شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سازمان ملل#افغانستان#حقوق بشر#حوزه

نشست ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل درباره افغانستان

نشست ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل پیرامون تحولات افغانستان

شورای حقوق بشر سازمان ملل قرار است روز ۲۴ آگوست (دوم شهریورماه) «پیرامون نگرانیهای جدی در حوزه حقوق بشر و وضعیت کنونی در افغانستان» یک نشست ویژه برگزار کند.

به گزارش مشرق، شورای حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد که این شورا قرار است «پیرامون نگرانیهای جدی در حوزه حقوق بشر و وضعیت افغانستان» یک نشست مجازی و ویژه در مقر این شورا در شهر ژنو برگزار کند.

نشست ویژه شورای حقوق بشر به درخواست مشترک پاکستان، هماهنگ کننده موضوعات حقوق بشری و بشردوستانه سازمان کنفرانس اسلامی و افغانستان برگزار می‌شود.

برگزاری این نشست ویژه، همچنین نیازمند جلب حمایت دستکم یک سوم از اعضای این شورای ۴۷ نفره است.

۲۹ عضو این شورا از این درخواست حمایت کرده‌اند: آرژانتین، اتریش، بحرین، بنگلادش، بلغارستان، بورکینافاسو، کامرون، ساحل عاج، جمهوری چک، دانمارک، فرانسه، گابن، آلمان، هندوستان، اندونزی، ایتالیا، ژاپن، لیبی، موریتانی، مکزیک، هلند، پاکستان، لهستان، سنگال، سومالی، سودان، توگو، انگلیس و ازبکستان.

کشورهای ترکیه، آلبانی، مصر، ایرلند، قزاقستان، قطر، سوئد، تاجیکستان و امارات متحده عربی جز ۶۰ عضو ناظری هستند که از برگزاری این نشست ویژه حمایت می‌کنند.

اندکی پیش از طرح درخواست برای تشکیل این نشست ویژه، «کریمه بنون» گزارشگر ویژه سازمان ملل نسبت به بروز یک «فاجعه فرهنگی» پس از سقوط کابل به دست طالبان هشدار داد و از کشورها خواست تا به مدافعان حقوق بشر به ویژه در حوزه حقوق زنان و حقوق فرهنگی و همچنین هنرمندانی که درصدد فرار از افغانستان هستند، کمک فوری ارائه دهند.

منبع: مهر