شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عاشورا

در گفتگو با مهر مطرح شد؛

تلاش می‌کنم مفهوم عاشورا و حال معنوی مردم را درعکس‌هایم نمایش دهم

تلاش می‌کنم مفهوم عاشورا و حال معنوی مردم را درعکس‌هایم نمایش دهم

یک عکاس جوان بیان کرد عکاسی از مراسم مذهبی را به دلیل فضا و حال و هوای معنوی مردم که باعث می‌شود تلاشم به عنوان عکاس، بیشتر در جهت نشان دادن این حال معنوی باشد، دوست دارم.

مریم کامیاب عکاس جوان درباره حال و هوای عکاسی از مراسم عزاداری امام حسین (ع) به خبرنگار مهر گفت: به واسطه شغلم یعنی عکاسی خبری چندین سال است که برای عکاسی از اکثر مراسم مذهبی می‌روم ولی جدا از کار خبری، این کار یعنی عکاسی از مراسم مذهبی را به دلیل فضا و حال و هوای معنوی مردم که باعث می‌شود تلاشم به عنوان عکاس، بیشتر در جهت نشان دادن این حال معنوی باشد، دوست دارم.

وی در پاسخ به اینکه آیا به این موضوع که مفهوم عاشورا را چطور در عکس‌هایتان نمایش دهید، فکر می‌کنید؟ اظهار کرد: بله، قطعاً خیلی تلاش می‌کنم مفهوم عاشورا و پیام امام حسین (ع) را در عکس‌هایم به نمایش بگذارم اما به دلیل اینکه من عکاس خبری هستم، ممکن است به دلایل مختلف امکان نمایش همه جانبه این مفهوم وجود نداشته باشد که معمولاً به شکل برگزاری مراسم، فضا، شرایط برگزاری مراسم، سلایق شخصی و مواردی از این دست بر می‌گردد.

تلاش می‌کنم مفهوم عاشورا و حال معنوی مردم را درعکس‌هایم نمایش دهم

کامیاب با بیان اینکه حدود ۱۰ سال از محرم و عزاداری و مفاهیم عاشورایی عکاسی می‌کند، در مورد احساس وظیفه و ادای دین و وظیفه برای انعکاس این مراسم گفت: همیشه ترجیح من شرکت در مراسم عزاداری به همراه عکاسی است، چون تمرکز بیشتری پیدا می‌کنم و نشان دادن حال معنوی و واقعی مردم در حین عزاداری برایم بسیار تأثیرگذار است.

تلاش می‌کنم مفهوم عاشورا و حال معنوی مردم را درعکس‌هایم نمایش دهم

وی درباره اینکه ثبت و ماندگاری اثر هنری مذهبی چطور امکان پذیر است، توضیح داد: به نظر من اشراف همه جانبه به موضوع عکاسی، نقش مهمی در ماندگاری و ثبت اثر دارد. وقتی اطلاعات درستی درباره شرایط سوژه مورد نظر عکاسی در اختیار عکاس باشد یا خودش آن را کسب کند، قطعاً نتیجه مطلوبی نیز حاصل می‌شود.

این عکاس جوان درباره اینکه چه کاری انجام می‌دهد تا آثارش ماندگار شوند، گفت: من سعی می‌کنم اطلاعات کافی درباره سوژه، محل و شرایط موجود کسب کنم و با استفاده از تکنیک‌ها و نگاه شخصی و هنری‌ام اثر مورد نظر را ثبت کنم. متأسفانه تعدادی از عکاسان با چیدمان یک سوژه و موضوع و از بین بردن جنبه استنادی عکس، آثاری جالب توجه و ماندگار ثبت کرده‌اند که از نظر من این رویه درستی نیست.

تلاش می‌کنم مفهوم عاشورا و حال معنوی مردم را درعکس‌هایم نمایش دهم

کامیاب در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا اعتقادات شخصی سبب ثبت اثر هنری بهتری می‌شود، گفت: خیر، به نظر من در کار حرفه‌ای اعتقادت شخصی خیلی دخیل نیستند و البته نباید باشد، برای مثال، هستند عکاسان خارجی که عکس‌های خوبی از مراسم مذهبی ثبت کرده‌اند؛ همان طور که در سایر رشته‌های هنری از جمله سینما هم آثار قابل توجهی از هنرمندان غیر مسلمان دیده می‌شود.