صفحات پیلار و کلاستر محتوایی چیست؟

صفحات پیلار چیست؟ کلاستر محتوایی چیست؟ تعداد صفحات در گوگل و آن هم مربوط به یک کلمهکلیدی آنقدر زیاد شده است که دیگر نمی‌توان با چهارتا تکنیک ساده و گرفتن چند بکلینک، در صفحه اول گوگل قرار گرفت. بیشتر مدیران سئو فروشگاه‌های اینترنتی هم بهدنبال این هستند که صفحات کالاهای خود را در صفحه اول گوگل قرار بدهند؛ اما باتوجه به رقبای پرقدرت دستیابی به این کار بسیارسخت و گاهی هم نشدنی است. برای همین خیلی از مدیران استراتژی خود را به سمت بلاگ برده‌اند.البته رقابت در بلاگ هم کم نیست؛ اما به هر حال می‌توان با اصولی راحت‌تر لینک رادر صفحه اول موتورهای جستجو مشاهده کرد.

یکی از تکنیک‌هایی که در چند سال گذشته بیشتر ازهمه مورد توجه و تأکید قرار گرفته، نوشتن صفحات پیلار است. البته اصل صفحه پیلارچیز جدیدی نیست؛ اما هدفش با بلاگ های بلند و تعداد کاراکترهای زیاد متفاوت است.در واقع به این صفحات، باید دید فنی‌تر و ریزبینی داشت.

صفحه پیلار چیست؟

صفحه پیلار (ممکن است که در سایتی آن را صفحهستون هم بنامند. این صفحه ستون را نباید با ستون‌های روزنامه‌ها و سایت‌های خبریاشتباه بگیرید.)، مقاله طولانی است که به عنوان راهنما و پایه اولیه خوشه‌هایموضوعی معرفی می‌شود. در پیلارها، موضوعات به صورت اولیه و ابتدایی و به صورت عمیقو کامل مورد بررسی قرار می‌گیرند. هدف از صفحات پیلار علاوه بر جامع‌تر کردن بلاگسایت از محتوای غنی، لینک سازی خوشه‌ای را راحت‌تر کند.

شاید بتوان گفت که پیلارها چند قدم عقب‌تر ازموضوعات اصلی قرار می‌گیرند تا قدرت بیشتری به آن‌ها بدهند. با یک مثال می‌توانبهتر پیلار را درک کرد:

در یک وبسایت فروشگاه اینترنتی لپ تاپ، خیلی ازافراد مدیران محتوا در همان ابتدا شروع به تعیین موضوعاتی مانند راهنمای خرید لپتاپ می‌کنند. این خیلی خوب است؛ اما در این محتوا، به قطعاتی مانند پردازنده وانواع آن، نمایشگر، اسپیکر و غیره اشاره می‌شود. نویسنده بر اساس عادت خودش می‌نویسدکه خریدار باید به دنبال بلندگوی دالبی اتمز باشد، بدون اینکه حالا توضیح بدهد،دالبی اتمز چیست. در اینجا می‌توان یک پیلار کامل در خصوص دالبی اتمز و اسپیکرهایلپ تاپ و نسل آن‌ها نوشت. حتی ممکن است که در این پیلار، از فناوری نام برده شودکه خود آن هم پیلار جداگانه‌ای باشد. در حقیقت در چنین بلاگ های هدف این است تااصطلاحات تخصصی‌تر و پایه‌ای برای فهم بیشتر بقیه مقالات، به طور کامل توضیح دادهشود.

صفحات خوشه‌ای یا کلاستر محتوایی چیست؟

حالا صفحات خوشه‌ای چیست؟ صفحات خوشه‌ای درحقیقت شامل صفحاتی هستند که با هم از نظر موضوعی در ارتباط هستند. همان مثال بالادر نظر بگیرید؛ برای نوشتن راهنمای خرید لپ تاپ، نیاز است که در ابتدا بعضی فناوری‌هاو قطعات مانند پردازنده به طور کامل توضیح داده شوند. بعد خود پردازنده‌ها همدارای ویژگی‌های هستند که در اینجا باز هم نیاز است تا آن‌ها توضیح داده شوند.برای مثال، اگر سرعت از نسل پردازنده خاصی می‌شود، خود آن می‌تواند یک موضوع پیلارباشد. این از بالا تا پایین رفتن برای خودش یک خوشه به وجود بیاورد. وقتی خوشه‌ایتشکیل شود، بهتر می‌توان موضوعات را انتخاب کرد. در قدم اول، ممکن است که برایردیف خوشه، 30 موضوع تعیین شود؛ اما شاید لازم نباشد که برای همه آن‌ها مطلبینوشت.

چگونه موضوعات پیلار رامشخص کنیم؟

انتخاب راه‌حل مناسب

گاهی چنان مدیران سئو و محتوا درگیر پیدا کردنکلمات کلیدی می‌شوند که ارتباط ساختاری بین موضوعات بلاگ را فراموش می‌کنند.بهترین راه‌حل این است که از همان تکنیک پیدا کردن کلمات کلیدی در بهینه‌سازیاستفاده کرد.

در پیدا کردن کلمات کلیدی، سئوکار اول از همه بهسراغ کلمات و عبارت‌هایی می‌رود که بیشتر از همه جستجو می‌شوند و مرتبط با موضوعکسب‌وکار و سایت است. در تعیین موضوعات پیلار هم باید به همین صورت عمل کرد. اولاز همه موضوعات و سؤالاتی تعیین شود که چالش اصلی خریداران است.

همان مثال راهنمای خرید لپ تاپ را در نظربگیرید. وقتی کاربری به دنبال نکات خرید لپ تاپ مناسب است، پس به دنبال این هم استکه تفاوت صفحه TFT و IPS را بداند. خوداین مسئله یعنی «تفاوت بین IPS و TFT» خود می‌تواندیک موضوع باشد. حالا ممکن است که کاربری بخواهد دقیقاً با IPS یا TFT آشنا شود. دراینجا هر کدام هم می‌توانند یک پیلار باشند؛ اما اگر بخواهید همینطوری تا آخر پیشبروید، همینطوری 100 تا موضوع می‌شود که واقعاً بررسی آن‌ها دیگر برای یک فروشگاهاینترنتی نیاز نیست.

بررسی بلاگ رقبا

گاهی نمی‌توان همه سؤالات کاربران را ازابزارهای گوگل به دست آورد. بعضی سؤالات و اصطلاحات خیلی خاص هستند و کمتر مورد جستجوقرار می‌گیرند. با بررسی بلاگ های رقبا و زیرعنوان‌هایی که در تگ‌های H2 و H3 نوشته شده است،می‌توان به موضوعات جدیدی دست پیدا کرد. حتی بعضی از این موضوعات خود می‌توانند جرقه‌ایبرای محتواهای جدیدتری هم باشند.

بررسی محتوای قدیمی

مطالب قدیمی بلاگ باید بررسی شوند. نه صرفاً بهاین دلیل که آیا به روز هستند یا خیر، بلکه آیا نکته یا موضوعی وجود دارد که درخصوص آن مقاله‌ای نوشته نشده است. برای همین است که همیشه تأکید می‌شود تا قبل ازشروع نوشتن محتوا، در ابتدا ساختار درختی موضوعات بلاگ درآورده شود. در هر مطلب،اگر سؤال یا نکته‌ای بود که فقط به آن اشاره شده بود، می‌توانند خود بهترین موضوعبرای پیلار باشند. برای مثال، وقتی در خصوص مراحل تولید محتوا مطلبی نوشته می‌شود،در خصوص تعیین پرسونا فقط می‌توان یک پاراگراف در آن نوشت؛ اما همین پرسونا خود می‌تواندیک موضوع پیلار باشد.

نتیجه‌گیری

پیلار را باید جدی گرفت. قرار نیست که در پیلارفقط به سؤال به صورت ساده پاسخ داده شود و بعد تمام. هدف از پیلار این است که صفرتا صد موضوع را مورد بررسی قرار بگیرد. از آنجا که پایه‌ترین موضوعات یک بلاگپیلار هستند، توجه به کیفیت و ساختار آن اهمیت زیادی دارد.