شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#حواشی#منابع

پشت پرده برکناری دقیقه نود مدیر عامل شستا/ رضوانی فر: زیر بار درخواستهای غیر قانونی نرفتم!


پشت پرده برکناری دقیقه نود مدیر عامل شستا/ رضوانی فر: زیر بار درخواستهای غیر قانونی نرفتم!

مدیر عامل پیشین شستا با اشاره به فشارهای فراقانونی برای دریافت منابع از شستا و حواشی اخیر در این مجموعه، گفت: افزایش ۲۵ برابری سودآوری این هلدینگ بزرگ کشور در سه سال اخیر یک رکورد قابل توجه محسوب می‌شد.

محمد رضوانی فر در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم،‌ با اشاره به حواشی اخیر در خصوص شرکت سرمایه گذاری سازمان تامین اجتماعی(شستا) گفت: در روزهای اخیر فشارهایی از سوی وزارت کار و رفاه اجتماعی و همچنین سازمان تامین اجتماعی برای دریافت مبالغ مختلف به شستا وارد شد. بر این اساس مطالبه پرداختهای غیر قانونی به این  مجموعه بنا بر هیچ مصلحتی قابل قبول نبود و در نهایت باید تاکید کرد که هر دستگاهی اختیار تغییر در مدیران زیر مجموعه خود را دارد اما در این بین نباید روایتهای غلط و اشتباه به افکار عمومی ارائه شود.

وی با باین اینکه، سهامداران وقتی می‌توانند سود عملکرد شرکت را دریافت کنند که مجمع عمومی برگزار شده باشد و پیش از آن امکان‌‌پذیر نیست. این پرداخت علی‌الحساب و زودتر از موعد قانونی و زودتر از برگزاری رسمی مجمع خلاف قانون است. افزود، پرداخت حقوق بازنشستگان محترم یک اولویت محسوب می‌شود اما مجموعه دولت و سازمان تامین اجتماعی برای این اولویت نباید از روشهای غیر قانونی و فراقانونی استفاده کنند. چراکه پرداخت منابع و دریافت سود از شستا قبل از موعدهای مقرر قانونی به اذعان سازمان حسابرسی و سازمان بورس یک فرایند غیرقانونی محسوب میشود.

به گفته رضوانی فر، این روند قطعا به  ضرر سهامداران شستا در بورس تمام خواهد شد و به عنوان مدیریت مجموعه شستا بایستی نمیتوانستیم به فرایندهای غیرقانونی تن بدهیم. اگر ما به ازای این مطالبه یک دارایی به شستا تعلق میگرفت بازهم توجیهی برای ارائه به سهامداران وجود داشت اما اینکه بدون ارائه یک دارایی مجموعه دولت بدنبال دریافت منابع از شستا آن هم قبل از موعدهای قانونی پرداخت سود باشد قطعا با چارچوبهای قانونی سنخیتی ندارد.

بر اساس آخرین صورتهای مالی، هم اکنون سازمان تامین اجتماعی حدود 1500 میلیارد تومان به شستا بدهکار است و اینکه مجموعه دولت بدنبال دریافتهای جدید از شستا باشد آن هم بدون ارائه یک دارایی موضوعی نیست که بتوان آنرا به راحتی پذیرفت.

رضوانی فر تاکید کرد،   روزی که شستا  وارد بورس شد، هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی به صورت مکتوب به بورس تعهد داده است که از 27 فروردین 99 به بعد رفتارش با شستا مطابق با ضوابط و مقررات بازار سرمایه خواهد بود و حالا خودشان پاسخ دهند که این درخواست پرداخت سود علی‌الحساب قانونی است؟ حتما غیرقانونی است.

مدیرعامل سابق شستا، گفت:  پیگیری پرونده‌های حقوقی در فقره ایران‌سازه و خیلی از موضوعات دیگر حتما در ایجاد دشمن برای ما بی‌تاثیر نبوده است. بخشی از این بی‌اخلاقی‌ها در فضای رسانه‌ای کسانی هستند که ذینفع در پرونده ایران سازه بودند. مستندات آن در سازمان بازرسی، وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه و,.. وجود دارد و همه مطلع هستند و حتما آنها هم بی‌تاثیر در فشارها وارده نبوده است. گذر زمان هم نشان خواهد داد و به‌زودی دولت جدید استقرار کامل پیدا می‌کند و بعد از آن مشخص می‌شود چه کسانی به دنبال چه چیزی بودند.

گفتنی است‌،‌ شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در آخرین روزهای عمر وزارت خود طی حکمی سید ضیاءالدین شجاعی برهان را به‌عنوان سرپرست شستا منصوب کرد. در حالی که کابینه جدید در حال شکل‌گیری است و وزیر جدید تعاون، کار و رفاه اجتماعی طی دو سه روز آینده به جای آقای شریعتمداری می‌نشیند، این اقدام وزیر دولت دوازدهم در آخرین ساعت‌های وزارتش در مجموعه‌ای که گردش مالی آن سر به فلک می‌کشد، سؤال‌برانگیز است

انتهای پیام/