آینا ریاحی متخصص بیماری های کودکان در گفت‌وگو با خبرنگار برنا گفت:  همه کادر درمان در حال حاضر شاهد افزایش میزان بستری های ناشی از کرونا در بخش های مختلف هستند.

او با بیان اینکه متاسفانه مجموعه ی از عوامل که شامل عدم رعایت پروتکل های بهداشتی و کندی تقریبی واکسیناسیون است، می تواند دلیل افزایش میزان بستری ها باشد، افزود: تفاوت این پیک از بیماری با دیگر پیک های بیماری این است که ما در حال حاضر شاهد افزایش درگیری کودکان و افراد در سنین پایین با این بیماری هستیم.

ریاحی ادامه داد: اصلی ترین دلیل افزایش بیماری کودکان این است که در سنین بالاتر واکسیناسیون به صورت رسمی انجام شده است و افرادی که واکسینه شدند اگر باز هم به بیماری مبتلا شوند ممکن است درگیری کمتری داشته باشد تا بخواهند به مراکز درمانی مراجعه کنند اما در مقابل درحال حاضر نمی توانیم واکسیناسیون کودکان را انجام دهیم احتمال بیماری این قشر بیشتر است.

این متخصص کودکان گفت: با توجه به تأکیدی که برای رعایت شیوه نامه های بهداشتی انجام می شود شاید رعایت چنین اموری در این گروه سنی کمی کمتر و سخت تر است. چرا که جدیت کودکان و نوجوانان برای رعایت پروتکل های بهداشتی بسیار کم است. همچنین از طرفی ماسک زدن برای کودکان زیر 2 سال اصلا توصیه نمی شود و در نتیجه امکان ابتلا آن ها بیشتر است.

ریاحی با اشاره به اینکه  هیچ واکسن تأیید شده ای در کشور ما برای استفاده از سنین پایین هنوز گزارش نشده است اما برخی از کشور در سنین نوجوانی برخی از واکسن ها را مورد استفاده قرار می دهند، ادامه داد: شدت علائم بیماری در کودکان طیف  وسعی دارد که این طیف می تواند از بی علامت بودن آن ها تا دارای علائم بیماری بودن، باشد.

او گفت: تب هایی در کودکان مبتلا به کرونا در اکثر مواقع شاهد هستیم که هیچ نوع ارتباطی با شرایط کودک ندارد و از طرفی علائم تنفسی، گوارشی، پوستی و..  می تواند بخش مهمی از درگیری ها باشد.

ریاحی افزود: متاسفانه شاهد این هستیم که طی ماه های اخیر رعایت پروتکل های بهداشتی در کشور بسیار کاهش پیدا کرده است و در شهرستان ها این امر بسیار به چشم می آید. از طرفی در شهر تهران که آموزش همگانی درصد بالایی دارد، تنها 40-50 درصد رعایت پروتکل های بهداشتی را میبنیم.

این متخصص کودکان گفت: با دستور رئیس جمهور مبنی بر تسریع امر واکسیناسیون و افزایش تعداد واکسن در کشور امیدواریم در روزهای آتی حداقل بزرگسالانی که واجد شرایط واکسیناسیون هستند تحت واکسیناسیون با واکسن های مناسب قرار بگیرند تا این امر باعث شود کودکانی که با بزرگسالان در ارتباط اند، از بیماری مصون بمانند.

ریاحی افزود:  توصیه ما به خانواده ها این است که  با استفاده از ماسک، شست‌وشوی دست ها، آموزش رعایت شرایط بهداشتی به کودکان و جدی گرفتن این شرایط توسط والدین، چنین شرایطی را برای کودکان به درک برسانند چرا که والدین الگوهای بسیار خوبی برای کودکان هستند.

او با بیان اینکه توصیه می شود همکارانی که در بحث درمان کرونا فعال هستند، آخرین و به روز ترین پروتکل های درمانی ستاد کرونا را به کار گیرند، تصریح کرد:  باید از تجویز داروهای نامناسب و دارو هایی که هیچ تحقیقاتی برای آن ها انجام نشده است پرهیز شود.

ریاحی گفت:  مصرف بی رویه آنتی بیوتک ها که هیچ تأثیری در یک بیماری ویروسی مثل کرونا ندارد، باید مورد توجه قرار گیرد.

این متخصص کودکان افزود: پروتکلی برای درمان نوزادانی که با تشخیص بیماری کرونا بستری می شوند، نداریم و نمی توانیم داروهای ضد ویروس را برای آن استفاده کنیم و درمان های معمول برای آن ها انجام می شود.

او با بیان اینکه حتی استفاده از داروهای ضد ویروسی برای کودکان با سنین کمی بالاتر باید در چارچوب استاندارد های خاص و تحت نظر متخصص عفونی انجام شود، ادامه داد: قطعا بهترین شیوه برای مقابله با بیماری کرونا همچنان قطع زنجیره انتقال است و این امر میسر نمی شود مگر با عدم شرکت در مراسم های با تجمع بالا، عدم رفتن به مکان های سربسته و سفر های غیر ضروری.

ریاحی گفت:  اگر کودکان یا بزرگسالان با علائم مشکوکی مواجه شدند حتما قرنطینه را رعایت کنند تا وضعیت بیماری آن ها مشخص شود و همچنین اگر علائم شدیدی را مشاهده کردند حتما به مراکز درمانی مراجعه کنند.

//انتهای پیام: 4

او تأکید کرد: سهل انگاری برای مراجعه به مراکز درمانی در کودکان و بزرگسالان می تواند عواقب خطرناکی را داشته باشد.

انتهای پیام/