محمد حسن قوسیان مقدم سخنگوی جمعیت هلال احمر در گفت‌وگو با خبرنگار برنا درباره واردات واکسن کرونا برای گروه سنی نوجوانان و زنان باردار و شیرده گفت: اوایل هفته ی گذشته در ستاد ملی مقابله با کرونا این موضوع مطرح شد و بلافاصله بعد از آن هم هلال احمر تلاش های خود را برای این کار آغاز کرد.

رایزنی برای واردات واکسن کرونای نوجوانان، زنان باردار و شیرده

او با بیان اینکه تولیدکنندگان واکسن های کرونا برای نوجوانان و زنان باردار و شیرده محدود هستند، افزود: درحال حاضر در حال رایزنی با این شرکت ها برای واردات چنین واکسن هایی هستیم که در اولین فرصت این واکسن ها تهیه شود.

قوسیان مقدم درباره زمان واردات واکسن کرونا برای نوجونان ادامه داد: براساس صحبت هایی که با وزارت بهداشت انجام شده است، قرار شد در ماه های مهر و آبان این واکسن وارد کشور شود اما در تلاش هستیم این اتفاق زودتر محقق شود چرا که واردات واکسن نیز فرآیندی دارد که لازم است درخواست ها ارسال و در نهایت ثبت شود.

سخنگوی جمعیت هلال احمر درباره نوع واکسن های وارداتی برای قشر نوجوان تصریح کرد: این واکسن تک دُز است و ممکن است از همین برندی باشد که هلال احمر درحال حاضر آن را وارد کشور می کند، باشد البته بستگی دارد که کدام برند به درخواست ما برای واردات چنین واکسنی پاسخ دهد.

6 بیمارستان صحرایی هلال احمر در سراسر کشور راه اندازی شده است

او گفت: جمعیت هلال احمر به دلیل اینکه باید در بحران ها و حوادث طبیعی پاسخگویی مناسبی داشته باشد و همچنین پاسخ به درمان های زودهنگام هم وظیفه هلال احمر است، در استان های مختلف بیمارستان های سریع الستقراری داریم که آر دی اچ نام دارد.

قوسیان مقدم تصریح کرد: بیمارستان های صحرایی هلال احمر در کمترین زمان سرپا می شود و مانند بیمارستانی است که سال گذشته در عملیات لبنان از آن استفاده کردیم.

استفاده از بیمارستان های صحرایی برای تزریق دارو و اسکان موقت بیماران کرونایی

سخنگوی جمعیت هلال احمر با بیان اینکه با توجه به وضعیتی که کرونا در کشور ایجاد کرده است، بیمارستان ها گنجایش لازم را ندارد و بسته به درخواست دانشگاه های علوم پزشکی در استان های مختلف، جمعیت هلال احمر بیمارستان های صحرایی را راه اندازی می کند، افزود: ششمین بیمارستان صحرایی به تازگی در شهرستان بهارستان استان تهران راه اندازی شد و تاکنون در 5 شهرستان همدان، مشهد، سبزوار، فارسان چهارمحال و بختیاری این بیمارستان ها ایجاد شده است.

قوسیان مقدم ادامه داد:  بیمارستان های صحرایی دارای 20 تا 40 تخت بیمارستانی هستند و ما  آن ها را به دستگاه های اکسیژن ساز مجهز کردیم و قرار است به عنوان بستری موقت در بحث تزریق دارو مورد استفاده قرار گیرد.

واکسیناسیون و درمان مهاجران افغانستانی در دستور کار هلال احمر نیست

او درباره آخرین وضعیت اردوگاه های مستقر شده در مرز ایران و افغانستان گفت: این اردوگاه ها از قبل طراحی شده بود تا زمانی که آوارگان می خواهند به سمت مرز حرکت کنند مورد استفاده قرار گیرد؛ همچنین در حال حاضر این اردوگاه ها زیر بار پذیرش نیستند و افرادی که به این مکان مراجعه پیدا می کنند به طور موقت اسکان داده می شوند و در نهایت به کشور افغانستان بر می گردند.

سخنگوی جمعیت هلال احمر افزود: در این مدت نظامیان و نیروهای دولتی افغانستان به این اردوگاه ها مراجعه کردند و در نهایت به کشور افغانستان برگشتند و به عنوان اردوگاه دائم این محل را در نظر نگرفتند.

قوسیان مقدم ادامه داد: اقدامات درمانی و واکسیناسیون برای مهاجران افعانستانی در اردوگاه های هلال احمر انجام نمی شود البته در حد معمول و اورژانس با همکاری دانشگاه های علوم پزشکی خدماتی ارائه می شود اما به طور کلی برای بیماران امکانات درمانی در نظر نگرفته شده است.

امانت دادن کپسول های پزشکی در دستور کار هلال احمر

او درباره امانت دادن دستگاه های اکسیژن ساز به مردم توسط هلال احمر گفت: هلال احمر در سراسر کشور بانکی تحت عنوان بانک امانت تجهیزات پزشکی دارد که این امر در سال های گذشته نیز فعال بوده است.

سخنگوی جمعیت هلال احمر بیان کرد:  کرونا باعث شد امانت دادن تجهیزات پزشکی در سراسر کشور بیشتر به سمت امانت دادن کپسول های اکسیژن و دستگاه های اکسیژن ساز خانگی پیش رود.

استفاده از ظرفیت خیرین برای تجهیز بانک های امانات تجهیزات پزشکی هلال احمر

او با بیان اینکه افراد با مراجعه به پایگاه ها و شعب جمعیت هلال احمر همراه با نسخه ی پزشکی منوط به استفاده از دستگاه های اکسیژن ساز می توانند این دستگاه را برای مدت معلوم  ( 7 تا 10 روز) به صورت رایگان به امانت ببرند، افزود: درحال حاضر در وضعیت عادی نیستیم و ممکن است در بانک های امانات در خصوص این دستگاه ها کمبود هایی وجود داشته باشد به طوری که در برخی از بانک ها هنوز موجودی 20 تا 30 عدد دستگاه وجود دارد و از طرفی در برخی از بانک ممکن است همه ی دستگاه ها به امانت برده شده باشند.

قوسیان مقدم ادامه داد: تلاش می کنیم از ظرفیت افراد خیر، اعتباراتی جذب کنیم که بانک های تجهیزات پزشکی را با دستگاه های اکسیژن ساز تجهیز کنیم همچنین در جمعیت هلال احمر سراسر کشور بیش  5 تا 6 هزار کپسول اکسیژن و هزار دستگاه اکسیژن ساز خانگی وجود دارد.

انتهای پیام/4