به گزارش برنا؛ اهم اخبار اجتماعی هفته گذشته به شرح ذیل است:

آمارهای کرونایی

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت روز گذشته طبق آخرین یافته های آماری اعلام کرد:مجموع بیماران کووید19 در کشور به 4 میلیون و 556 هزار و 417 نفر رسید و مجموع جان باختگان این ویروس کشند به99 هزار و 691 نفر رسید.

خوشبختانه تا کنون سه میلیون 814 هزار و 127 نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده اند و 7 هزار و 490 نفر از بیماران مبتلا به کووید19 در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تعویق هفته: آزمون وکالت

با اوج گیری کرونا، آزمون ورودی مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه به تعویق افتاد.

طبق اعلام مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه، قرار بود آزمون کارشناسی رسمی 18 شهریور و آزمون وکالت این مرکز روز 19 شهریور 1400 برگزار شود.

براساس این اعلام، هنوز زمان احتمالی برگزاری آزمون‌های مورد اشاره، اعلام نشده است.

وحشت هفته: جهش متعدد ویروس کرونا

سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با بیان اینکه جهش های متعدد کرونا در راه است گفت: تنها راه مبارزه با ویروس رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی است، چرا که واکسیناسیون شخص را رویین تن نمی کند.

برنامه هفته: امتحانات نهایی

برنامه امتحانات نهایی پایه دوازدهم روزانه و بزرگسالان، آموزش از راه دور و داوطلبان آزاد رشته‌های شاخه نظری دوره دوم متوسطه، پیش دانشگاهی و فنی وحرفه‌ای در نوبت امتحانی شهریور سال تحصیلی 1399-1400 از هشتم شهریور آغاز و تا 31 همین ماه ادامه خواهد داشت.

آمار هفته: واکسن های کرونا در کشور

 بررسی آمار‌های گمرک ایران نشان میدهد تا کنون و در مجموع حدود 24/5 میلیون دز انواع واکسن کرونا وارد کشور شده است.

شهید هفته: ستوان یکم مالک رسولی

 مامور نیروی انتظامی که در دوم مرداد در درگیری با معاندان در شادگان مجروح شده بود روز گذشته در تاسوعای حسینی به درجه رفیع شهادت نائل شد.

ستوانیکم مالک رسولی فرمانده پاسگاه خنافره دوم مرداد ماه در جریان تنش آبی در خوزستان که برای تامین امنیت مردم منطقه شادگان تلاش های زیادی کرده بود بر اثر تیراندازی اشرار مسلح از ناحیه سر مورد اصابت گلوله قرار گرفته و صبح روز گذشته علی رغم تلاش های درمانی همزمان با شهادت حضرت عباس علیه السلام بر اثر شدت جراحات وارده به درجه رفیع شهادت نائل شد. این پلیس قهرمان، متأهل و دارای سه فرزند دختر بود.

اعزامیان هفته: سربازان

سرهنگ محمد رضا کریم پور، معاون وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی مازندران با اشاره به اعزام مشمولان پایه خدمتی شهریورماه، گفت: با توجه به عدم ریشه کن شدن بیماری کرونا در سطح کشور و لزوم اتخاذ تدابیر متناسب با این وضعیت، اعزام مشمولان پایه شهریورماه 1400 در یک روز و راس ساعت 6 صبح روز دوشنبه اول شهریورماه 1400 با رعایت کامل دستورالعمل ها و شیوه نامه های بهداشتی اجرایی خواهد شد .

توزیع هفته: اکسیژن‌ساز

 هیات امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران از توزیع رایگان 24 عدد اکسیژن‌ساز 600 لیتری کانتینری و ثابت طی 2 روز گذشته برای کمک به درمان بیماران مبتلا به کرونا خبر داد.

تعطیلی هفته: تعطیلی 6 روزه

 علیرضا رئیسی با اشاره به محدودیت های جدید گفت: ممنوعیت تردد از ( یک شنبه 24 مردادماه) ساعت 12 ظهر اعمال شد و تا صبح شنبه 30 مرداد ادامه دارد که این ممنوعیت تردد برای همه خودرو هابه جر موارد امدادی و ضروری بوده این تعطیلی شامل همه مشاغل به جز مشاغل ضروری( گروه یک) است.

لغو هفته: طرح ترافیک

سید مناف هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: براساس مصوبه شورای حمل ونقل وترافیک شهر تهران با توجه به مصوبه ستاد مبارزه با کرونا مبنی بر تعطیلی روزهای 25لغایت 30مردادماه طرح ترافیک در این روزها اجرا نمی شود و تمامی مراکز معاینه فنی در این روزها تعطیل خواهد بود.

واکسینه های هفته: آذربایجانی ها

سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه ای به دکتر علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت دستور آغاز واکسیناسیون گروه هدف سنی در استان آذربایجان غربی را هم علاوه بر استان های ایلام، کرمانشاه و کردستان ابلاغ کرد.

لرزه هفته: زلزله تهران

روز یکشنبه 24 مرداد ماه ساعت 17:11 زلزله‌ای با قدرت 3.9 ریشتر شرق استان تهران را لرزاند.خوشبختانه این زلزله خسارت جانی و مالی در پی نداشت.

مسدود هفته: جاده کندوان

سید محسن هاشمی، رئیس مرکز مدیریت راه های مازندران با اشاره به مسدود بودن محور کندوان برای انجام عملیات ترانشه برداری و اصلاح در محدوده مرزن آباد از ساعت 8 صبح تا 17 عصر روز دوشنبه 25 مرداد مسدود است، گفت: تردد در محورهای هراز و سوادکوه نیز عادی و روان است.

خبر خوب هفته: واکسن 20 ساله ها

کریم همتی، رئیس جمعیت هلال‌احمر گفت: هلال‌احمر در حال رایزنی است برای افراد زیر 20 سال واکسن کرونا وارد کند؛ این واکسن ها تک دُز هستند و منابع محدودی آنها را تولید می‌کند که بیشتر دانش‌آموزان و مادران باردار و شیرده گروه‌های هدف هستند.

باطلین هفته: مجوزهای تردد

 مجوزهای قدیمی که قبل از تاریخ 24مرداد ماه از سوی هر مرجعی صادر شده لغو شد و برای مراکز اجرائیات پلیس اعتباری ندارد و متخلفان باید جرایم خود را در مدت کمتر از یک ماه پرداخت کنند در غیر اینصورت مبلغ این جریمه‌ها 2 برابر خواهد شد.

جنجال هفته: تزریق واکسن تقلبی

هفته گذشته اخبار متعددی از تزریق واکسن های تقلبی کرونا در کشور منتشر شد که کیانوش جهانپور،سخنگوی سازمان غذا و دارو در خصوص تزریق واکسن تقلبی در این باره گفت: هرکسی خارج از شبکه بهداشتی واکسن زده اصل بر تقلبی و جعلی است مگر خلاف آن ثابت شود و شواهد نیز متاسفانه چنین چیزی را نشان می‌دهد چنان که برخی از این افراد عرضه کننده واکسن تقلبی تاکنون توسط دستگاه‌های انتظامی و قضایی شناسایی و بازداشت شده اند.

او افزود: هیچ یک از مراکز بهداشت واکسن تقلبی تزریق نکرده و هر فردی که به صورت آزاد آن را خریداری کرده احتمالا واکسن تقلبی تزریق کرده است.

گفتنی است رئیس پلیس امنیت عمومی تهران از دستگیری باند چهارنفره شامل یک دکتر و مسئول تزریقات خبر داد که واکسن‌های تقلبی کرونا را به حدود سه‌هزار نفر در تهران و کرج تزریق کرده‌اند.

حادثه هفته: فرود اضطراری هواپیما


روز دوشنبه 25 مرداد مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: فرود اضطراری یک فروند هواپیمای آموزشی روز دوشنبه در شهرستان چادگان واقع در غرب این استان مصدومیت ۲ سرنشین آن را در پی داشت.

خبر خوب هفته: پرداخت هزینه تست کرونا با بیمه

انوشیروان محسن بندپی، استاندار تهران گفت: سازمان های بیمه گر مکلف به پرداخت هزینه های تست هوشمند رپید و PCR مبتنی بر پایه علمی شدند.

او افزود: دو سازمان بیمه گر از دیروز هزینه های این تست ها را در استان تهران پرداخت می کنند.

نتایج هفته: آزمون مشمولان استخدامی آموزش و پرورش

رضا کچوئیان، دبیر ستاد برگزار کننده آزمون‌های دانشگاه فرهنگیان از اعلام نتایج آزمون مشمولان قانون تعیین تکلیف وزارت آموزش و پرورش گفت: در صورت تمدید نشدن تعطیلی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا در سطح کشور با دریافت نتایج نمرات دو مولفه فرهنگی و کارآموزی و آموزش پژوهی مشمولان، نتایج قطعی آزمون هفته نخست شهریور ماه از طریق سایت اصلی دانشگاه و خبرگزاری‌های معتبر اطلاع رسانی خواهد شد.