نظر سیاستمدار آلمانی درباره افغانستان

به نوشته خبرگزاری «تاس»، این مقام آلمانی که رهبری حزب «اتحادیه سوسیال مسیحی» را بر عهده دارد گفت: «[مأموریت غربی‌ها] در افغانستان شکستی سنگین را به‌دنبال داشته است».

سودر با اشاره به اینکه «این بزرگ‌ترین شکست از زمان [جنگ] ویتنام است»، افزود، به قدرت رسیدن گروه طالبان در افغانستان «یک پیروزی اخلاقی برای اسلام‌گرایی است».

او در ادامه گفت: «ایالات متحده به‌خاطر اتخاذ تصمیم خروج از افغانستان ، مسئولیت اصلی اوضاع کنونی را بر دوش دارد و واشنگتن باید امنیت و حمایت اقتصادی کشورهای همسایه را تضمین کند».

پیش‌تر «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان در نشست حزب اتحادیه دموکراتیک مسیحی گفته بود تصمیم خروج نیروهای آمریکایی ازافغانستان (خلأ ایجاد شده) تأثیر مشابه در تمام این کشور داشته است. مرکل گفت: «ما ساعات تلخی را می‌گذرانیم، اکنون باید بر تلاش‌ها برای نجات تمرکز کنیم».

نظر سیاستمدار آلمانی درباره افغانستان

«فرانک-والتر اشتاینمایر» رئیس‌جمهور آلمان نیز، انتشار تصاویری از فرار گسترده مردم از کابل و تلاش برای سوارشدن به هواپیماها در فرودگاه را مایه شرمساری کشورهای غربی توصیف کرد.

دولت قبلی آمریکا در توافق با طالبان، اعلام کرد بهار امسال نیروهای خود را از افغانستان خارج خواهد کرد. «جو بایدن» رئیس جمهور جدید آمریکا این مدت را تا سالگرد حملات یازدهم سپتامبر تمدید کرد اما پیشروی‌های سریع گروه طالبان در افغانستان، خروج شتاب‌زده و سراسیمه آمریکایی‌ها را رقم زده است.

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه روز چهارشنبه با شبکه «ای‌بی‌سی نیوز» که امروز (پنجشنبه) به صورت کامل پخش شد، علیرغم انتقادها از چگونگی خروج آمریکا از افغانستان و وضعیت آشفته این کشور به دلیل نحوه خروج آمریکا، بار دیگر تأکید کرد که خروج نظامیان آمریکایی را کار درستی می‌داند و گفت که حتی اگر دولت ترامپ در فوریه ۲۰۲۰ در دوحه به توافق صلح با طالبان نرسیده بود، خودش نیروهای آمریکایی را خارج می‌کرد.