شهر خبر

درگذشت حسن ریاضی (ایلدیریم) شاعر و منتقد ادبی بر اثر ابتلا به کرونا

حسن ریاضی (ایلدیریم) شاعر، زبان‌شناس و منتقد ادبی کشورمان ظهر امروز پنجشنبه ۲۸ مردادماه ۱۴۰۰ بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت.

درگذشت حسن ریاضی (ایلدیریم) شاعر و منتقد ادبی بر اثر ابتلا به کرونا

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، نیکنام حسینی‌پور مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت با تایید این خبر گفت: متاسفانه اخبار تلخ ابتلا و فقدان هنرمندان و چهره‌های شاخص فرهنگ و هنر هر روز در حال تکرار است و در ادامه این اخبار تلخ ظهر امروز (پنجشنبه ۲۸ مردادماه) استاد حسن ریاضی (ایلدیریم) بر اثر ابتلا به کرونا و با وجود بستری بودن در بیمارستان درگذشت.

وی افزود: زنده‌نام ریاضی (ایلدیریم) تنها ۶۳ سال داشت و با وجود اقدامات نخستین و آغاز روند درمان اما به دلیل پیشرفت ویروس، بدن این شاعر، ‌زبان‌شناس و منتقد ادبی کشورمان پاسخ درمان را نداد و تسلیم شد.

مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت درباره مراسم تشییع و تدفین این شاعر فقید گفت: به محض صحبت با خانواده و مقرر شدن تاریخ، ‌زمان مراسم را از طریق رسانه‌ها اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

درگذشت حسن ریاضی شاعر و منتقد ادبی بر اثر کرونا

حسن ریاضی (ایلدیریم) در بهمن ۱۳۳۷ در روستای جمال‌آبادِ سراب به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی را در شهرهای هریس، مهربان و دبیرستان را در تبریز به پایان برد و سپس در دانشگاه علوم پزشکی ایران تحصیلات خود را ادامه داد.

وی از سال ۱۳۵۴ به‌طور جدی فعالیت‌های ادبی و فرهنگی را شروع کرد و از بنیانگذاران انجمن‌های ادبی آذربایجان در تهران بود. حسن ریاضی علاوه‌بر سرودن شعر و نوشتن مقالات ادبی-اجتماعی، به ترجمه آثار ادبی جهان نیز مشغول بود.

حسن ایلدیریم در دو دهه گذشته سردبیری «فصلنامه بین‌المللی آذری» و دبیری «انجمن ادبی فرهنگی حبیب ساهر» را برعهده داشت. از آثار او می‌توان به «آنا دیلی - آیین نگارش و دستور زبان ترکی آذربایجانی» که منتشر شده و مجموعه سه‌جلدی «شناختنامه ناظم حکمت» و «مجموعه اشعار» که در دست چاپ است، اشاره کرد.