به گزارش برنا؛ طی دو سال اخیر کرونایی بخش قابل توجهی از مشاغل با مشکلات متعدد مواجه شده است. در بین مشاغل آسیب دیده می‌توان به دفاتر گردشگری، هتل‌ها، مسافرخانه‌ها، انواع اقامتگاه‌ها و ... اشاره کرد.

حرمت الله رفیعی، رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران درباره کم و کیف سفرها در کشور به خبرنگار برنا گفت: طی یکسال اخیر وضعیت درآمدزایی دفاتر گردشگری چندان مناسب نبوده است. در ایام نوروز 1400 هم وضعیت گردشگری با چالش مواجه شد. هرچند در وضعیت کنونی هم با وجود شیوع دلتا کرونا  و انواع جهش یافته این ویروس عدم مراجعه به سفر یکی از اقدامات به جا و منطقی برای مهار  ویروس محسوب می‌شود.

عدم ترددهای غیرضرور یکی از الزامات برای از بین حلقه کرونا در کشور محسوب می‌شود. در این میان نرفتن به سفر و عدم انتقال ویروس از یک خطه به خطه دیگر از اهمیت برخوردار است. مغتنم شمردن شرایط کنونی می‌تواند در راستای توسعه گردشگری در ایام کرونا نقش قابل توجهی داشته باشند. در این وضعیت دست اندرکاران امر با اتخاذ تصمیمات مناسب می‌توانند بخش قابل توجهی از  گردشگری را نجات داده  و در ایام پسا کرونا روح تازه بر کالبد جسم نهیف گردشگری در کشور دمیده شود. 

برنامه‌های مجلس برای احیا صنعت گردشگری برای ایام پسا کرونا 

محمد صالح جوکار، عضو فراکسیون میراث فرهنگی و گردشگردی مجلس درباره تصمیمات مجلس برای جبران ضرر در حوزه گردشگری به دلیل شیوع کرونا در دو سال اخیر به خبرنگار برنا گفت: شیوع کرونا  صدمات و لطمه‌های فراوان به  صنعت گردشگری وارد کرده است. 

جوکار افزود: بسیاری از آژانس‌های گردشگری به دلیل نبود سفرهای داخلی و خارجی با تعطیلی مواجه شده‌اند. در این شرایط صاحبان صنایع با ضرر و زیان‌های جدی مواجه شده‌اند. 

عضو فراکسیون میراث فرهنگی و گردشگری مجلس درباره تمهیدات مجلس برای جبران ضررهای ناشی اقامتگاه‌ها، سیستم حمل و نقل و دیگر موضوعات مطرح تاکید کرد: باید دولت به وضعیت گردشگری توجه کند تا بتوان حمایت‌های لازم را در زمینه گردشگری اعمال کرد. در این راستا باید  احیای این صنعت در حوزه آژانس‌های هواپیمایی، حمل و نقل، انواع اقامتگاه‌ها و هتل‌ها ایجاد شود تا دچار ورشکستگی نشوند.

به گفته او احیای این صنعت و مراکز وابسته و متضرر در ایام کرونا از اهمیت برخوردار است تا این مراکز بتوانند خود را حفظ کرده و بعد از کرونا جهش مناسب در حوزه گردشگری داشته باشند. 

جوکار با بیان اینکه در بودجه 1400  به مقوله گردشگری توجه شده است، افزود: در  مصوبات مجلس و  در دولت باید برای این قضیه اندیشیده شود.