به گزارش برنا؛ دکتر بهرام پروین گنابادی (پژوهشگر، نویسنده و منتقد ادبی) کارشناس مجری برنامه در این قسمت از کیمیای کلمات، کتاب یکی قطره باران؛ جشن نامه استاد عباس زریاب خوئی کتابی در دسته زندگینامه، سفرنامه و خاطرات به کوشش احمد تفضلی در رابطه با دکتر عباس زریاب خویی را نقد و بررسی می‌کند.

"دکتر عباس زریاب خویی"، علامه ای چند وجهی به معنای واقعی کلمه بود.

از ایشان آنچنان که در شان مقام علمی شان است، کتاب منتشر نشده است، اما با این وجود کتاب ها و مقاله های منتشرشده از سوی ایشان، هر کدام دریچه ای است که می تواند بخشی از زوایای اندیشه علمی وی را برای جامعه علمی ایران آشکار کند.

دکتر زریاب در سال ۱۳۵۰ "اطلس تاریخی ایران" را با همکاری سیدحسین نصر و احمد مستوفی منتشر کرد.

چهار سال بعد کتاب "تاریخ ساسانیان" ایشان به زیور طبع آراسته شد.

در سال ۱۳۶۸، شرحی بر مشکلات دیوان حافظ با نام "آیینه جام" نوشت. 

در سال ۱۳۷۰ به نوشتن کتاب "سیره رسول الله (ص)، بخش اول: از آغاز تا هجرت" پرداخت که انتشارات سروش آن را منتشر کرد.

در این سال ها شاهد دو ویرایش از دو کتاب مهم از سوی استاد نیز هستیم: یکی کتاب "الصیدنه فی الطب" به زبان عربی نوشته ابوریحان بیرونی که درباره داروشناسی پزشکی است و در سال ۱۳۷۰ منتشر و برنده کتاب سال نیز شد و دیگری "روضه الصفا" نوشته محمد پسر خاوندشاه بلخی در دو جلد که در سال ۱۳۷۳ منتشر شد.

برنامه کیمیای کلمات کاری از گروه کتاب رادیو فرهنگ است که جمعه  ها ساعت ۱۳:۳۰ به بررسی متون کهن ادب فارسی و پژوهش‌ها و کتاب‌هایی که در زمینه این آثار نگاشته شده، اختصاص دارد. این برنامه به تهیه کنندگی «فریده گودرزی» برروی موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.