شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سوخت

یونیسف زنگ خطر را به صدا درآورد؛

۴ میلیون لبنانی در معرض کمبود شدید یا قطعی کامل آب هستند

۴ میلیون لبنانی در معرض کمبود شدید یا قطعی کامل آب هستند

سازمان یونیسیف اعلام کرد به دلیل بحران سوخت بیش از ۴ میلیون لبنانی با کمبود شدید یا قطعی کامل آب طی چند روز آینده مواجه خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از العربی الجدید، سازمان یونیسیف اعلام کرد به دلیل بحران سوخت بیش از ۴ میلیون لبنانی با کمبود شدید یا قطعی کامل آب طی چند روز آینده مواجه خواهند شد.

هنریتا فور مدیر اجرایی یونیسیف گفت: مراکز حیاتی نظیر بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها به دلیل کمبود برق فاقد آب شرب هستند؛ امری که جان بیماران را در معرض تهدید قرار داده است. در صورتی که ۴ میلیون نفر به استفاده از منابع ناسالم آب روی بیاورند، این امر بهداشت و سلامت عمومی را به خطر خواهد انداخت و به احتمال زیاد لبنان شاهد افزایش بیماری‌های انتقال یابنده از طریق آب و بالا رفتن موارد ابتلاء به کرونا می‌شود.

۴ میلیون لبنانی در معرض کمبود شدید یا قطعی کامل آب هستند

مدیر اجرایی یونیسیف در پایان خواستار تشکیل دولت جدید برای مقابله این بحران شد.

بحران محدود به سوخت نیست نان هم پیدا نمی‌شود

کاهش عرضه سوخت، باعث خاموشی‌های گسترده و ایجاد صف‌های طولانی در لبنان شده است. بحران اما تنها به سوخت محدود نبوده و حتی نان هم در این کشور به سختی پیدا می‌شود. بسیاری از نانوایی‌ها مجبور شده‌اند کار خود را تعطیل کنند و بسیاری از بیمارستان‌ها هم با مشکل جدی رو به رو هستند.

معترضان هم از بی‌تحرکی مسئولان خود خشمگین شده و بسیاری جاده‌های سراسر کشور را مسدود کرده‌اند. ادامه این وضعیت نابسامان در لبنان سبب شعله‌ور شدن هرچه بیشتر خشم و اعتراضات عمومی در این کشور شده است. با این حال با وجود تمام اعتراضات، هنوز تغییری در وضعیت این کشور پدید نیامده و بحران‌های در هم تنیده اقتصادی و اجتماعی، لبنان را در بر گرفته است.

هیچ چیز این روزها در لبنان تصادفی نیست و تلاش برای دامن زدن به مشکلات طایفه‌ای و منطقه‌ای با دخالت خارجی، بحران داخلی و تهدیدات متوالی اسرائیل به اوج خود رسیده است.

احتمال بروز انفجار اجتماعی در لبنان دور از ذهن نیست. کشوری که زمانی از آن به «سوئیس خاورمیانه» یاد می‌شد، اوضاع فلاکت باری پیدا کرده است و با فقر، بیکاری، عدم ثبات اجتماعی، اقتصادی و امنیتی دست و پنجه نرم می‌کند احتمال بروز انفجار اجتماعی در لبنان دور از ذهن نیست. کشوری که زمانی از آن به «سوئیس خاورمیانه» یاد می‌شد، اوضاع فلاکت باری پیدا کرده است و با فقر، بیکاری، عدم ثبات اجتماعی، اقتصادی و امنیتی دست و پنجه نرم می‌کند.از اواخر ۲۰۱۹ اوضاع لبنان عقب‌گرد داشت و سقوط روزانه لیر در مقابل دلار و پیدایش بازارهای موازی با نرخ ارز بر دامنه مشکلات لبنان افزود.

نبود دارو و احتکار آن از سوی سودجویان هم به سختی مردم لبنان را آزار می‌دهد. هدی شکر خانم ۷۵ ساله لبنانی برای پیدا کردن دارو به چندین داروخانه سر زده است تا دارویی برای بیماری قند خود بیابد. وضعیت دیگر شهروندان لبنانی که از بیماری‌های مزمن رنج می‌برند مشابه هدی شکر است. داروها در داروخانه‌ها تقریباً نایاب است.

از سوی دیگر، ایستادن در صف‌های طولانی در برابر پمپ بنزین‌ها به موضوعی عادی برای لبنانی‌ها تبدیل شده است. برخی پمپ بنزین‌ها تعطیل شده و برخی دیگر بسیار شلوغ است. برخی از شب قبل خودرو خود را مقابل پمپ بنزین پارک می‌کنند تا اولین نفر در روز بعد باشند.

در سایه کمبود ارز برای واردات فرآورده‌های نفتی، انتظار در صف‌های طولانی برای سوخت‌گیری خودروها به بخشی از زندگی روزمره شهروندان لبنانی تبدیل شده است. در حالی که اغلب جایگاه‌های سوخت در لبنان به دلیل نبود فرآورده‌های نفتی تعطیل شده است، شهروندان لبنانی به محض اطلاع از فعالیت پمپ بنزین‌های باقی مانده سریعاً برای پر کردن باک خودروهایشان به همراه ظروف پلاستیکی به آنجا هجوم می‌آورند.

بحران سوخت تا جایی در این کشور پیش رفته است که برخی منابع خبری از قطعی برق در بخش‌های جنوبی لبنان خبر دادند و ارتش این کشور اعلام کرد که فقط برای ۴ روز سوخت دارد و پس از آن دیگر نمی‌تواند به فعالیت‌های خود ادامه دهد.

۴ میلیون لبنانی در معرض کمبود شدید یا قطعی کامل آب هستند

در پی تشدید این بحران، رسانه‌های لبنانی همچنین درباره خطر اتمام مازوت و قطعی برق در بخش‌های حیاتی این کشور از جمله بیمارستان‌ها هشدار دادند.

جمهوری اسلامی ایران یک محموله سوخت به لبنان فرستاده است. سید حسن نصر الله دبیر کل جنبش حزب الله هشدار داد که هر گونه تعدی به این محموله، تعدی به خاک لبنان است.

سزار معلوف نماینده مسیحی پارلمان به ارسال کشتی حامل سوخت از جمهوری اسلامی ایران به این کشور واکنش نشان داد و گفت: همپیمانان عرب و غربی، ما را فروخته‌اند. تنها دشمن لبنان، اسرائیل است. واکنش‌های اسرائیل به کشتی کمک‌های ایران به لبنان، نقض حاکمیت ماست. زمانی که همپیمانان عرب و غربی، ما را فروختند، آیا نباید کمک‌های ایران را قبول کنیم؟.. در حالی که سایر کشورها در پی تحقیر و خواری ملت ما هستند. هر گونه کمک غیر مشروط به ملت لبنان را قبول می‌کنیم. ایران نیز شرط خود را به هیچکس تحمیل نمی‌کند.

۴ میلیون لبنانی در معرض کمبود شدید یا قطعی کامل آب هستند

وی خطاب به سفیر آمریکا و پیشنهاد آن به لبنان گفت: ساعت خواب! لبنان مدتهاست که غرق شده است. در این بحران مشخص شد که چه کسی دوست و چه کسی دشمن لبنان است. دوست، کسی است که به کشور ما کمک کند.

شرایط سیاسی – اقتصادی و اجتماعی لبنان به دلیل مشکلات فراوان این کشور طی دو سال گذشته روز به روز وخیم‌تر می‌شود، به حدی که حسان دیاب، نخست وزیر دولت پیشبرد امور لبنان چندی پیش اعلام کرد که این کشور «در معرض خطر جدی و در آستانه فروپاشی قرار دارد» و سازمان ملل هم هشدار داده که بیش از سه چهارم خانوارهای لبنانی از جمله ۱۰۰ درصد آوارگان سوری ساکن این کشور، غذا یا پول خرید آن را ندارند.

بنا بر نتیجه تحقیقات جدید یونیسف (صندوق کودکان سازمان ملل) که اخیراً منتشر شده، کودکان لبنانی هم اکنون بار و فشار وخیم‌ترین سقوط اقتصادی در تاریخ معاصر جهان را تحمل می‌کنند و حدود یک سوم کودکان این کشور یا شب‌ها گرسنه می‌خوابند یا از سه وعده غذایی محروم هستند.

۴ میلیون لبنانی در معرض کمبود شدید یا قطعی کامل آب هستند

از هر ۱۰ کودک لبنانی، یک کودک سر کار فرستاده می‌شود تا خانواده‌ها بتوانند غذای مورد نیازشان را تأمین کنند. آن گروه از کودکانی هم که توانسته‌اند به درس شأن ادامه دهند، با گرسنگی و فشار روانی روبه‌رو بوده‌اند که بر توانایی تمرکز آن‌ها تأثیر گذاشته است.

لبنان در حالی با بحران شدید اقتصادی و سیاسی دست و پنجه نرم می‌کند که در همه این مدت آمریکا نه‌تنها کمکی برای رفع مشکلات لبنان انجام نداده بلکه با تحریم این کشور به بهانه‌های مختلف معیشت لبنانی‌ها را سخت کرده است.