شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اروپا#مسئولیت#قبال#مهاجران

اردوغان: اروپا باید در قبال مهاجران افغانستانی مسئولیت بپذیرد

رئیس جمهور ترکیه گفت، قرار نیست کشورش به انبار پناهجویان تبدیل شود و اروپا باید مسئولیت کسانی که از افغانستان می‌گریزند بپذیرد.

اردوغان: اروپا باید در قبال مهاجران افغانستانی مسئولیت بپذیرد

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه روز پنجشنبه درخصوص موج جدید پناهجویان در پی تحولات افغانستان هشدار داد.

اردوغان پس از نشست کابینه دولت ترکیه گفت، قرار نیست این کشور به «انبار پناهجویان اروپا» تبدیل شود.

رئیس جمهور ترکیه افزود، اروپایی‌ها باید مسئولیت شهروندان افغانستانی که از این کشور می‌گریزند قبول کرده و آنکارا در این خصوص در طول مرزهای خود با ایران که یکی از مسیرهای ورود مهاجران افغان به ترکیه است، تدابیری اتخاذ کرده است.

اردوغان در ادامه با اشاره به اینکه هدف آنکارا ثبات و امنیت افغانستان است، متذکر شد ترکیه می‌تواند با دولت جدید به رهبری طالبان وارد تعامل شود تا درباره «دستورکارهای مشترک بین ما» گفت‌وگو شود.

رئیس جمهور ترکیه یکشنبه بعد از ظهر نیز گفته بود: «ما با موج جدیدی از هجوم پناهندگان از افغانستان از طریق ایران روبرو هستیم. ما تمام تلاش خود را برای اطمینان از ثبات در افغانستان انجام خواهیم داد. پاکستان هم وظایف حیاتی برای صلح و ثبات در افغانستان که درگیری‌ها در روزهای اخیر در آنجا شدت گرفته است، بر عهده دارد».

تصمیم خودسرانه آمریکا برای قراردادن نام ترکیه در لیست کشورهایی که واشنگتن قصد دارد مهاجران افغانستانی خود را در آنها اسکان بدهد، با واکنش تند حزب حاکم آنکارا مواجه شد.

«عمر چلیک» سخنگوی حزب عدالت و توسعه اخیرا گفت هیچ کشوری نباید ترکیه را به عنوان اردوگاه پناهجویان خود بداند زیرا این کشور بیش از این ظرفیت نگهداری از مهاجران غیرقانونی را ندارد.

دولت قبلی آمریکا در توافق با طالبان، اعلام کرد بهار امسال نیروهای خود را از افغانستان خارج خواهد کرد. «جو بایدن» رئیس جمهور جدید آمریکا این مدت را تا سالگرد حملات یازدهم سپتامبر تمدید کرد اما پیشروی‌های سریع گروه طالبان در افغانستان، خروج شتاب‌زده و سراسیمه آمریکایی‌ها را رقم زده است. از سوی دیگر، شمار زیادی از شهروندان افغان در پی تصرف بخش‌های گسترده افغانستان توسط طالبان در پی خروج از این کشور هستند.

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه روز چهارشنبه با خبرنگاران که امروز (پنجشنبه) به صورت کامل پخش شد، علیرغم انتقادها از چگونگی خروج آمریکا از افغانستان و وضعیت آشفته این کشور به دلیل نحوه خروج آمریکا، بار دیگر تأکید کرد که خروج نظامیان آمریکایی را کار درستی می‌داند و گفت که حتی اگر دولت ترامپ در فوریه ۲۰۲۰ در دوحه به توافق صلح با طالبان نرسیده بود، خودش نیروهای آمریکایی را خارج می‌کرد.

منبع: فارس