل آن به یک بحران به این مسئله رسیدگی کند.

رئیس جمهور ترکیه افزود: خودداری از برآورده کردن انتظارات ترکیه توسط اتحادیه اروپا برای به روزرسانی مفاد توافق 18 مارس(پرداخت 6 میلیارد یورو به ترکیه برای حضور پناهجویان سوری در این کشور)، بر توانایی همکاری در زمینه مهاجرت تأثیر منفی دارد.

وی با بیان اینکه ترکیه بار میلیون‌ها پناهجوی سوری را بر دوش می‌کشد، گفت: تحولات اخیر در افغانستان باعث نگرانی و افزایش حساسیت مردم شده است، تا زمان اجرای کامل مفاد توافق 18 مارس، اتحادیه اروپا نباید از ترکیه انتظاری داشته باشد.

گفتگوی تلفنی پوتین و اردوغان درباره اوضاع افغانستان

 

 

انتهای پیام/