شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#تعداد
در آستانه ی روزپزشک اعلام شد؛

اختصاصی| انتقاد از تعرفه های پزشکی/ جان باختن تعداد قابل توجهی از پزشکان به دلیل تأخیر در واکسیناسیون

اختصاصی| انتقاد از تعرفه های پزشکی/ جان باختن تعداد قابل توجهی از پزشکان به دلیل تأخیر در واکسیناسیون

رئیس هیئت مدیره نظام پزشکی تهران با اشاره به اینکه پزشکان خدمات زیادی را در یک سال و نیم گذشته ارائه دادند اما مسئولین توجهی به نظرات آن ها نداشتند، بیان کرد: خواسته ی ما پزشکان ایرانی این است که دولت وظیفه ی حاکمیتی خود را در فراهم کردن واکسن ها و شرایطی که بتوانیم در عرض سه تا چهار ماه آینده به یک سطحی از ایمنی در جامعه برسیم، به خوبی ایفا کند.

دکتر مؤید علویان با بیان اینکه در یک سال و نیم اخیر به دلیل بی تدبیری متولیان سلامت، وزارت بهداشت و ستاد کرونا با مشکلات زیادی روبرو شدیم به خبرنگار بهداشت نیوز گفت: تصمیمات به هم ریخته، دیر وقت و غلط، عدم تأمین واکسن مورد نیاز و مورد تایید و به موقع و عدم تعیین تکلیف داروهایی که باید استفاده شود یا نشود از جمله مشکلات عدیده طی این مدت بوده است.

مسئولین بهداشت و درمان به تذکرات پزشکان در بحران کرونا اهمیتی ندادند

وی افزود: مردم ایران در این مدت آسیب زیادی دیدند اما جامعه ی پزشکی به دلیل اینکه در خط اول به بیماران خدمت می دهند و از نزدیک با کمبود دارو،تخت،سرم و واکسن روبرو هستند، مطمئنا مرگ هر ایرانی برایش دردناک است.

رئیس هیئت مدیره نظام پزشکی تهران خاطرنشان کرد: در این مدت به دلیل تأخیر در واکسیناسیون کادر درمان تعداد قابل توجهی مرگ و میر بر اثر کرونا در کادر پزشکان و پرستاران داشتیم.

علویان گفت: ما به عنوان جامعه پزشکی قسم خوردیم که حافظ سلامت مردم باشیم و همکاران ما خدمات زیادی را در این مدت یک سال و نیم انجام داده و مشکلات زیادی را از نزدیک دیدند و تذکر دادند اما مسئولین توجهی به نظرات آن ها نداشتند.

اداره مالیات شرایط پزشکان را با توجه به افت درآمد بعد از کرونا بیشتر درک کند

وی ادامه داد: وزارت بهداشت جدید باید نسبت به حل مشکلات و از بین بردن موانع اقدام کند. اولین نکته این است که جامعه را در برابر بیماری حفظ کنیم که بار بیماران در بیمارستان ها کاهش یابد و ادامه ی این مسیر با این بار سنگین و امکانات محدود واقعا دشوار است.

این فوق تخصص گوارش و کبد بیمارستان بقیه الله اظهار داشت: خواسته ی ما پزشکان ایرانی این است که دولت وظیفه ی حاکمیتی خود را نه فقط در محدودیت ها بلکه در فراهم کردن واکسن ها و شرایطی که بتوانیم در عرض سه تا چهار ماه آینده به یک سطحی از ایمنی در جامعه برسیم، به خوبی ایفا کند.

سید مؤید علویان با اشاره به اینکه پزشکان می دانند که منابع مالی دولت محدود است، گفت: اما اکثر پزشکان در طی یک سال و نیم گذشته فعالیت هایشان در بخش خصوصی و مطب ها بسیار افت کرده که در نتیجه با افت درآمد روبرو شده اند اما متاسفانه اداره مالیات و بخش های دیگر این تحمیل هزینه ها را در نظر نگرفتند. ما تقاضا می کنیم بخش های حاکمیتی شرایط پزشکان را بیشتر درک کنند.

تعرفه های پزشکی متناسب با افزایش هزینه های تمام شده نیست

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله تأکید کرد: بسیاری از بیماران به دلیل شیوع کرونا از خدمات درمانی دیگر محروم شده اند مثلا برخی افراد نیاز به اعمال جراحی و شیمی درمانی دارند اما به دلیل کرونا مراجعه نکرده و آسیب می بینند و این عدم پیگیری ها باعث نقص در درمان می شود. از وزارت بهداشت می خواهیم که برای برطرف شدن این نقیصه کمک کند.

رئیس هیئت مدیره نظام پزشکی تهران در خصوص وضعیت تعرفه های پزشکی گفت: ما یک هزینه تمام شده داریم و این هزینه در این یک سال اخیر بیش از دو برابر افزایش یافته است و هزینه ی تمام شده موضوعی نیست که نتوان آن را اصلاح کرد.

وی اضافه کرد: البته با اینکه آن بخش حرفه ای و بخش فنی خدمات در این مدت افزایش پیدا کرده اما چشم گیر نیست و بخش هزینه ی تمام شده ی ما باید به طور جدی دیده شود. ما فکر می کنیم تعرفه متناسب با افزایش هزینه ی تمام شده نیست در حالیکه در این باره باید فکری شود و دولت باید سوبسید بدهد و بیمه ها حمایت بیشتری کنند که مراکز ما دچار ورشکستگی نشوند.

محدودیت های کرونایی باید هوشمندانه باشد

پروفسور علویان تصریح کرد: اگر ما تعرفه متناسب با افزایش هزینه ی تمام شده را با توجه به افزایش تورم در نظر نگیریم، ما افت خدمات را خواهیم داشت که ضرر آن به مردم خواهند رسید.

وی در خصوص تعطیلات 6 روزه اخیر هم گفت: تنها تعطیلی کوتاه مدت و موقت نمی تواند مشکلات مربوط به کنترل کرونا را حل کند بلکه باید تدابیر کلان کنیم و محدودیت ها باید هوشمند و مؤثر باشد. در غیر اینصورت قطعا اجازه انتقال بیماری را خواهیم داد و تعطیلی کوتاه مدت بدون در نظر گرفتن برخی جوانب اثرات مقطعی خواهد داشت.

رئیس هیئت مدیره نظام پزشکی تهران به بهداشت نیوز گفت: به نظر می رسد برخی محدودیت ها مانند محدودیت تردد شبانه اثر ندارد. ما باید محدودیتی را ایجاد کنیم که اثرگذار باشد مثلا در مراکز تجمعی مانند مترو و اتوبوس باید از تمام ظرفیت هایمان استفاده کنیم تا فاصله گذاری رعایت شود.

گفتگو: مشکات سخاوتی