شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#قالیباف

از عصبانیت قالیباف تا درگوشی های نمایندگان با وزرای پیشنهادی/حواشی صحن علنی

کدخبر: 434807
اقتصاد نیوز : پس از اظهارات مخالفان و موافقان، باغگلی وزیر پیشنهادی برنامه‌های خود را مطرح کرد. وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بر تحول در وزارت آموزش و پرورش تأکید و برنامه‌های خود در این زمینه را مطرح کرد. پس از پایان اظهارات وی، نمایندگان با فریاد احسنت‌های یکپارچه، او را بدرقه کردند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، اولین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه سیزدهم در مجلس در حالی به پایان رسید که نمایندگان تنها توانستند کلیات کابینه و صلاحیت دو وزیر پیشنهادی را مورد بررسی قرار دهند.

ماراتن رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم ساعت ۸ صبح روز شنبه (۳۰ مرداد ماه) در حالی آغاز شد که رئیس‌جمهور پیش از آغاز جلسه علنی در صحن مجلس همراه با وزرای پیشنهادی، معاون اول و رئیس دفتر خود حضور داشت.

اهم نکات و حاشیه‌های قابل توجه در اولین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم به شرح زیر است:

*در این جلسه همه معاونان پارلمانی وزرای پیشنهادی که مربوط به دولت قبل بودند، در صحن مجلس حضور داشتند.

*در جریان برگزاری جلسه، محسن زنگنه نماینده مردم تربت حیدریه اقدام به جمع‌آوری امضا از نمایندگان کرد. وی در زمینه این نامه به خبرنگار مهر اعلام کرد که «تعدادی از نمایندگان در نامه‌ای به هیئت رئیسه مجلس خواستار رأی‌گیری با ورقه و به صورت مخفی برای رأی اعتماد به وزرا هستند»

*در ابتدای جلسه احمد امیرآبادی نماینده مردم قم چندین‌بار نزد رئیس‌جمهور رفت و با وی گفتگو کرد. رئیس‌جمهور در جریان سخنرانی خود نیز به امیرآبادی اشاره کرد و گفت: «آقایان نیکزاد و امیرآبادی ترجیح‌شان به حضور در مجلس بود»

*رئیسی پس از تشریح برنامه‌هایش برای دولت سیزدهم در ابتدای دفاع از کابینه، دفاع سرسختانه‌ای از «حسین باغگلی» وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، که منتقدان جدی در مجلس دارد و کمیسیون آموزش و تحقیقات نظر مخالف خود را با وزارت وی اعلام کرده است، انجام داد.

*پس از پایان سخنرانی رئیس‌جمهور، نظم صحن به هم خورد و رایزنی‌های رأی‌اعتماد آغاز شد. وزرای پیشنهادی نیز دست به کار شدند و شخصاً با نمایندگان صحبت و رایزنی می‌کردند.

*حجت‌الاسلام محمدحسین حسین‌زاده بحرینی اولین مخالف کلیات برنامه و کابینه دولت سیزدهم بود که آغاز سخنرانی خود را تا بازگشت نظم به جلسه به تأخیر انداخت.

*قالیباف چندین‌بار به نمایندگان تذکر داد تا در صندلی‌های خود بنشینند. پس از آنکه نمایندگان توجهی به اظهارات قالیباف نکردند، روح‌الله متفکرآزاد و محسن دهنوی از جایگاه هیئت رئیسه پایین رفته و تلاش کردند نمایندگانی که در حال رایزنی با وزرا بودند، متفرق کرده و نظم را به جلسه بازگردانند.

*حسین‌زاده بحرینی در ابتدا از رئیس‌جمهور به دلیل معرفی کابینه جوان انقلابی تشکر کرد و اعلام کرد انتقادش به برنامه‌های دولت است. وی از عدم انسجام در برنامه‌های دولت و وزرا انتقادات جدی را مطرح کرد و خطاب به رئیس‌جمهور گفت: «دولت یازدهم و دوازدهم را بانک‌ها زمین زدند؛ مواظب باشید بانک‌ها، شما را زمین نزنند»

*رئیس‌جمهور هم به دقت به اظهارات حسین‌زاده گوش می‌داد و در مواردی یادداشت‌برداری می‌کرد. حسین‌زاده پس از پایان اظهاراتش نزد رئیس‌جمهور رفت و گفتگوی کوتاهی با وی داشت. پس از آن نیز مخبر معاون اول رئیس‌جمهور با حسین‌زاده گفتگو کرد.

*برخلاف دوره‌های قبل رئیس‌جمهور پس از پایان سخنرانی‌اش از مجلس خارج نشد و در صحن علنی ماند و به دقت به اظهارات نمایندگان مخالف و موافق گوش داد. در مواردی نیز دست به قلم می‌شد.

*نمایندگان خوزستانی اغلب موافقان کلیات برنامه‌ها و کابینه رئیس‌جمهور را تشکیل می‌دادند، که عبارت بودند از؛ «سید کریم حسینی نماینده اهواز، محمد مولوی نماینده آبادان، عبدالله ایزدپناه نماینده ایذه، علیرضا ورناصری، قندعلی نماینده مسجد سلیمان.» این نمایندگان در میانه اظهاراتشان در موافقت با کابینه و برنامه‌های رئیس‌جمهور، گریزی به مشکلات خوزستان می‌زدند تا جایی که سید محمد مولوی نماینده آبادان صراحتاً خطاب به رئیس‌جمهور گفت: «باید استاندار ویژه‌ای برای خوزستان تعیین کنید که معاون رئیس‌جمهور باشد» اظهارات وی تذکرات نمایندگان را در پی داشت، قالیباف رئیس مجلس در پاسخ به این تذکرات از نمایندگان خواست که در جلسه رأی‌اعتماد موضوعات منطقه‌ای و استانی را مطرح نکنند.

*در ادامه رئیس مجلس به دلیل شرایط کرونایی، نیم ساعت تنفس اعلام کرد.

*پس از پایان تنفس مجدداً مخالفان و موافقان کلیات کابینه نظرات خود را بیان کردند، اما در این میان رایزنی‌های وزرای پیشنهادی با نمایندگان افزایش یافت، تاحدی که وزرا به صندلی نمایندگان مراجعه کرده و تک به تک با وکلای ملت صحبت می‌کردند تا رأی اعتماد خود را از کف مجلس جمع کنند.

*ساعت ۱۴ جلسه نوبت عصر بررسی رأی اعتماد به کابینه پیشنهادی سیزدهم آغاز شد. سید مصطفی میرسلیم نماینده تهران که طبق قرعه کشی قرار بود در مورد کلیت کابینه پیشنهادی و برنامه‌های دولت سیزدهم سخنرانی کند انصراف داد و در قرعه کشی مجدد صباغیان نماینده مهریز و بابایی کارنامی انتخاب شدند که هر دو نفر پیش از این صحبت کرده بودند لذا مخالفان و موافقان کابینه از بیان اظهارات خود انصراف دادند تا رئیس‌جمهور به انتقادات پاسخ دهد.

*رئیس‌جمهور مجدداً در جایگاه سخنرانی قرار گرفت و مجلس یکپارچه سکوت شد. رئیسی در پاسخ به انتقادات حسین زاده بحرینی نماینده مشهد در مورد برنامه‌های اقتصادی دولت اعلام کرد که برنامه اجمالی خود را به مجلس ارائه داده و برنامه ۶۰ صفحه‌ای کوتاه مدت و همچنین پیش‌نویس برنامه تحولی دولت سیزدهم تا چند روز آینده به مجلس تقدیم خواهد شد.

*در پایان سخنرانی رئیسی، بسطامی نماینده ایلام از روی صندلی خود بلند شد و با صدای بلند خطاب به رئیسی اعلام کرد که «شما اسم کردها را نیاوردید.» رئیس جمهور در پاسخ به اظهارات وی گفت: «ما به همه اقوام شامل کرد، لر و بلوچ احترام می‌گذاریم.»

*رئیسی پس از حدود ۷ ساعت حضور در صحن مجلس و گوش دادن به سخنان مخالفان و موافقان کابینه صحن علنی را ترک کرد تا به جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا برسد

*در ادامه ماراتن جلسه رأی اعتماد، بررسی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش آغاز شد. حاجی پور سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گزارش این کمیسیون در مورد این وزیر پیشنهادی را قرائت کرد و اعلام کرد کمیسیون تخصصی با باغگلی وزیر آموزش و پرورش مخالف است. پس از قرائت این گزارش، برخی نمایندگان نیز با فریادهای «چهار چهار» اظهارات وی را تأیید کردند.

*باغگلی که تا این ساعت در صندلی کناری صحن نشسته بود از جای خود بلند شد و در صندلی رو به روی جایگاه ناطقین کنار وزیر پیشنهادی اطلاعات نشست. در میان صحبت‌های مخالفان و موافقان، باغ گلی دقایقی با موبایل شخصی خود نیز صحبت کرد.

*اظهارات مخالفان و موافقان باغ گلی بسیار جدی بود. نمایندگان موافق و مخالف نیز اظهارات ناطقان را با فریادهای احسنت یا «دو دو» تأیید و تکذیب می‌کردند.

*محمدکاظم دلخوش نماینده مردم صومعه سرا در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: «رئیس جمهور اعلام کرد باغ گلی کار خودش را از مهدکودک آغاز کرده، تا جایی که من اطلاع دارم مردها در مهدکودک کار نمی‌کنند» اظهارات دلخوش باعث خنده نمایندگان شد. در ادامه بیژن نوباوه نماینده تهران که در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش صحبت می‌کرد گفت «آقای دلخوش در مورد مهدکودک شوخی کردند، بنده هم مهدکودک داشته‌ام اما همسرم آن را اداره می‌کرد.»

*پس از اظهارات مخالفان و موافقان، باغگلی وزیر پیشنهادی برنامه‌های خود را مطرح کرد. وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بر تحول در وزارت آموزش و پرورش تأکید و برنامه‌های خود در این زمینه را مطرح کرد. پس از پایان اظهارات وی، نمایندگان با فریاد احسنت‌های یکپارچه، او را بدرقه کردند.

*پس از اظهارات باغگلی، غلامعلی کوهساری نماینده مردم آزاد شهر در مجلس شورای اسلامی با اعلام تذکر آئین نامه‌ای، قصد داشت مواضع خود در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را بیان کند اما نمایندگان با فریادهای «دو دو» نسبت به اظهارات وی اعتراض کردند اما کوهساری همچنان اظهارات خود را ادامه می‌داد. بابایی کارنامی نماینده ساری با صدای بلند اعتراض می‌کرد و صحن مجلس را بی نظم کرده بود. قالیباف در این میان چندین بار تذکر داد اما کوهساری و بابایی ساکت نشدند و رئیس مجلس با صدای بلند گفت» «آقای بابایی بنشین». قاطعیت و فریاد محکم قالیباف باعث تحسین و تعجب نمایندگان و سپس مجلس ساکت شد. این اولین بار بود که قالیباف در مجلس یازدهم قاطعیت به خرج می‌داد.