مرتضی طلایی، فعال سیاسی اصولگرا در گفتگویی به بیان نکاتی پیرامون کابینه پیشنهادی ابراهیم رئیسی و حضور پررنگ وزرا و مدیران دولت احمدی نژاد پرداخته است که بخشی از آن را در ادامه می خوانید. 

*آقای طلایی!وزرای کابینه رییسی را چگونه می بینید؟ با توجه به اینکه به برخی از افراد معرفی شده انتقادات جدی وارد است....

انتظار این بود که کابینه ای قوی تر و منسجم تری معرفی می شد. شایدم این گونه نباشد اما احساس بنده است که این کابینه، کابینه‌ای چندان قوی نیست که بتواند تعهدات و وعده ها و قول هایی که آقای رئیسی به مردم داده‌اند را عملیاتی کند بنابراین از درون این کابینه نمی‌توانیم انتظار چندانی داشته باشیم.

اینکه افراد، افراد انقلابی و حزب اللهی هستند تردیدی نیست اما در کنار این ویژگی ها، موضوع کارآمدی بسیار مهم است، توانایی برای اداره کردن یک وزارتخانه نیز مهم است مدیریت برای ایجاد تعامل و هماهنگی بین دستگاه ها و وزارتخانه‌های گوناگون در هیئت دولت مهم است، شناخت از جامعه و وظایف بسیار مهم است.

 وزیر محترمی که شنیدم در اظهاراتش گفته بود من وزیر کارم نه وزیر بیکاران. بنده صحت و سقم آن را نمی‌دانم اما این گونه شنیده‌ام. بنابراین مشخص است که از درون یک جمله‌ای، چه رویکردی را می‌توانیم انتظار داشته باشیم.

در نتیجه به نظر می‌رسد کابینه، کابینه قابل انتظار جبهه نیروهای انقلابی نبود و نیست این سخنی کلی است. حرف بنده حرف سیاسیون و یک فرد سیاسی نیست و یا جریانات سیاسی نیست بلکه حرف کسی است که با بدنه نیروهای اجتماعی، افکار عمومی، اقشار مختلف و اصناف و بازاریان و کارمندان، کارگران، بانوان، ورزشکاران و ... ارتباط دارم. از این رو این گفته را به نمایندگی از افکار عمومی می گویم نه به نمایندگی از یک جریان سیاسی و یا جریانات سیاسی.

افکار عمومی انتظارش این بود که کابینه آقای رئیسی کابینه‌ای منسجم تر، قوی تر و دارای پشتوانه قوی تری برای پیاده سازی تعهدات و شعارهای آقای رئیسی باشد این نکته ای کلی نسبت به کابینه معرفی شده است.

کابینه اول احمدی نژاد خوب عمل کرد اما...

*حضور ۹ وزیر و معاون و مدیر دولت احمدی نژاد را در کابینه آقای رئیسی چگونه ارزیابی می کنید؟

کابینه آقای احمدی نژاد در دوره اول در مجموع خوب عمل کرد بنابراین نمی‌توانیم دوره آقای احمدی‌نژاد، دوره مدیریت و کابینه ایشان را ناکارآمد ارزیابی کنیم.

4 وزیر پیشنهادی رئیسی رأی نمی آورند /کاندیدای محترمی گفته من وزیر کارم نه وزیر بیکاران!

*آیا براساس شایسته سالاری انتخاب شده بود؟

به هر حال آقای احمدی نژاد این ریسک را کرد و یک فضایی به جوانان و چهره‌های گمنام داد و برایندش در دوره اول ایشان و حتی کابینه دوم (فارغ از مسائل سیاسی) به دلیل کارآمدی و شایسته سالاری توانست افراد گمنامی را از بین نیرو انتخاب کند و موفق هم عمل کرد. ارزیابی بنده از مدیران دولت احمدی نژاد ارزیابی مثبتی است.

باید از وزرا و مدیران دولت‌های گذشته نه فقط احمدی‌نژاد استفاده شود

بحث سیاست ها را کنار بگذاریم ارزیابی بنده مثبت است این یک حُسن است که از وزرا و مدیران دولت‌های گذشته نه فقط دولت احمدی نژاد استفاده شود.

*به هر حال در حال حاضر کابینه ای که قرار بود فراجناحی باشد تنها از مدیران یک دولت استفاده کرده است....

اصلاح طلبان که روی کار آمدند غیر از این عمل نکردند و از وزرای دولت احمدی نژاد استفاده نکردند.

احمدی‌نژاد کابینه‌اش را تکه تکه کرد

*اما آقای ابراهیم رئیسی گفتند از همه گروه ها استفاده خواهیم کرد....

بحث انتقام گرفتن نیست بحث انسجام یک کابینه است یک کابینه باید منسجم باشد شاید یکی از چالش های آقای احمدی نژاد در دوره ایشان به دلیل بعضی از سیاست ها و چالش هایی بود که شخص احمدی نژاد در کابینه به وجود آورد و به نوعی کابینه را به تعبیری تکه تکه کرد.

 بنابراین اینکه یک رئیس جمهور یک کابینه منسجم داشته باشد حق او است ما این حق را نمی توانیم از آقای رئیسی سلب کنیم به این دلیل که بگوییم چرا او از فلان گروه یا از آن گروه، کسی را انتخاب نکرده است.

آقای رئیسی غیر از افراد دولت آقای احمدی نژاد، از افراد دیگری نیز در کابینه‌اش استفاده کرده است در حالی که افراد دیگری هم بودند که کارآمد بودند اما از آنها استفاده نکرد ممکن است آقای رئیسی در ارزیابی‌هایشان به این نتیجه رسیدند که نمی توانند انسجام لازم را بین این افراد ایجاد کنند. اینها گمانه زنی ها است و ارتباط نزدیکی هم با دوستانمان نداریم در بطن ماجرا هم نیستیم که بدانیم تصمیماتشان بر اساس چه پارامترهایی انجام می‌شود بلکه فقط می توانیم به برآیندهای کلی نگاه کنیم.

یقینا آقای رئیسی به دنبال ایجاد کابینه‌ای منسجم و یکدست بودند تا بتوانند کار کنند در حال حاضر نباید قضاوت کرد که آقای رئیسی نسبت به وعده شان در استفاده از همه ظرفیتهای مدیریتی کشور عمل نکنند. به هر حال دولت، گسترده است و کشور الی ماشاءالله به مدیر نیاز دارد. نگاه حاکم به دولت آقای رئیسی، وقتی غیرسیاسی باشد و بر توانمندی های کشور و آحاد کشور متکی باشد می تواند به وعده هایش عمل کند.

نباید این گونه گفت مثلا اگر یک اصلاح طلب به کابینه آمده این کابینه، انقلابی نیست یا از فلان گروه آمده انقلابی است من اینها را قبول ندارم.

سه، چهار نفر از اعضای کابینه رئیسی رأی نمی‌آورند

*پیش بینی از شما رأی مجلس به کابینه پیشنهادی آقای رئیسی چیست ؟

همه رأی نمی آورند طبق شنیده هایی که از رسانه ها و جریانات و نمایندگان مجلس به گوش می رسد شاید سه، چهار نفر از وزرای معرفی شده رأی آوری‌شان در مجلس سخت است.

*کدام یک از وزرا منظورتان است؟

دقیقا نمی دانم در هفته پیش رو مشخص خواهد شد.