شهر خبر

مهر بررسی کرد؛

تشکیل قریب الوقوع دولت لبنان/ شمارش معکوس آغاز شد؟

تشکیل قریب الوقوع دولت لبنان/ شمارش معکوس آغاز شد؟

آخرین اخبار از لبنان حاکی از آن است که رایزنی ها میان «نجیب میقاتی» و «میشل عون» مثبت بوده و به زودی باید منتظر تشکیل دولت جدید این کشور باشیم.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل - رامین حسین آبادیان: طی روزهای گذشته سلسله رایزنی های فشرده ای میان طرف های مختلف لبنانی برای تشکیل دولت جدید این کشور انجام شده است. در این میان، «نجیب میقاتی» نخست وزیر مأمور تشکیل کابینه و «میشل عون» رئیس جمهور این کشور طی چند نوبت با یکدیگر دیدار و گفتگو کرده اند. آخرین اخبار حاکی از آن است که روند گفتگوها میان طرف های مختلف به ویژه میان میقاتی و عون مثبت و سازنده بوده است.

در همین ارتباط، نخست وزیر مأمور تشکیل کابینه لبنان پس از آخرین دیدار خود با رئیس جمهور این کشور، طی سخنانی تصریح کرد: «دیدار با رئیس جمهور عون مثبت بود و امیدوارم کابینه جدید را به زودی ببینیم. ما مُجدانه تلاش می‌کنیم همه موانع بر سر راه تشکیل کابینه را برداریم. تشکیل دولتی که بتواند همه توازن‌ها را مدنظر قرار دهد، کمی به زمان نیاز دارد. اکنون فاصله کمی تا تشکیل دولت لبنان داریم».

با توجه به اظهارات اخیر «نجیب میقاتی» به نظر می رسد که شمارش معکوس برای رونمایی از دولت جدید لبنان آغاز شده است این اظهارات اخیر میقاتی نشان می دهد که تشکیل کابینه جدید لبنان به مسأله ای قریب الوقوع تبدیل شده است. به نظر می رسد که پس از اظهارات مذکور، شمارش معکوس برای رونمایی از دولت جدید لبنان آغاز شده است.

اخیراً نیز «حزب الله» و جنبش «أمل» وزرای پیشنهادی خود برای کابینه نجیب میقاتی را به او معرفی کرده اند. معرفی وزرای پیشنهادی حزب الله و جنبش أمل نشان می‌دهد که پیشرفت خوبی در روند تشکیل کابینه حاصل شده است.

یکی از اختلافات اصلی و اساسی میان طرف های لبنانی و به ویژه نخست وزیر مکلف و رئیس جمهور این کشور، اختلاف نظرها پیرامون وزارتخانه های دادگستری و کشور بوده است. با این حال، طبق آخرین شنیده ها اختلافات میان طرف های مختلف پیرامون وزارتخانه های مذکور نیز حل و فصل شده است.

تشکیل قریب الوقوع دولت لبنان/ شمارش معکوس آغاز شد؟

همزمان با تلاش های سیاسی برای تشکیل دولت جدید لبنان، کارشکنی های خارجی علیه این کشور به ویژه از سوی ایالات متحده آمریکا و عربستان سعودی ادامه دارد. در همین ارتباط، «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه سعودی سخنانی را علیه حزب الله لبنان مطرح کرده است. این مقام سعودی در اظهارات خود مدعی شد که پافشاری حزب الله برای اعمال هیمنه خود علت اصلی مشکلات لبنان است.

عربستان سعودی تمام تلاش خود را به کار گرفته است تا از تشکیل دولت جدید لبنان جلوگیری کند؛ هدف اصلی سعودی‌ها ایجاد «خلأ سیاسی» در این کشور است از سوی دیگر، وزیر خارجه سعودی با طرح این ادعاها، از احزاب لبنانی خواست با حزب الله مقابله کنند. واقعیت آن است که این اظهارات وزیر خارجه سعودی آن هم همزمان با افزایش امیدها برای تشکیل دولت جدید لبنان حاکی از آن است که ریاض به هیچ وجه راضی به تحقق این مهم [تشکیل دولت لبنان] نیست و تمام تلاش خود را به کار بسته است تا لبنان به سمت خلأ سیاسی کشیده شود.

در همین حال، ایالات متحده آمریکا نیز همچون گذشته همان سناریوی تشکیل دولت بدون حزب الله در لبنان را دنبال می کند. هدف آمریکایی ها از کارشکنی در فرایند سیاسی لبنان، به دور نگه داشتن حزب الله از ساختار دولت است. البته آمریکایی ها تلاش می کنند دخالت های خود در امور داخلی لبنان را به عنوان کمک و نقش آفرینی سازنده جلوه دهند.

تشکیل قریب الوقوع دولت لبنان/ شمارش معکوس آغاز شد؟

در همین ارتباط، روزنامه لبنانی البناء می نویسد: «ایالات متحده آمریکا تلاش می‌کند اینگونه وانمود کند که در تشکیل قریب الوقوع دولت جدید لبنان نقش آفرینی داشته است. این درحالی است که واشنگتن همواره در این مسیر مانع تراشی کرده است». بر اساس آنچه که گفته شد، ناگفته پیداست که دخالت های خارجی به ویژه از سوی ریاض و واشنگتن یکی از بزرگترین چالش ها در مسیر تشکیل کابینه جدید لبنان محسوب می شود.

قرار است «میقاتی» وزارتخانه های امنیتی را میان مذاهب مختلف تقسیم کند به هر حال، آخرین گزارش‌ها از روند تشکیل کابینه جدید لبنان حاکی از آن هستند که قرار است میقاتی وزارتخانه‌های امنیتی را میان مذاهب مختلف تقسیم کند. به عنوان مثال، او قصد ندارد وزارتخانه‌های دادگستری و کشور را به شخصیت‌هایی از یک مذهب واحد بسپارد.

قرار است میقاتی وزارتخانه‌های امنیتی را میان مذاهب مختلف تقسیم کند. به عنوان مثال، او قصد ندارد وزارتخانه‌های دادگستری و کشور را به شخصیت‌هایی از یک مذهب واحد بسپارد. آنچه که موجب شده است تا محافل لبنانی نسبت به تشکیل هرچه سریع‌تر دولت جدید این کشور امیدوار باشند، حمایت اکثریت قریب به اتفاق احزاب، ائتلاف‌ها و جریان‌های سیاسی از نجیب میقاتی است.

علیرغم تمامی چالش های داخلی و خارجی در مسیر تشکیل دولت جدید لبنان، شواهد و قرائن نشان می دهند که رونمایی از ساختار کابینه جدید این کشور مسأله ای قریب الوقوع است و به زودی باید منتظر تشکیل این دولت باشیم.