به گزارش برنا، شورای امنیت سازمان ملل متحد در نشست روز چهارشنبه خود به وقت محلی قطعنامه ای را تصویب کرد که از کشورهای عضو می خواهد قاتلان و عاملان خشونت علیه نیروهای حافظ صلح در سراسر جهان را مسئول بدانند و مورد بازخواست قرار دهند.

در این قطعنامه از کشورهای عضو که میزبان عملیات های صلح بانی سازمان ملل متحد بوده اند می خواهد که همه اقدامات مناسب را مطابق با قوانین ملی خود و قوانین بین المللی برای محاکمه عاملان قتل و همه اقدامات خشونت آمیز علیه کارکنان سازمان ملل را انجام دهند.

این قطعنامه همچنین از کشورهای میزبان می خواهد تا با ماموریت های حافظ صلح برای ارتقا ایمنی و امنیت کارکنان حافظ صلح و انجام تمامی اقدامات لازم برای تحقیق در مورد این اقدامات و دستگیری و تعقیب مجرمان این قبیل اقدامات مطابق با قوانین ملی خود ، اقدام کنند.

 این قطعنامه همچنین از کشورهای عضو که میزبان عملیات های صلحبانی سازمان ملل متحد بوده اند برای ارتقا مسئولیت در قتل و همه اقدامات خشونت آمیز علیه کارکنان سازمان ملل متحد که در عملیات حفظ صلح خدمت می کنند از جمله بازداشت و ربوده شدن آنها اقدام کند.

 

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمن ملل نیز با اشاره به تحولات جهانی از جمله آثار مخرب بحران اقلیمی بر سرزمین ها و منابع در سراسر جهان همراه با افزایش آسیب پذیری های اجتماعی و اقتصادی گفت فناوری های دیجیتال در اتصال جوامع ، پیشبرد مراقبت های بهداشتی و آموزشی و ایجاد بسیج و تغییر نقش اساسی دارند.

وی در سخنانی تصریح کرد فناوری های دیجیتال به بخش هایی از اقتصاد جهانی و جوامع متصل به اینترنت اجازه می دهد تا در طول دوره بیماری همه گیر کوید ۱۹ به کار خود ادامه دهند.

گوترش تاکید کرد در حوزه حفظ صلح نیز ابزارهای متکی به فناوری های دیجیتال ، مانند دوربین های دوربرد ، هواپیماهای بدون سرنشین و رادارهای نظارتی زمینی به نیروهای حافظ صلح کمک می کند تا از غیرنظامیان و خودشان محافظت کنند.

دبیر کل سازمان ملل اضافه کرد در صورت مدیریت مسوولانه ، فناوری های جدید دارای ظرفیت بالایی هستند تا بتوانند عملیات ایمن تری را انجام دهند.

وی در عین حال گفت که فناوری های جدید، تهدیدهای ناآشنا و عمیقی را نیز در پی دارند همانطور که در گسترش آنلاین ایدئولوژی های افراطی خشونت آمیز ، حملات سایبری رو به افزایش و اطلاعات غلط واکسن مرگبار به وضوح دیده می شود.

دبیر کل سازمان ملل اظهار داشت این تحولات چالش های جدید و فوری را برای عملیات صلح ایجاد می کند ، که این چالش ها را به طور مستقیم تجربه می کنند.