شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#مریخ

استقامت برای دومین نمونه برداری از مریخ آماده می شود

استقامت برای دومین نمونه برداری از مریخ آماده می شود

هفته جاری کاوشگر استقامت برای دومین بار سعی می کند نمونه ای از خاک مریخ را جمع آوری کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ورج، کاوشگر استقامت ناسا برای دومین عملیات نمونه برداری از خاک مریخ در هفته جاری آماده می‌شود. این درحالی است که نخستین تلاش این ابزار برای جمع آوری نمونه موفقیت آمیز نبود. هرچند بازوی جمع آوری نمونه کارآمد بود اما لوله محفظه جمع آوری نمونه، خالی ماند.

اکنون این کاوشگر که در حقیقت یک آزمایشگاه متحرک است به منطقه جدیدی از مریخ به نام Citadelle می‌رود تا نمونه برداری انجام دهد. این بار مهندسان ناسا برای اطمینان از جمع آوری نمونه، منتظر می‌مانند تا قبل از ذخیره شدن محفظه در مکان مخصوص در دل کاوشگر، عکسی از آن به زمین برسد.

لویی جاندورا مهندس ارشد تیم نمونه برداری و ذخیره پروژه استقامت در باره نخستین عملیات جمع آوری نمونه می‌گوید: سخت افزار از ابتدا تا انتها عملکرد بسیار خوبی داشت و این ما را هیجان زده کرد. اما ناگهان متوجه شدیم هیچ نمونه‌ای جمع آوری نشده است. بنابراین ما به سرعت تحقیقات در این باره را آغاز کردیم.

صخره محل نمونه برداری استقامت به اندازه‌ای که محققان تصور می‌کردند، سخت نبود. محققان تصور می‌کردند این منطقه دارای هسته صخره‌ای محکمی باشد که به پودری تبدیل می‌شود و داخل محفظه جمع آوری نمونه قرار می‌گیرد. اما پس از عدم موفقیت مأموریت، محققان با استفاده از دوربین‌های کاوشگر بقایای سوراخ حفر شده را بررسی کردند و متوجه خاک اطراف محل و برخی مواد در انتهای سوراخ شدند که جامانده بود.

قرار است استقامت ۳۵ نمونه از خاک مریخ را جمع آوری کند.