شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#امام سجاد

مداحی سلیم مؤذن زاده | خطبه امام سجاد در شام


مداحی سلیم مؤذن زاده | خطبه امام سجاد در شام

خطبه امام سجاد (ع) از شاهکارهای مرحوم مؤذن زاده است. این مداحی در زمانی خوانده شد که امام خمینی و انقلابیون در اوج مبارزۀ خود با حکومت پهلوی قرار داشتند و محتوای شعر دور از حوادث اجتماعی آن زمان نیست.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، یکی از شاهکارهای مرحوم سلیم مؤذن‌زاده، بیان خطبه‌ امام سجاد علیه‌السلام است که در سال 1354 صورت گرفت. این نوحه دارای محتوایی حماسی و راهبردی در باره اسارت حضرت زینب است که اشعارش با لفظی فاخر رفتار کوبنده یک زن قهرمان و تسلیم ناپذیر را در مقابل مردانی مسلح و جنایکارانی بی‌رحم روایت می‌کند. مشخص است که این مداحی در زمانی خوانده می‌شود که امام خمینی و انقلابیون در اوج مبارزۀ خود با حکومت پهلوی قرار دارند و محتوای شعر دور از حوادث اجتماعی آن زمان نیست؛ همچنان که  شاعر از زبان حضرت زینب خطاب به کوفیان می‌گوید «من اگر این مصائب را به جان می‌خرم، می‌دانم که مظلومیتم برای شیعیان فتوا خواهد شد تا راهشان هموار شود.»

اما محور این مداحی اختصاص به خطبۀ امام سجاد در شام دارد و این خطبه پس از آن ایراد شد که به دستور یزید، خطیبی بر منبر رفت و در تمجید آل ابی سفیان و مذمت امیرالمؤمنین و اولادش سخن گفت. امام سجاد از این موقعیت بهره برد و در جواب خطیب به بیان فضائل امیر مؤمنان و عترت پرداخت. صوت مداحی را در ادامه دریافت کنید. 

امام سجاد (ع) , مداحی ,

 

انتهای‌پیام/