به گزارش برنا، رویترز به نقل از منابع خود اعلام کرد که ۲۲۰۰ دیپلمات و غیرنظامی دیگر از طریق پروازهای نظامی کابل را ترک کرده‌اند.

یک مقام امنیتی غربی در کابل روز چهارشنبه به رویترز گفت هنوز هیچ شفافیتی در مورد زمان شروع مجدد پروازهای غیرنظامی از کابل وجود ندارد.

فایننشال اکسپرس هم اعلام کرد تاکنون بیش از دو هزار نفر از دیپلمات‌ها نجات پیدا کرده‌اند.

به نوشته این رسانه هندی، در مورد پروازهای غیر نظامی در فرودگاه کابل شفافیتی وجود ندارد. 

فاکس نیوز نیز پیشتر به نقل از جن ساکی سخنگوی کاخ سفید پیشتر اعلام کرده بود: در بیست و چهار ساعت گذشته یک هزار و ۱۰۰ نفر از شهروندان آمریکایی، شهروندان افغان ساکن آمریکا و خانواده‌های آن‌ها از کابل خارج شده اند.

به گفته او، در دو روز گذشته در مجموع ۳ هزار و ۲۰۰ نفر توسط آمریکا از افغانستان خارج شده‌اند.

روز یکشنبه (۱۵ اوت)، نیروهای گروه طالبان بدون درگیری یا مقاومت وارد کابل شدند و در عرض چند ساعت کنترل کامل پایتخت را در دست گرفتند. اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان این کشور را در همان روز ترک کرد. کشورهای غربی مشغول تخلیه دیپلمات‌ها و کارکنان محلی سفارت خود هستند.

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد. این در حالی است که طی هفته‌های اخیر طالبان موفق به پیشروی در افغانستان و تصرف شهرهای مهم این کشور شد. 

استرالیا سه هزار ویزای بشردوستانه به اتباع افغانستان ارائه می‌دهد

گاردین هم روز چهارشنبه به نقل از نخست وزیر استرالیا نوشت که این کشور امسال حدود سه هزار ویزای بشردوستانه به اتباع افغانستان ارائه خواهد داد . اسکات موریسون تاکید کرده که «حتی در زمان فعلی هم اجازه ورود غیر قانونی به استرالیا را نخواهیم داد. سیاست ما تغییر نکرده است.»

 نخست وزیر استرالیا همچنین تایید کرد که یک فروند هواپیمای متعلق به نیروی هوایی سلطنتی استرالیا ۲۶ نفر از جمله شهروندان استرالیایی، اتباع افغان دارای ویزا و نیز یک مقام خارجی دارای یک آژانس بین‌المللی را از کابل خارج و به پایگاه این کشور در امارات متحده عربی انتقال داده است.

اشرف غنی به ابوظبی پناه برد

به گزارش کابل نیوز اشرف غنی رئیس جمهوری فراری افغانستان به ابوظبی پایتخت امارات پناه برده و در آنجا مستقر شده است.

غنی چهار روز پیش از افغانستان خارج و ابتدا از تاجیکستان به عمان گریخت، اما یک منبع به کابل نیوز گفته اشرف غنی در ابوظبی مستقر شده است. او حین پرواز از افغانستان تلاش داشت  ۵ میلیون دلار را با خود ببرد اما بخشی از این پول به دلیل عجله‌ای که داشت در فرودگاه کابل باقی ماند.