شهر خبر

در اجلاس مجازی وزرای خارجه؛

ناتو متعهد به بهبود عملیات تخلیه در فرودگاه کابل شد

ناتو متعهد به بهبود عملیات تخلیه در فرودگاه کابل شد

همزمان با سقوط کابل و تسلط نیروهای آمریکایی بر فرودگاه این شهر با ادعای تأمین امنیت خروج از افغانستان، دبیرکل ناتو از مسئله عملیات تخلیه، به عنوان چالشی بسیار بزرگ یاد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ای بی سی نیوز، وزرای امور خارجه کشورهای عضو ناتو طی نشستی مجازی، متعهد شدند تا بر اطمینان از تخلیه امن شهروندان خود و افغان هایی که به ادعای آنها پس از تسلط طالبان در معرض خطر قرار می گیرند، تمرکز کنند و در همین راستا، ابتدا بر بهبود انجام عملیات در فرودگاه کابل متمرکز شوند.

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو مدعی شد که بسیاری از ۳۰ کشور عضو در مواجهه با هرج و مرج در کابل و مسیرهای خروجی، خواستار کار بیشتر درباره این مسئله شده اند که چگونه می توانیم افراد بیشتری را به فرودگاه برده، سپس پردازش و پس از آن سوار هواپیماها کنیم.

استولتنبرگ از اجرای این روند به عنوان چالشی بسیار بسیار بزرگ یاد کرد. «سوفی ویلمز» وزیر امور خارجه بلژیک نیز در همین زمینه مدعی شد: کنترل‌های طالبان و کنترل‌های آمریکا (در فرودگاه کابل) بسیار شدید است.

ویلمز و دیگر متحدان ناتو همچنین خواستار آن شدند تا آمریکا امنیت فرودگاه کابل را تا هر زمان که لازم است تأمین کند، حتی اگر این مسئله (از لحاظ زمانی) فراتر از تخلیه همه اتباع آمریکایی باشد.

ناتو در همین زمینه مدعی شد مادامی که عملیات تخلیه ادامه دارد ما همکاری عملیاتی نزدیک خود را با کمک گرفتن از وسایل نظامی متحدان، حفظ خواهیم کرد.

وزاری امور خارجه کشورهای عضو ناتو همچنین مدعی شدند که رهبران جدید کابل باید اطمینان بدهند که این کشور همانند گذشته به مرکزی برای تروریسم تبدیل نمی‌شود.

استولتنبرگ در همین زمینه و با ادعای اینکه مشارکت ناتو در حمله به افغانستان پاسخی به حملات ۱۱ سپتامبر بوده است، گفت: اجازه نخواهیم داد که تروریست‌ها مجدداً ما را از خاک افغانستان تهدید کنند.

وی پیشتر نیز در کنفرانسی مطبوعاتی پیرامون تحولات افغانستان اعلام کرده بود که این نهاد (ناتو) حضور دیپلماتیک خود را در افغانستان حفظ خواهد کرد.

استولتنبرگ برای شانه خالی کردن از بار مسئولیت، مدعی شده بود: ما با یک دوراهی بزرگ مواجه بودیم؛ یا افغانستان را تَرک کنیم یا بمانیم و در یک ماموریت ناتمام درگیر باشیم. قرار نبود ما تا ابد در افغانستان بمانیم. این ناکامی و شکست رهبری سیاسی افغانستان به فاجعه‌ای انجامید که اکنون شاهدیم. آنچه در روزها ی اخیر دیدیم فروپاشی نظامی و سیاسی سریعی بود که پیش بینی نمی‌کردیم. بخشی از نیروهای امنیتی افغانستان شجاعانه جنگید؛ اما نتوانست از کشور حفاظت کنند؛ چرا که رهبری سیاسی نتوانست در برابر طالبان بایستد و به راه حل صلح آمیزی برسد.

گروه طالبان یکشنبه گذشته، کابل را تصرف کرد و در پی این اقدام «اشرف غنی» رئیس جمهور سابق افغانستان از این کشور گریخت. این گروه اختیار افغانستان را به دست گرفته و تا حد زیادی موفق به برقراری نظم عمومی شده و می‌گوید جهان باید ما را به رسمیت بشناسد.