شهرخبر

تصاویر | سوءاستفاده شرم‌آور از فاجعه انسانی سقوط افغانستانی‌ها از هواپیمای نظامی آمریکا

اقدام غیرانسانی برخی شرکت‌های تولید لباس در عرضه تی‌شرت با تصویر سقوط شهروندان افغانستانی از هواپیمای نظامی آمریکا با واکنش‌های گسترده کاربران فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شد.

تى‌شرت‌هاى باشگاه چتربازي كابل

به گزارش همشهری آنلاین، در شرایطی که بسیاری از مردم دنیا همچنان در شوک دیدن تصاویر سقوط ناباورانه افغان‌ها از هواپیمای آمریکا هنگام تلاش برای گریختن از دست طالبان هستند، برخی دیگر ماهی گرفتن از این آب گل‌آلود را کمتر از یک هفته پس از ماجرا شروع کرده‌اند.

این روزها تصاویر تی‌شرت‌هایی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود که روی آنها عبارت «باشگاه چتربازی کابل تاسیس ۲۰۲۱» با تصویر لحظه سقوط شهروندان افغانستانی از هواپیمای نظامی آمریکا به چشم می‌خورد. در برخی فروشگاه‌های آنلاین لباس این تی‌شرت‌ها در رنگ‌های گوناگون به بهای ۱۵.۹۹ دلار برای فروش عرضه شده است. هر چند کاربران از این اقدام بسیار آزرده و عصبانی‌اند و از شرکت‌های عرضه‌کننده خواسته‌اند زودتر به این کار توهین‌آمیز پایان دهند.

یک روز پس از ورود طالبان به کابل پایتخت افغانستان و در شرایطی که بسیاری از شهروندان افغان در پی یافتن راهی برای خروج از کشورشان بودند، یک فروند هواپیمای نظامی آمریکا هنگام برخاستن از باند فرودگاه کابل دست‌کم جان هفت نفر را گرفت. یکی دو نفر زیر چرخ‌ها ماندند، سه نفر از هواپیما به پایان پرت شدند و بقایای جنازه یک افغانستانی هم پس از فرود هواپیمای آمریکایی در مقصد پیدا شد. انتشار تصاویر سقوط انسان‌ها از آسمان موجی از بهت و خشم در سراسر جهان پدید آورد.

یکی از اعضای اندیشکده شورای آتلانتیک در آمریکا در واکنش به فروش تی‌شرت‌های موهن در فضای مجازی در توییتر خود نوشت: «در حالی که افغان‌ها از سر درماندگی می‌خواهند با آویزان شدن به هواپیما فرار کنند، یک نفر تصمیم گرفته از درد و بیچارگی آنها پول دربیاورد و تی‌شرت‌های زننده را وارد بازار کرده است.»