شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#افغانستان#انگلیس

افغانستان بین آمریکا و انگلیس اختلاف انداخت!

قانون‌گذاران انگلیس در نشست ویژه رسیدگی به اوضاع افغانستان، تصمیم رئیس جمهوری آمریکا را برای خروج نیروهای خارجی از این کشور به باد انتقاد گرفته و فاجعه بار خواندند.

افغانستان بین آمریکا و انگلیس اختلاف انداخت!

به گزارش منیبان، در این نشست نمایندگان از احزاب سیاسی مختلف از جمله بوریس جانسون نخست وزیر، نزدیک‌ترین متحد انگلیس را مقصر اصلی بحران کنونی در افغانستان دانستند. آن ها بایدن را متهم کردند که با خروج بی‌مسئولانه نظامیان از افغانستان، اوضاع این کشور را بی‌ثبات کرده است.

این برای نخستین بار است که پارلمان انگلیس سیاست یک رئیس جمهوری آمریکا به‌عنوان نزدیک ترین متحد این کشور را سرزنش کردند. فرماندهان ارتش انگلیس هم که نیروهای این کشور را در حملات به افغانستان و عراق هدایت می‌کردند، در نشست دیروز پارلمان ادعا کردند که تصمیم آمریکا باعث تقویت مواضع روسیه و چین در افغانستان می‌شود.

تحلیل‌گران معتقدند که تحولات افغانستان باعث شکاف در سیاست خارجی انگلیس و آمریکا شده است. این درحالیست که انگلیس درست ۲۰ سال پیش در حمله نظامی علیه افغانستان به بهانه مقابله با تروریسم به آمریکا ملحق شد.

نمایندگان مجلس انگلیس دیروز دولت بوریس جانسون را متهم کرده و تصریح کردند تحولات افغانستان بدترین فاجعه ۶۵ سال گذشته در سیاست خارجی این کشور است. «ترزا می» نخست وزیر سابق انگلیس در سخنانی بیان داشت که جانسون پس از روشن شدن موضع آمریکا، به حد کافی از دولت افغانستان حمایت نکرده است. نخست وزیر انگلیس که تعطیلاتش را نیمه کاره رها کرد تا در نشست ویژه پارلمان شرکت کند اینگونه پاسخ داد که سقوط دولت افغانستان بسیار سریعتر از آنچه تصور می‌شد، به وقوع پیوست. وی ادعا کرد که لندن در ماموریت افغانستان موفق بوده و «هر اقدامی را که لازم بوده با هدف ثبات در افغانستان» انجام داده است. جانسون افزود: بدون آمریکا و پیشتیبانی لجستیکی این کشور، حضور در افغانستان برای کشورهای غربی ممکن نبود.

در همین پیوند «کی‌یر استارمر» رهبر حزب اصلی مخالف دولت انگلیس تصریح کرد که هرچند آمریکا متحد مهم انگلیس است اما نادیده گرفتن این واقعیت که نیروهای افغان در سال‌های اخیر در خط مقدم جنگ نبوده و از آمادگی کافی برخوردار نبودند، اشتباه محض است.

همچنین «اد دیوی» رهبر حزب لیبرال دمکرات بیان داشت که تصمیم آمریکا برای خروج از افغانستان نه تنها اشتباه بود که از توافق ناقص دونالد ترامپ با طالبان تا تصمیم جو بایدن برای خروج فاجعه بار، اشتباهی جبران پذیر بود.

تام توگندهات رئیس کمیته پارلمانی امور خارجی و سلفش کریسپین بلانت هم اظهارات بایدن را مبنی بر اینکه سربازان افغان در مقابل طالبان دست به فرار زدند، شرم اور خواندند. توبیاس الوود معاون پیشین وزیر امور خارجه انگلیس و نظامی اسبق این کشور هم سیاست‌های آمریکا در قبال افغانستان را تاسف‌بار توصیف کرد. لرد هووارد رهبر اسبق حزب حاکم محافظه‌کار هم خاطر نشان کرد که تصمیم آمریکا همواره در طول تاریخ به عنوان یک اشتباه فاجعه‌بار نگاه خواهد شد.

گزارش‌ها حاکیست «فیلیپ ریکر» سرپرست سفارت آمریکا دیروز با مشاور سیاست خارجی بوریس جانسون در دفتر نخست وزیری دیدار و دو طرف پیرامون تحولات افغانستان تبادل نظر کردند.

وزیر امور خارجه انگلیس در مصاحبه با رسانه‌های خبری خواستار یک رویکرد عملگرا در مقابل گروه طالبان شده و اعلام کرد باید واقعیت قدرت گرفتن این گروه را پذیرفت. دومینییک راب بیان داشت: انگلیس و متحدانش باید از وضعیت موجود بهترین استفاده را ببرند و با فشار بر طالبان اطمینان یابند این گروه با نسخه قدیمی خود متفاوت و معتدل‌تر شده است.

این درحالیست که او به دلیل اشتغالات شخصی هم زمان با پیشروی طالبان در افغانستان، از سوی احزاب سیاسی مخالف دولت تحت فشار است. لیسا نندی وزیر امور خارجه کابینه در سایه می‌گوید که راب باید از مقام خود کناره‌گیری یا نخست وزیر او را برکنار کند.

وزرای امور خارجه کشورهای گروه ۷ قرار است امروز درباره اوضاع افغانستان گفت‌وگو کنند. بوریس جانسون هم خواستار تشکیل اجلاس مجازی سران گروه ۷ در این زمینه شده است.