شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایستگاه#جمعه#چین

دومین پیاده‌روی فضانوردان چینی با موفقیت انجام شد

دومین پیاده‌روی فضانوردان چینی با موفقیت انجام شد

آژانس فضایی سرنشین دار چین اعلام کرد فضانوردان ماموریت "شنژو ۱۲" (Shenzhou XII) دومین پیاده روی فضایی خود را روز جمعه و در خارج از ماژول اصلی ایستگاه فضایی دائمی چین انجام دادند.

به گزارش ایسنا و به نقل از چاینادیلی، آژانس فضایی سرنشین دار چین در ادامه افزود: "نی هایشنگ" فرمانده این ماموریت و "لیو بومینگ" پس از انجام پیاده‌روی فضایی و بازگشت به داخل واحد اصلی، دریچه کابین قفل هوا را بستند. پیاده روی فضایی آنها حدود شش ساعت به طول انجامید و آنها کارهای خود را تقریباً یک ساعت زودتر از زمان برنامه‌ریزی شده انجام دادند.

نی و لیو ساعت ۸:۳۸ صبح به وقت محلی چین دریچه را باز کرده و از ایستگاه خارج شدند. این آژانس در بیانیه‌ای اعلام کرد که فضانوردان این ماموریت طی دومین پیاده‌روی فضایی خود موفق به نصب و تنظیم برخی تجهیزات شدند و بازوی رباتیک بزرگ و سایر دستگاه‌های مرتبط با پیاده‌روی فضایی را نیز آزمایش کرده و لباس فضایی خود را نیز نشان دادند.

آنها همچنین از دوربین‌های لباس فضایی خود و دوربین‌های فضاپیما برای گرفتن عکس‌هایی از یکدیگر استفاده کردند. تانگ هونگبو از دیگر اعضای این خدمه برای نظارت و پشتیبانی از فضانوردان در هنگام پیاده‌روی فضایی در داخل ایستگاه فضایی مانده بود.

تاکنون هر دو پیاده‌روی فضایی فضانوردان ماموریت شنژو۱۲ چین با موفقیت انجام شده است. به گفته این آژانس، فضانوردان این ماموریت تا اواسط ماه سپتامبر به انجام چند آزمایش علمی و تکنولوژیکی ادامه خواهند داد و سپس به زمین باز خواهند گشت.

پانگ ژیهائو(Pang Zhihao) کارشناس حوزه فضا و محقق بازنشسته آکادمی فناوری فضایی چین گفت: فضانوردان چینی با وجود آنکه تاکنون تنها سه پیاده‌روی فضایی انجام داده‌اند اما در انجام پیاده روی فضایی بسیار مهارت دارند. با مشاهده ویدیو پیاده‌روی فضایی آنها می‌توانید دریابید که چگونه نی و لیو وظایف خود را ماهرانه انجام دادند. علاوه بر این به نظر می‌رسید که آنها کاملا آرام بودند و من فکر می‎کنم به همین دلیل بود که توانستند عملیات را زودتر از زمان برنامه‌ریزی شده به پایان برسانند. همچنین تصاویر بی‌نظیری که آنها در طول این پیاده‌روی فضایی گرفته‌اند باعث می‌شود تا جوانان بیشتر از تلاش‌های فضایی چین آگاه شده و به شرکت در این عملیات ترغیب شوند.

گفتنی است که "لیو" طی ماموریت سه روزه شنزو ۷ (Shenzhou VII) در سپتامبر ۲۰۰۸  به همراه "ژای ژیگانگ" اولین پیاده‌روی فضایی چین را انجام داد که این عملیات حدود ۱۵ دقیقه به طول انجامید.

خدمه ماموریت شنژو ۱۲ اولین پیاده‌روی فضایی خود را ۴ ژوئیه انجام دادند و طی آن لیو و تانگ برای آزمایش بازوی رباتیک، نصب تجهیزات و تنظیم یک دوربین پانوراما پرداختند. طبق اعلام آژانس فضایی چین، این دو فضانورد در طول اولین پیاده‌روی فضایی که یکی از مهم‌ترین بخش‌های مأموریت آنها بود، لباس فضایی نسل جدید خود را آزمایش کردند، تجهیزاتی را برای استفاده در ماموریت‌های آینده نصب کردند و تعدادی از کارهای فنی دیگر را انجام دادند. آنها در آن برای اولین بار از لباس فضایی جدیدی به نام "فیتیان"(Feitian) که به معنای "پرواز" است، استفاده کردند. مدت زمان استفاده از این لباس فضانوردی جدید با پیشرفت‌های فناورانه در طراحی آن، دو برابر شده است و فضانوردان قادرند حداکثر هشت ساعت را با آن در خارج از ماژول سپری کنند.

طی اولین پیاده روی بازوی رباتیک ایستگاه فضایی "تیانگونگ" به طول ۱۵ متر که به عنوان هوشمندترین و پیچیده‌ترین سیستم تجیزات مداری شناخته شده است، به این دو فضانورد در انجام ماموریت خود کمک کرد. این بازو برای کمک به فضانوردان در حرکت در فضا و صرفه‌جویی در انرژی طراحی شده است و حداکثر ظرفیت بارگیری آن ۲۵ تن است. در طول آن پیاده‌روی فضایی، در حالی که "تانگ" با خزیدن در امتداد ایستگاه فضایی به مکان مورد نظر رسید، "لیو" توسط بازوی رباتیک به محل عملیات منتقل شد. آنها موقعیت یکی از دوربین‌های پانوراما را که در خارج از ایستگاه فضایی نصب شده، تنظیم کردند تا منطقه قابل مشاهده توسط آن را گسترش دهند.

"لیو" و "تانگ" به همراه فرمانده این ماموریت به نام "نی هایشنگ" در تاریخ ۱۷ ژوئن برای یک مأموریت سه‌ماهه به ایستگاه فضایی "تیانگونگ" رسیدند. "تیانگونگ" به معنی کاخ آسمانی به بزرگترین زیرساخت ساخته شده توسط یک کشور واحد در مدار نزدیک زمین تبدیل خواهد شد و به عنوان یک نقطه عطف و چراغ راهنما برای برنامه فضایی چین معرفی شده است.

همچنین گفته شده است که فضانوردان زن در مأموریت‌های آتی شرکت خواهند کرد و انتظار می‌رود ساخت و تکمیل این ایستگاه فضایی تا پایان سال آینده به پایان برسد.

این مأموریت جدیدترین گام در برنامه‌های بلند پروازانه چین است که در حال حاضر تنها کشوری است که دارای ایستگاه فضایی مخصوص خود است و آن را اداره می‌کند و با ایستگاه فضایی بین‌المللی که به طور مشترک توسط ایالات متحده، روسیه، اروپا، کانادا و ژاپن پشتیبانی می‌شود، رقابت خواهد کرد.

انتهای پیام