شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#دولت#اروپا

طرح جدید آمریکا و اروپا علیه میشل عون و کارشکنی در روند تشکیل دولت لبنان


طرح جدید آمریکا و اروپا علیه میشل عون و کارشکنی در روند تشکیل دولت لبنان

منابع لبنانی از طرح جدید آمریکا و اروپا علیه رئیس جمهوری لبنان خبر دادند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم ، روزنامه الاخبار لبنان به نقل از منابع آگاه گزارش داد که آمریکا در کنار کشورهای اروپایی در حال آماده سازی مرحله‌ای برای سرنگونی «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان در صورت شکست «نجیب میقاتی» نخست وزیر مکلف این کشور در ماموریت تشکیل دولت است.

این منابع گزارش دادند، به محض اینکه مشخص شود رایزنی‌ها برای تشکیل دولت به بن بست رسیده فشارهای آمریکا و اروپا برای اجرای این طرح آغاز خواهد شد.

منابع مذکور، تاکید کردند که تحرکات و کمپین‌های آمریکایی و اروپایی توسط برخی افراد و گروههای جامعه مدنی مخالف میثاق ریاست‌جمهوری و تیم میشل عون در سطح بسیار گسترده تر از دوره‌های قبل انجام می‌شود؛ چرا که میثاق ریاست جمهوری اجازه نمی‌دهد کشور تا زمان برگزاری انتخابات پارلمانی در خلاء سیاسی باقی بماند.

از طرف دیگر منابع وابسته به کاخ ریاست جمهوری لبنان اعلام کردند که تغییرات ناگهانی در مواضع نجیب میقاتی دیده شده و او نام حدود 10 نامزد مسیحی برای تصدی پست‌های وزارتی را تغییر داد و علت آن را نمی‌دانیم؛ ضمن اینکه رئیس جمهور متعهد به همه توافق‌های قبلی خود با نجیب میقاتی است.

منابع پیش از این به روزنامه ال اخبار اعلام کردند: مذاکرات درباره برخی اسامی و پست‌ها ادامه دارد. درست است که توافق درباره اینکه وزارت کشور سهم نخست وزیر مکلف باشد، انجام شده است اما تکلیف پست وزارت اقتصاد هنوز مشخص نشده است که آیا سهم عون خواهد بود با حزب قومی سوری.

از میان وزارتخانه‌هایی که تکلیف آنها مشخص شده است، وزارت ارتباطات است که عون با رسیدن آن به المرده موافقت کرده است.

همچنین وزارت آموزش و پرورش که به حزب سوسیالیست ترقی‌خواه به ریاست جنبلاط رسیده است.

این منابع افزودند: وزارت بهداشت به «فراس الابیض» مدیر کل بیمارستان دولتی بیروت خواهد رسید.

منابع لبنانی بیان کردند: اسامی وابسته به دو جریان شیعی از سوی میقاتی دریافت شده است که تاکنون نام «یوسف خلیل» برای وزارت دارایی داده شده است و نبیه بری بر آن اصرار دارد.

بر این اساس منابع لبنانی تا پایان آخرین دیدار نجیب میقاتی و میشل عون فضای تشکیل دولت را مثبت ارزیابی کرده بودند که البته هنوز تا انجام توافق نهایی نمی‌توان دقیقا پیش‌بینی کرد چه اتفاقی می‌افتد.

انتهای پیام/