شهر خبر

شامگاه پنج شنبه؛

گفتگوی «بلینکن» با وزرای خارجه گروه هفت پیرامون افغانستان

گفتگوی «بلینکن» با وزرای خارجه گروه هفت پیرامون افغانستان

وزیر خارجه ایالات متحده با وزرای خارجه کشورهای عضو گروه هفت و نماینده عالی اتحادیه اروپا پیرامون افغانستان گفتگو کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آناتولی، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه ایالات متحده روز پنج شنبه با وزرای خارجه کشورهای عضو گروه هفت و همچنین نماینده عالی اتحادیه اروپا پیرامون آخرین تحولات افغانستان بحث و تبادل نظر کرد.

«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده در بیانیه‌ای اعلام کرد: «تمام رهبران (گروه هفت) بر ضرورت عبور امن تمام افرادی که خواهان ترک افغانستان هستند و همچنین نیاز به یک عزم و اراده سیاسی فراگیر که از حقوق بشر اساسی تمام مردم افغانستان حمایت کند، تأکید کردند».

طبق این بیانیه، رهبران گروه هفت توافق کردند که روابط جامعه بین‌المللی با طالبان «به اقدام‌های این گروه و نه گفته‌های آنان بستگی خواهد داشت».

پرایس همچنین گفت که وزرای خارجه آمریکا و گروه هفت در زمینه مبارزه با تروریسم، تلاش‌های بشردوستانه و مهاجرت پناهجویان به تبادل نظر پرداخته و توافق کردند در تمام عرصه‌ها در ارتباط نزدیک باشند.

گفتنی است، تشدید جنگ میان طالبان و ارتش افغانستان همزمان با اعلام پایان فرآیند خروج نیروهای نظامی خارجی از این کشور تا یازدهم سپتامبر ۲۰۲۱- بیستمین سالگرد حمله‌های تروریستی به خاک آمریکا- در نهایت به پیشروی‌های نظامی و سریع طالبان طی هفته‌های اخیر و سقوط کابل به دست نیروهای طالبان در یکشنبه گذشته انجامید.