شهر خبر

نگرانی دانشمندان انگلیسی بیشتر شد/دلتا عامل اصلی است!

نتایج تحقیقات دانشمندان انگلیس نشان می‌دهد سویه «دلتا» که اولین بار در هند شناسایی شد، می‌تواند حتی افرادی را که دو نوبت واکسن ضد کرونا زده‌اند مبتلا و سیاست ایمنی جمعی را تا حد زیادی دشوار کند.

نگرانی دانشمندان انگلیسی بیشتر شد/دلتا عامل اصلی است!

به گزارش منیبان، «کاون پاولز» یکی از مسئولین اصلی گروه تحقیقاتی دانشگاه آکسفورد می‌گوید که واکسن‌های ضد کرونا فقط مانع شدت بیماری کرونا شده و نسبت به انتقال آن اثربخشی چندانی ندارد.

دانشمندان تحقیقات خود را از دسامبر سال گذشته آغاز کرده و روی ۷۰۰ هزار نفر آزمایش پی‌سی‌آر انجام داده‌اند. آن‌ها به این نتیجه رسیدند تا سه ماه پیش (اواسط ماه می) که سویه الفا فراگیر بود، واکسن کرونا مانع از سرایت این ویروس می‌شد اما از زمانی که سویه دلتا فراگیر شده، واکسن در این زمینه (انتقال) اثری ندارد.

بر اساس تحقیقات دانشمندان آکسفورد آن‌هایی که واکسن فایزر زده‌اند تا ۸۵ درصد از ابتلا به سویه دلتا مصون بوده‌اند. این میزان در خصوص افرادی که واکسن آسترازنیکا دریافت کرده بودند ۶۸ درصد گزارش شده است. اما یافته‌ها نشان می‌دهد که اثر بخشی واکسن فایزر زودتر از آسترازنیکا از بین می‌رود؛ به طوریکه پس از سه ماه حدود ۱۰ درصد کاهش می‌یابد.

«سارا والکر» مسئول تیم تحقیقات دانشگاه آکسفورد می‌گوید که هنوز میزان سرایت سویه دلتا بین افرادی که واکسن زده‌اند مشخص نیست. الکساندر ادواردز استاد دانشگاه ردینگ انگلیس هم با اشاره به نتایج تحقیقات صورت گرفته بیان داشت که هرچند قدرت انتقال‌پذیری سویه دلتا زیاد است اما واکسن‌ها به میزان قابل توجهی اثربخش هستند. به گفته او مقاومت واکسن‌های مختلف متفاوت است و در طول زمان تغییر می‌کند اما تاثیر آن ها قابل بحث نیست. وی خاطر نشان کرد که تحقیقات دانشمندان آکسفورد در یک کلام نشان می‌دهد که «حتی اگر شما دو نوبت واکسن زده‌اید هنوز می‌توانید به کرونا مبتلا شوید و ویروس را منتقل کنید»

بیشتر دانشمندان معتقدند که واکسن‌ها اگرچه دربرابر ابتلا به سویه خطرناک و مهلک دلتا اثر چندانی ندارند اما آمار مراجعه به بیمارستان و شدت بیماری را کاهش می‌دهند. این درحالیست که دولت انگلیس نیز از اواخر تیرماه گذشته، بیشتر محدودیت‌های کرونایی را با این استدلال رفع کرد که عمده جمعیت بزرگسال این کشور واکسینه شده و آمار مراجعه به بیمارستان و مرگ‌ومیر پایین خواهد بود.

ویروس کرونای "دلتا" یا بی-۱. ۶۱۷. ۲ همان ویروس جهش یافته و بسیار مسری است که برای اولین بار در هند شناسایی شد.   سازمان جهانی بهداشت با هدف جلوگیری از انگ زدن به کشورهایی که انواع جهش یافته ویروس کرونا در آنجا شناسایی شده، تصمیم گرفت تا بجای اسامی پیشین از حروف الفبای یونانی برای نامگذاری ویروس‌ها استفاده کند.  

براین اساس نام ویروس B.۱.۱.۷ که برای نخستین بار در انگلیس شناسایی شد، "آلفا" و ویروس B.۱.۳۵۱ که برای اولین بار در آفریقای جنوبی دیده شد "بتا" خوانده می شود. P.۱  هم "گاما" و B.۱.۶۱۷.۲ هند هم "دلتا" نامگذاری می شود. دیگر سویه های شناسایی شده به همین ترتیب و براساس  حروف الفبای یونانی نامگذاری می شود.