شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#رییس‌جمهور

رییس‌جمهور:

تلاش شده در چینش کابینه ترکیب جوانگرایی و تجربه کنار هم قرار بگیرد / سعی کردیم حقیقتا شایستگان را معرفی کنیم

حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، رییس‌جمهور درباره چینش کابینه گفت:اصلا رابطه سببی، نسبی، خانوادگی، حزبی و گروهی نبود؛ اصلا در روحیه من نیست. پیشنهاد از سمت دلسوزان انجام شده است، اما تحت تاثیر نبودیم.

تلاش شده در چینش کابینه ترکیب جوانگرایی و تجربه کنار هم قرار بگیرد / سعی کردیم حقیقتا شایستگان را معرفی کنیم

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی صبح امروز در مراسم بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی با عرض تسلیت به مناسبت شهادت امام سجاد (ع)، اظهار کرد: صمیمانه از مردم و هیات ها برای عزاداری در ایام عاشورا با رعایت مقررات بهداشتی تشکر می کنم.

وی ادامه داد: از رییس مجلس، هیات رئیسه، کمیسیون ها و نمایندگان مجلس و ابتکار خوب و ارزشمند در بررسی وضعیت وزرای پیشنهادی و جلسات با وزرای پیشنهادی صمیمانه تشکر می کنم.

رییس جمهور با اشاره به برنامه های کلان دولت، افزود: امانت دار اولین دولت در گام دوم انقلاب هستیم. می دانیم فرصت خدمت کوتاه و مشکلات مردم بسیارند. اکنون نوبت حرکت جهادی و مردمی با استفاده از نظرات نخبگانی و مشارکت مردمی است. سند تحول دولت مردمی بیانیه گام دوم انقلاب، تعالی فرهنگ اسلامی ایرانی و توسعه روابط بین اسلامی است.

رئیسی خاطرنشان کرد: وضعیت فعلی نتیجه گره زدن اقتصاد به خواست دیگران و شرطی کردن اقتصاد بوده است. تورم بالای ۴۴ درصد یا بیش از ۵۵ درصد، افت شدید ارزش پول ملی، کاهش قدرت خرید خانوارها، رشد بالای نقدینگی و حجم بالای بدهی دولت؛ حل این مسائل امکان پذیر است. اولا نیاز به برنامه دارد و ثانیا نیازمند نیروی کارآمدی است که در جای جای کشور تحول آفرین باشد و شرط سوم پیگیری مدام برای تحول در تمام کشور است. با کمک خداوند دولت با کمک مجلس می تواند بر همه مشکلات فائق آید.

وی ادامه داد: توجه به تخصص و دانش، تعهد کاری، روحیه انقلابی و فساد ستیزی از شاخصه های مورد تاکید در چینش کابینه بوده است. تلاش شده ترکیب جوانگرایی و تجربه کنار هم قرار بگیرد و از این یک نتیجه کارآمدی بسازد.

رئیس جمهور گفت: ابتدا یک فراخوانی در سایت انجام دادیم. افراد بسیاری معرفی شدند. احزاب، گروه‌ها و دلسوزان چهره‌های بسیاری معرفی کردند. این مشارکت مردم در معرفی نیروهای کارآمد بسیار مفید بوده است. به غیر از دو وزیر محترمی که اواخر مشخص شد، بقیه ده‌ها بار در این سایت پیشنهاد شدند.

رئیسی گفت: این اسامی به نه کارگروه معرفی شدند. استعلام از دستگاه‌های مختلف و همچنین از دستگاه قضایی انجام شد. برای هر وزارتخانه چند نفر مشخص شدند تا هم برنامه‌هایشان بررسی شود و هم مصاحبه شوند. در هر کارگروه پنج نفر مورد مصاحبه قرار گرفتند نظرات خودشان بررسی شد و نهایت بنده خودم توفیق داشتم خدمت عزیزان برسم و از نزدیک بررسی های انجام شده را نهایی کنم.

وی ادامه داد: تلاش شد سراغ خیلی از نیروهایی که در ذهن شما هستند برویم، اما طبیعتا ممکن است هر دعوتی با مسائلی رو به رو شوند. برخی از دوستان مجلسی ترجیح شان مجلس بود مثل آقایان نیکزاد و امیرآبادی. اصلا رابطه سببی، نسبی، خانوادگی، حزبی و گروهی نبود؛ اصلا در روحیه من نیست. پیشنهاد از سمت دلسوزان انجام شده است، اما تحت تاثیر نبودیم.

رئیس جمهور گفت: ترکیب مختلف است، کابینه که تشکل و حزب نیست. سعی کردیم حقیقتا شایستگان را معرفی کنیم. این جهت هم مورد تاکید و توجه بوده است. حقیقتا در بررسی صلاحیت وزرا تلاش شد محورهایی که همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری است و ما تلاش می کنیم انجامش دهیم مثل کارآمدی و تعهد، ارزشی بودن، مردم گرایی، جوانگرایی مورد نظر قرار بگیرد.

وزارت آموزش و پرورش

رئیسی در ادامه به معرفی وزرا بر اساس حروف الفبا وزارتخانه ها پرداخت و گفت: در وزارت آموزش و پرورش توجه به توانمندی معلمان هم علمی و هم معیشتی مد نظر ماست. فرهنگیان بدانند موضوعاتشان مخصوصا رتبه بندی ها مورد تاکید ماست. توجه به مسئله شورای عالی آموزش و پرورش مورد توجه است، من خودم در موارد مهم در خدمت شان خواهم بود. در همه ادوار مسئله آموزش و پرورش مطرح شده اما باید مورد توجه ویژه باشد. ما در این رابطه گزینه های مختلفی بررسی کردیم. نسبت به آقای بابلی بگویم که در آستان قدس از دانشگاه فردوسی خواستم اساتید برتر را برای ارتباط بین آستان قدس و آموزش معرفی کنند.

وی بیان کرد: همان اوایل عده ای علیه ایشان شب نامه دادند، بررسی کردیم و دیدیم کارش خوب است. بعد از آنکه از مشهد بیرون آمدم عده ای که مشکل شان تعارض منافع بود مجدد شب نامه دادند. تولیت جدید گروهی را از تهران برای بررسی روابط ایشان فرستادند و کارشان خوب بود. ایشان معلمی مهدکودک مدرسه تا دانشگاه را داشته است. شما ممکن است به تجربه اشاره کنید اما اداره چند ساله بخشی با ۷ هزار دانش آموز را می گوییم تجربه. ایشان هم دانش و هم تجربه اش را دارد. ما در گزینه ها بررسی کردیم. نمره داده شد به گزینه‌های پیشنهادی. من هر کسی را هم که خود می شناختم از این کارگروه عبور دادم. علاوه بر شناخت من بررسی شد، به هر حال تصمیم مجلس شورای اسلامی است.

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

رئیسی در ارتباط با وزیر پیشنهادی برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: دکتر زارعی پور هم ترکیب تخصص و تجربه است. برنامه ما هوشمندسازی و روشن سازی فضای مجازی و فعال کردن بخش اقتصادی است.

ادامه دارد...