شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#قیمت خودرو#کاهش قیمت

اختصاصی گسترش نیوز:

کاهش قیمت خودرو در گرو این فلز است!

بدنه خودرو در ساخت آن از مهم‌ترین بخش‌ها محسوب می‌شود و تولید یک خودروی با کیفیت و قیمت مناسب مستلزم این است که از مواد و جنس‌های مرغوب استفاده شود. ایران نیز در ساخت ورق فولادی و بدنه خودرو توانسته جایگاه نسبتا خوبی را به خود اختصاص دهد و در این حوزه نیز خود را از سایر کشورها بی‌نیاز کند.

صنعت و معدن کاهش قیمت خودرو در گرو این فلز است!

ایران به واسطه تولید فولاد و محصولات فولادی همچون ورق توسط شرکت‌های بزرگ و مطرح فولادی توانسته در سطح دنیا جایگاه خوبی را به خود اختصاص دهد. ورق سیاه، ورق روغنی، ورق گالوانیزه، ورق استیل، ورث استنلس‌استیل ازجمله  ورق‌های فولادی پرکاربرد در صنعت هستند. در این بین ورق سیاه از پرمصرف‌ترین نوع ورق‌ها به حساب می‌آید که از این نوع ورق در ساخت بدنه خودرو، کف خودرو، کشتی‌سازی، تانکر سازی استفاده می‌کنند. ورق سیاه صرفا نامی است که به دلیل عدم شفافیت و صیقلی بودن به آن می‌دهند و در واقع خبری از رنگ سیاه نیست. علاوه بر ورق سیاه، ورق گالوانیزه نیز در صنعت خودرو کاربرد دارند. یکی از مهم‌ترین مراحل تولید ورق در کارخانه‌های فولادسازی، مرحله نورد است که دو غلتک در حال چرخیدن شمش فولادی را به ورق‌هایی با ضخامت مورد نیاز بدل می‌کنند.

بدنه_خ.درو

گفتنی است استحکام و کیفیت ورق‌های فولادی به طور مستقیم بر ایمنی انواع خودروها تاثیر دارد، همچنین قیمت محصولات فولادی ازجمله ورق نیز قیمت نهایی محصولات شرکت‌های خودروسازی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. خودکفایی در تولید ورق‌های فولادی در کشور موجب شده که قیمت کشور ۲۰ تا ۳۰ درصد نسبت به زمانی که این نوع ورق‌ها از طریق واردات تامین می‌شدند کاهش یابد و طی یکی دو سال گذشته نیز عوامل همچون تحریم و شرایط بازار موجب افزایش قیمت چند برابری محصولات فولادی شده که در ادامه خودروسازها مجبور به افزایش قیمت محصولات خود تا چندین برابر شدند.

بدنه خودرو ۳۰ درصد وزن آن را تشکیل می‌دهد و در واقع استاندارهای ایمنی یک سیله نقلیه بر روی این قسمت متکی است و سایر قطعات نیز بر روی بدنه خودرو سوار می‌شود. ورق‌های مصرفی در ساخت بدنه خودرو اغلب از جنس فولادهای نرم کششی کم کربن هستند که البته در ساخت خودروهای مدرن از فولادهای با استحکام بالا مانند DP وTrip استفاده می‌شود. ورق‌های کششی ازجمله ورق‌های فولادی هستند که از خاصیت کشش‌پذیری نسبتا بالایی برخورد بوده و در فرم‌دهی سرد اغلب مورد استفاده قرار می‌گیرد. ضریب استحکام تسلیم این نوع ورق زیر ۲۲۰ مگا پاسکال ارزیابی شده است که با این وجود جزو ورق‌های کم استحکام به حساب می‌آید.

نوع دیگری از فولادهای مصرفی در صنعت خودروسازی مطرح هستند که از سال دو هزار میلادی تا کنون در خودروسازی مورد استفاده قرار گرفتند که به فولادهای استحکام بالای سنتی معروف هستند. فولادهای کربن_ منگنز، فولادهای پخت سختی و فولادهای کم آلیاژ استحکام بالا جزو فولادهای سنتی هستند. قابل ذکر است که ضریب استحکام تسلیم این نوع فولادها زیر ۵۵۰ مگا پاسکال ارزیابی شده است.

ورق‌های مصرفی برای ساخت بدنه خودرو دارای ویژگی‌های خاصی هستند و نازک بوده و اغلب از محصولات نورد تخت استفاده می‌شود. این نوع ورق‌ها دارای حداقل عرض ۶۱۰ میلی‌متر و ضخامت کمتر از ۵.۷۶ میلی‌متر است. گفتنی است ورق‌های مصرفی در ساخت خودروهای داخلی با یکدیگر متفاوت است، به عنوان مثال برای ساخت بدنه پراید از ورق‌هایی با ضخامت ۷۶ میلی‌متر از کره جنوبی وارد می‌شود را استفاده می‌کنند و برای ساخت بدنه پژو ۴۰۵ از ورق‌هایی سیاه تولید شرکت فولاد مبارکه اصفهان بهره می‌برند.

دوام و قبلیت اطمینان یک خودرو ازجمله امتیازهایی است که یک خودرو را از سایر متمایز می‌کند. استفاده از مواد سبک می‌تواند طول عمر مفید یک وسیله نقلیه را افزایش داد. استحکام بالا، جوش‌پذیری مناسب، مقاوم به خستگی، مقاوم به خوردگی، قابلیت پرس کاری، وزن کم و دوام بالا ازجمله ویژگی‌هایی است که بدنه یک خودرو باید دارا باشد. امروزه واحدهای تحقیق و توسعه شرکت‌های خودروسازی در تلاش هستند با بهره‌گیری از مواد نوین سطح ایمنی و استحکام خودروها را تا جای ممکن افزایش دهند تا از میزان تلفات جاده‌ای و درون شهری بکاهند و در کنار موضوع ایمنی بحث قیمت‌گذاری و تعدیل قیمت نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و خودروسازان باید به آن توجه کنند.