به گزارش برنا؛ کنکور 1400 در موعد مقرر برگزار و نتایج آن هم بر روی خروجی رسانه‌ها قرار گرفت. در روزهای اخیر هم داوطلبان به انتخاب رشته پرداخته تا بتواند بر اساس علایق، استعداد و توانایی‌های خود در رشته تحصیلی مناسب پذیرفته شوند. 

جمعیت قابل توجهی از داوطلبان کنکور انتخاب رشته نکرده‌اند

سعید تقی آبادی، کارشناس کنکور درباره کم و کیف انتخاب رشته دانشگاه در سالجاری به خبرنگار برنا گفت: طی سال جاری بخش قابل توجهی از داوطلبان در رشته تجربی انتخاب رشته نکرده‌اند. 

او درباره دلایل عدم تمایل برخی از داوطلبان برای انتخاب رشته افزود: این داوطلبان نتیجه مطلوب را کسب نکرده‌اند. برخی از این افراد انتخاب رشته نکرده و تمایل به شرکت در کنکور 1401را دارند. بسیاری از داوطلبان در رشته‌های تجربی، انسانی و ریاضی ترجیح می‌دهند تا در رشته‌های بی‌آزمون دانشگاه آزاد ثبت نام کنند.

 تقی آبادی با بررسی چرایی عدم انتخاب رشته برخی داوطلبان در کنکور 1400 ادامه داد: برخی از افراد داوطلبان در رشته‌های بی‌آزمون دانشگاه‌ها شرکت کرده‌اند. از سوی دیگر برخی از آنها هم تمایل با شرکت در آزمون 1401 دارند تا به این تربیت شانس خود را امتحان کنند.

افزایش ترک تحصیل دانش آموزان به دلیل شیوع کرونا/ترک تحصیل ۵ درصد دانش آموزان در ایام کرونا

 این کارشناس کنکور افزود: از مشکلات ناشی از شیوع کرونا  برای داوطلبان افزایش ریزش و ترک تحصیل دانش آموزان  است. به عبارت دیگر در دو سال اخیر کرونایی حدود 5 درصد از میزان دانش آموزان ترک تحصیل کرده اند. این افراد در زمانی که به مدرسه نرفتند دیگر نسبت به ادامه تحصیل تمایل نداشته و جذب بازار کار شدند.

او گفت: بر اساس آمار اخذ شده 5 درصد دانش آموزان در مقطع متوسطه دوره دوم ترک تحصیل کرده‌اند. 

تقی آبادی تاکید کرد: حتی در مدارس نمونه دولتی هم شاهد ترک تحصیل دانش آموزان هستیم. باید دانست که ترک تحصیل فقط معضل مدارس عادی نیست بلکه در مدارس نمونه دولتی هم شاهد بروز چنین مساله‌ای هستیم.

دانش آموزان نتوانستند در آموزش‌های مجازی درس بخوانند

 این کارشناس آموزش گفت: دانش آموزان در آموزش‌های مجازی آن طور که باید  و شاید نتوانستند درس خوانده و در کنکور هم نتیجه مناسب اخذ نکرده‌اند.

او خطاب به داوطلبانی که انتخاب رشته نکرده و انتخاب رشته را برای سال1401 واگذار کردند، افزود: این افراد با توجه به اینکه سال تحصیلی جدید هم با شیوع ویروس دلتا کرونا و نوع‌های جهش یافته آن آغاز می‌شود. باید به شکل جدی به دنبال برنامه‌ریزی تحصیلی باشند تا بتوانند از فرصت‌های موجود استفاده کنند. برای داوطلبان از هم اکنون  نمی‌توان برای استفاده از فرصت‌های موجود توصیه داشت. 

تقی آبادی ادامه داد: دانش آموزان در رشته تجربی برای شرکت در کنکور 1401 به دلیل رقابت سنگین باید برنامه ریزی دقیق و منظمی داشته تا بتوانند نتیجه بگیرند. 

سال تحصیلی جدید غیر حضوری برگزار می شود

این کارشناس کنکور گفت: در شرایط کنونی مصوبه‌ای برای واکسینه کردن دانش آموزان وجود ندارد و هنوز مطالعات بالینی برای افراد زیر 18  سال انجام نشده است. هرچند دانش آموزان هم واکسینه نشده و در موج دلتا به کرونا مبتلا می‌شوند. بنابراین به نظر می‌رسد که در سالجاری هم آموزش غیر حضوری است و در صورت برگزاری کلاس‌ها به شکل حضوری کاملا محدود است.

//انتهای پیام: 3