شهر خبر

بالا گرفتن درخواست‌ها برای استعفای وزیر خارجه آلمان با توجه به تحولات افغانستان


بالا گرفتن درخواست‌ها برای استعفای وزیر خارجه آلمان با توجه به تحولات افغانستان

در پی پیشروی‌های طالبان در افغانستان مناقشاتی در دولت آلمان ایجاد و انتقادهای زیادی به وزیر امور خارجه آلمان وارد شده و حتی درخواست‌هایی برای کناره گیری وی از طرفی برخی مقامات وجود داشته است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، تحولات اخیر افغانستان فشارهای زیادی را بر دولت ائتلافی آلمان و بخصوص "هایکو ماس"، وزیر امور خارجه این کشور وارد کرده و بحث های زیادی را در بین سیاستمداران و دولت ائتلافی ایجاد کرده است.

به نوشته هفته نامه "اشپیگل"، با توجه به پیشروی های طالبان در افغانستان دولت آلمان به دلیل سیاست های خود در قبال این کشور در معرض انتقاد شدیدی قرار گرفته است. بخصوص نقش وزارت امور خارجه آلمان زیر ذره بین قرار گرفته است.

در همین راستا "پاتریک سنسبورگ"، از کارشناسان اطلاعاتی حزب دموکرات مسیحی خواستار استعفای "هایکو ماس" شده است.

وی در گفتگویی با یک رسانه آلمانی اعلام کرد که این یک رفتار غیر قابل تحمل است. وی در این رابطه به این واقعیت اشاره کرد که "ماس" قبلا از کار سازمان اطلاعات داخلی آلمان (BND) درباره افغانستان انتقاد کرده بود.

وی این انتقاد را به وزیر امور خارجه آلمان وارد کرده است که سعی می کند دیگران را در برابر اشتباهات و کوتاهی های خود مسئول کند.

این مقام حزب دموکرات مسیحی اعلام کرد که سازمان اطلاعات داخلی آلمان سال هاست اطلاعات دقیق و جامعی درباره داده ها و حقایق در افغانستان ارائه می دهد، اما وزارت امور خارجه شرایط سیاست خارجی را مورد ارزیابی قرار می دهد و در غیر این صورت ما به آن نیاز نداریم.

"رودریش کیوسویتر"، رئیس بخش اطلاعاتی در پارلمان آلمان هم به وضعیت ارزیابی شرایط افغانستان از طرف وزارت امور خارجه انتقاد وارد کرده است.

"سم ازمیر"، از سیاستمداران حزب سبز آلمان هم انتقاد شدیدی به هایکو ماس وارد کرده و در این باره گفته است: ماس بار سنگینی برای کمپین مبارزات انتخاباتی اولاف شولتز، نامزد صدر اعظمی این حزب است و سعی می کند تمام تقصیرها را به گردن دفتر صدر اعظمی بیاندازد. وی این رویکرد ماس را یک نمایش بی ارزش ارزیابی کرد.

وی البته خواستار کناره گیری هایکو ماس نشده و اعلام کرد: تنها 5 هفته تا انتخابات پارلمانی آلمان باقی مانده و کناره گیری هایکو ماس فایده ای ندارد. وی خواستار یک ارزیابی مستقل و فراحزبی در این باره شد.

وزیر امور خارجه آلمان اخیرا در مصاحبه ای سازمان اطلاعات این کشور را به ارزیابی نادرست در مورد اوضاع افغانستان متهم کرد. ماس مسئولیت تصمیمات اشتباه پیرامون افغانستان را نیز ناشی از قضاوت و ارزیابی نادرست سازمان اطلاعات آلمان دانست.

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان در مصاحبه با هفته‌نامه اشپیگل گفت، "مسئولیت ناکامی‌ها و تصمیمات گرفته شده در وزارت خارجه در مورد ماموریت افغانستان بر عهده سازمان اطلاعات این کشور است.

او گفت نتایج این تصمیمات اشتباه بوده و پیامدهای فاجعه‌باری داشته است. او تاکید کرد این امر نمی‌تواند بدون عواقب برای عملکرد سرویس‌های اطلاعاتی آلمان باشد.

وی در این مصاحبه همچنین اعلام کرد که به استعفا فکر نمی کند.

اشپیگل اما در گزارش خود به این مسئله اشاره کرده که سازمان اطلاعات آلمان مدت‌هاست در مورد پیامدهای قدرت گرفتن طالبان در افغانستان هشدار داده است.

سازمان اطلاعات آلمان بارها ارزیابی‌هایی را ارائه کرده است که ارتش افغانستان و سیاستمداران این کشور در دراز مدت قادر نیستند به فعالیت خود ادامه دهند. این گزارش نهاد امنیتی آلمان ولی در وزارتخانه‌های مسئول و ذی‌صلاح نادیده گرفته شده است.

توما از حزب لیبرال آلمان خواستار بررسی همه جانبه تصمیمات مربوط به خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان شد. او گفت که قضاوت و ارزیابی نادرست و ابعاد و تراژدی آن به قدری عظیم است که نمی‌توان در یک جلسه پارلمانی آن را بررسی کرد.

صدراعظم آلمان در تازه ترین اظهار نظر خود درپی پیشروی طالبان در افغانستان به شکست سیاست‌های غرب در این کشور اعتراف کرد.

مرکل امروز در یک رویداد انتخاباتی گفت: ارتش با سرعت نفس گیری سقوط کرد. ما انتظار داشتیم که پایداری و مقاومت آنها بیشتر باشد.

انتهای پیام/