شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#دولت#ازبکستان#افغانستان#آلمان#گفتگو

گفت‌وگوی تلفنی مرکل با روسای جمهور آمریکا و ازبکستان

سخنگوی دولت آلمان اعلام کرد صدر اعظم این کشور در تماسی تلفنی با روسای جمهور آمریکا و ازبکستان درباره تحولات افغانستان گفتگو کرد.

گفت‌وگوی تلفنی مرکل با روسای جمهور آمریکا و ازبکستان

به گزارش سلام نو، باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری آناتولی نوشت: آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در تماسی تلفنی با روسای جمهور آمریکا و ازبکستان درباره  تحولات افغانستان و خروج نیروهای آلمانی از این کشور گفتگو کرد.

بر اساس اعلام منابع خبری دیپلماتیک، استفان سیبرت، سخنگوی دولت گفت آلمان اعلام کرد که صدر اعظم آلمان در تماسی تلفنی با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و شوکت میرضیایف، رئیس جمهور ازبکستان  گفتگو کرد.

او اضافه کرد: مرکل در تماس خود با بایدن بر اهمیت تخلیه شهروندان افغانستان که برای آلمان کار می‌کردند، تاکید کرد. مرکل و بایدن همچنین توافق کردند که همکاری بین دو کشور از جمله بین نیروهای آلمانی و آمریکایی در فرودگاه بین المللی کابل، پایتخت افغانستان را تقویت کنند.

دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری ازبکستان هم در بیانیه‌ای اعلام کرد: در تماس مرکل و میرضیایف، آخرین تحولات در افغانستان و تخلیه شهروندان آلمانی از آنجا مورد بررسی قرار گرفته است.

در این بیانیه آمده است: دو مقام ارشد با توافق بر لزوم جلوگیری از تشدید بیشتر تنش‌ها در افغانستان، تاکید کردند که آلمان و ازبکستان در مورد اهمیت راه حل سیاسی برای مشکلات افغانستان موضع مشابهی دارند. علاوه بر این، مرکل و میرضیایف تصمیم گرفتند هماهنگی تنگاتنگی برای تخلیه شهروندان آلمانی از طریق ازبکستان داشته باشند.

روز گذشته نیز،  شیخ تمیم بن حمد، امیر قطر و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان به صورت تلفنی درباره تازه‌ترین رویدادها و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی به ویژه تحولات افغانستان و پیامدهای آن گفتگو کردند.

بر این اساس، شیخ تمیم بن حمد و مرکل بر لزوم ادامه گفتگوها و افزایش تلاش‌های مورد نیاز برای رسیدن به آشتی ملی و انتقال مسالمت آمیز قدرت در افغانستان با هدف تامین منافع مردم آن کشور تاکید کردند.