شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ارتش#دولت#آمریکا

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا:

سقوط دولت و ارتش افغانستان را ظرف ۱۱ روز پیش‌بینی نکرده بودیم!

سقوط دولت و ارتش افغانستان را ظرف ۱۱ روز پیش‌بینی نکرده بودیم!

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در یک کنفرانس خبری ادعا کرد که «هیچ شواهد و اطلاعاتی در دست نبود که نشان دهد طالبان به این سرعت قادر خواهند بود افغانستان را تصرف کنند».

به گزارش خبرگزاری مهر، «مارک میلی» در یک کنفرانس خبری در وزارت دفاع آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگاران مدعی شد: «نه من و نه دیگران هیچ (اطلاعاتی) را مشاهده نکردیم که نشان دهد ارتش و دولت افغانستان ظرف ۱۱ روز سقوط خواهد کرد!»

رئیس ستاد ارتش آمریکا این اظهارات را در پاسخ به پرسشی درباره گزارش اِن بی سی نیوز در خصوص نادیده گرفتن هشدار آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA) درباره سقوط سریع دولت افغانستان توسط دولت جو بایدن مطرح کرد.

مارک میلی در ادامه افزود: «نیروهای امنیتی افغانستان از ظرفیت لازم برخوردار بودند و منظور من این است که آنها آموزش، اندازه و توانایی دفاع از کشور خود را داشتند. این به مسئله به اراده و رهبری برمی‌گردد».

رئیس ستاد ارتش آمریکا همچنین گفت: «من قبلاً از همین تریبون و در جریان ادای شهادت در کنگره گفته بودم که اطلاعات به وضوح نشان می‌داد که سناریوهای متعددی امکان پذیر است: یکی از آنها تصرف کامل (افغانستان) توسط طالبان در پی فروپاشی سریع نیروهای امنیتی و دولت افغانستان بود. سناریوی دیگر جنگ داخلی بود و آخرین سناریو نیز دستیابی به توافقی از طریق مذاکره بود».

ژنرال میلی در ادامه یادآور شد: «با این حال، جدول زمانی برای فروپاشی سریع، که به طور گسترده برآورد می‌شد، بین و هفته‌ها، ماه‌ها و حتی سال‌ها پس از خروج نیروهای ما متغیر بود».

گفتنی است، «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا، طی روزهای اخیر از موضع خود مبنی بر خروج نیروهای نظامی از افغانستان دفاع کرده و گفته است که از تصمیم خود برای پایان به حضور نظامی آمریکا در افغانستان «پشیمان» نیست.

این در حالی است که دولت بایدن به دلیل سقوط سریع دولت افغانستان به دست طالبان و بروز آشفتگی و هرج و مرج در فرودگاه کابل به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است.