شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#سعد حریری#تشکیل دولت#منابع

۴۸ ساعت سرنوشت‌ساز برای لبنانی‌ها و مانع‌تراشی‌های سعد حریری در روند تشکیل دولت


48 ساعت سرنوشت‌ساز برای لبنانی‌ها و مانع‌تراشی‌های سعد حریری در روند تشکیل دولت

درحالی که لبنانی‌ها ۴۸ ساعت تعیین کننده‌ای پیش روی خود دارند برخی منابع از مانع‌تراشی‌های سعد حریری در روند تشکیل دولت خبر می‌دهند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه الدیار، اطلاعات نشان می‌دهد که «نجیب میقاتی» نخست وزیر مکلف لبنان به پایان کار خود در مرحله تشکیل دولت رسیده و بر اساس شاخص‌های موجود به احتمال بالا کابینه لبنان به دست نجیب میقاتی تشکیل خواهد شد.

در این زمینه محافل ارشد حزب الله و جنبش امل اعلام کردند که «حسین خلیل» معاون سیاسی دبیرکل حزب الله مسئولیت برقراری ارتباطات و هماهنگی میان حزب‌الله و جنبش امل با «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان و نجیب میقاتی را از چند روز گذشته بر عهده گرفته است.

این محافل همچنین تاکید کردند که حزب الله و جنبش امل خواستار تشکیل دولت به هر قیمتی هستند و در این مسیر از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنند. همچنین این دو طرف خواسته و شروط خاصی در دولت آینده ندارند و منتظر توافق نخست وزیر مکلف با رئیس جمهور برای توزیع پست‌های وزارتی هستند.

به گفته محافل مذکور تماس‌های حزب الله و جنبش امل تنها محدود به میشل عون و نجیب میقاتی بوده و بر تشکیل دولت در اسرع وقت و عبور از همه موانع تاکید دارند.

محافل جنبش امل و حزب الله لبنان همچنین تاکید کردند که اعلام ورود کشتی ایرانی حامل سوخت طی چند روز آینده به لبنان هیچ تاثیری در پرونده تشکیل دولت ندارد و هرگونه تلاش برخی طرف‌ها برای مرتبط کردن دو موضوع به یکدیگر با هدف ایجاد اختلال در هرگونه پیشرفت در پرونده تشکیل دولت بوده و در راستای باج‌‌خواهی از رئیس جمهور و نخست وزیر مکلف و حزب الله تعبیر می‌شود.

بر اساس گزارش این منابع تنها موانع موجود در روند تشکیل دولت مربوط به توزیع پست‌های وزارتی و درباره برخی نام‌های مطرح شده برای تصدی این پست‌هاست؛ به ویژه پس از ارائه چند نام که برخی آنها را مخالف معیارهای دولت تکنوکرات می‌دانند.

منابع مذکور اشاره کردند که در حال حاضر نخست وزیر مکلف تحت فشار شدید از جانب نخست وزیران سابق به ویژه سعد حریری و فواد سنیوره قرار دارد و این دو طرف با سخت‌گیری درباره اسامی وزرا سعی دارند امور را وارد مرحله پیچیده‌تری کنند.

بر این اساس به نظر می‌رسد که حریری نمی‌خواهد نجیب میقاتی در ماموریتی که او (حریری) شکست خورد، موفق شود؛ چرا که در وهله نخست موفقیت نجیب میقاتی در تشکیل دولت لبنان به معنای تقویت جایگاه او در میان جامعه اهل سنت بوده و در وهله بعدی اگر میقاتی بتواند به فروپاشی کشور پایان دهد روند اصلاحات آغاز می گردد و در این مسیر ممکن است پرونده‌های فساد حریری و نزدیکان وی افشا شود.

به گفته منابع لبنانی در صورتیکه نجیب میقاتی در ماموریت خود موفق شود، سعد حریری تلاش می‌کند تا نقش خود را در این موفقیت نشان دهد؛ با این استدلال که از نخست وزیری میقاتی حمایت کرد. همچنین اگر نجیب میقاتی شکست بخورد موضعی که حریری اتخاذ خواهد کرد این است که او صرفاً از میقاتی حمایت کرده و مسئولیتی در برابر عملکرد وی ندارد.

منابع حزب الله و جنبش امل تصریح کردند که رایزنی‌های اصلی رئیس جمهور و نخست وزیر مکلف بر سر انتخاب وزیر کشور و وزیر دادگستری متمرکز است و هدف از جلسه ای که روز گذشته میان مشاوران برگزار شد حل و فصل چالش‌ها قبل از دیدار نهایی عون و نجیب میقاتی است که این دیدار ظرف 48 ساعت آینده برای انجام مراحل پایانی تشکیل دولت و مشخص شدن تکلیف این پرونده برگزار خواهد شد.

منابع آگاه لبنانی گزارش می‌دهند که عدم موفقیت در توافق برای تشکیل دولت طی 48 ساعت آینده نجیب میقاتی را در شرایط دشواری قرار می‌دهد و اگر موفق به این کار نشود شاید مجبور به استعفا گردد.

روز گذشته رئیس‌جمهور لبنان طی سخنانی خطاب به مردم این کشور گفت که دولت از طریق همکاری با «نجیب میقاتی» تشکیل خواهد شد تا بتواند اصلاحات لازم را انجام دهد.

عون با تاکید بر اینکه تا حل مشکل به تلاش خود ادامه خواهد داد، اظهار داشت: هرگز تحت تاثیر تبلیغات قرار نخواهم گرفت و از وظایف و مسئولیت‌هایم شانه خالی نخواهم کرد.

انتهای پیام/