شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بایدن

بایدن تهدید شد/ اگر در تخلیه همه آمریکایی‌ها ناکام بمانی، باید استیضاح شوی

کدخبر: 434638
اقتصاد نیوز : لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا هشدار داد، اگر رئیس جمهور آمریکا با رها کردن متحدان در افغانستان نتواند به تعهد خود در توافق خروج از این کشور جنگ‌زده عمل کند، باید استیضاح شود.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، تسلط طالبان بر افغانستان باعث به وجود آمدن نگرانی‌هایی در رابطه سرنوشت اتباع افغان و افرادی که در جریان جنگ افغانستان به نیروهای آمریکایی کمک کردند، شده است. در حال حاضر برخی از قانون‌گذاران که مخالف ادامه این برنامه جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برای خروج از افغانستان هستند، خواستار استیضاح وی در صورت بی‌دفاع و بی کمک ماندن متحدان شده‌اند.

پس از آنکه از لیندسی گراهام در مصاحبه روز جمعه با شبکه فاکس نیوز درباره گزارشاتی دال بر اینکه شبه‌نظامیان طالبان تک تک خانه‌های افغانستان را می‌گردند تا اتباع افغان را که به نیروهای آمریکایی کمک کرده بودند، بازداشت کنند، سوالاتی پرسیده شد، وی از یک ابتکار احتمالی استیضاح بایدن حمایت کرد.

این سناتور جمهوری‌خواه گفت: اگر یک آمریکایی را جا بگذاریم، اگر هزاران تبعه افغان را که شجاعانه دوشادوش ما جنگیدند، رها کنیم، آن وقت جو بایدن مستحق استیضاح به دلیل ارتکاب جرم بزرگتر و تخلف در انجام وظیفه است.

وی افزود: ما موظفیم تا تمامی اتباع آمریکایی را از افغانستان خارج کنیم. ما از نظر اخلاقی موظفیم تا افغان‌هایی را که در این جنگ کنار ما بودند و به ما کمک کردند از افغانستان خارج کنیم.

سناتور گراهام تصریح کرد:‌ اگر یک آمریکایی را تنها بگذاریم، اگر نتوانیم افغان‌هایی را که در این جنگ به ما کمک کردند، از افغانستان خارج کنیم، به نظر من آن وقت جو بایدن مرتکب جرمی بزرگ‌تر و تخطی از قانون اساسی شده و باید استیضاح شود.

وی همچنین گفت: دولت‌های انگلیس و فرانسه در تخلیه اتباع خود و همچنین متحدان افغان که به سربازان کمک کرده بودند، تلاش خود را انجام دادند.

انگلیس حدود ۹۰۰ نیرو در افغانستان مستقر کرده در حالی که فرانسه تعداد نامشخصی نیرو برای کمک به عملیات‌های تخلیه مستقر کرده است.

در سال ۲۰۱۹ میلادی هنگامی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا تصمیم گرفت تا نیروهای آمریکایی را از شمال شرقی سوریه خارج کند در حالی که ترکیه عملیات نظامی خود را در این منطقه آغاز کرده بود، لیندسی گراهام از این اقدام ترامپ نیز به طور مشابه انتقاد کرد. با این حال در آن زمان اگرچه این قانون‌گذار آمریکایی دولت ترامپ را به رها کردن شرم‌آور نیروهای کُرد متهم کرد اما حرفی از استیضاح ترامپ به میان نیاورد.

این مصاحبه یک روز پس از آن انجام شد که گراهام به همراه "جیک کین"، معاون سابق رئیس ستاد کل ارتش آمریکا روز پنجشنبه مقاله‌ای را در روزنامه وال استریت ژورنال منتشر کردند. در این مقاله، گراهام و کین خواستار تمدید حضور نظامی آمریکا در افغانستان شدند و تاکید کردند که هر گزینه دیگری بجز این ناشایست و شرم‌آور است.