به گزارش خبرنگار برنا، بسیاری بر این عقیده‌اند که عملکرد شبکه نمایش خانگی در تولیداتش، لطمات بسیاری به سریال‌سازی در تلویزیون وارد کرده است و باز بودن فضا برای پرداختن به مسائل مختلف به این رسانه کمک کرده تا در رقابت با شبکه نمایش خانگی موفق باشد اما از طرفی دستمزدهای بالایی که در این رسانه به بازیگران و دیگر عوامل داده می‌شود باعث شده تا تولید در سینما و تلویزیون نیز تحت تأثیر این رسانه قرار بگیرد و با توجه به بالا رفتن هزینه تولید کار برای تهیه‌کننده‌ها سخت‌ شود.

در این بین برخی بر این عقیده‌اند که شبکه نمایش خانگی مسیر غلطی را در پیش گرفته و به زودی با توجه به فیلمنامه‌های ضعیف و تنها تکیه کردن بر حضور ستاره‌های سینما و بالا بردن پروداکشن تولیداتش با مشکل بحران مخاطب روبرو خواهد شد.

در گفت‌وگو با چند تهیه‌کننده این موضوع را مورد بررسی قرار دادیم که در ادامه می‌خوانید:

امیر پوررحمانی: شبکه نمایش خانگی به تلویزیون لطمه می زند/ زنگ خطر سقوط شبکه نمایش خانگی/ تلویزیون در برنامه های مناسبتی خلاصه نشود/ آموزش راهکاری برای رهایی از شبیخون فرهنگی

با توجه به دستمزد بالایی که شبکه نمایش خانگی در حال پرداخت به بازیگران است به نظر شما این مسئله به کیفیت تولیدات تلویزیون لطمه می زند یا خیر؟ بدون شک تاثیر گذار است و به تلویزیون لطمه وارد می کند. وقتی بازیگران در شبکه نمایش خانگی دستمزد بالایی دریافت می کنند دیگر وقت خود را برای بازی در تلویزیون صرف نمی کنند و به سمت سینما و شبکه نمایش خانگی می روند.

تلویزیون چه اقداماتی باید انجام دهد که در رقابت با شبکه نمایش خانگی عقب نماند؟تلویزیون بیشترین بیننده را دارد. اگر در جذب بازیگر سرمایه گذاری بیشتری داشته باشد، تولیداتش را ارتقا دهد، محتوا و کیفیت کار را افزایش دهد و از حالت برنامه های مناسبتی فراتر برود، با شبکه نمایش خانگی می تواند رقابت داشته باشد و مخاطبان بیشتری را جذب کند، اما وقتی در تولیداتش از سوژه های تکراری و فیلم نامه های ضعیف بهره می برد مخاطبان خسته می شوند و شبکه نمایش خانگی را انتخاب می کنند و در این شرایط متاسفانه تلویزیون به نفع شبکه نمایش خانگی در رقابت مغلوب می شود و بازنده است.

فرق تلویزیون با شبکه نمایش خانگی در خط قرمزها است. تلویزیون در ساخت تولیداتش با یک سری محدودیت ها مواجه است، اما شبکه نمایش خانگی محدودیت کمتری نسبت به صدا و سیما دارد و همین باعث می شود با اقبال مردم مواجه شود.

چه چشم اندازی از رقابت شبکه نمایش خانگی و تلویزیون در آینده دارید؟ وقتی در هر خانه ای یک تلویزیون وجود دارد. طبیعی است که بیشترین ببیننده را نسبت به شبکه نمایش خانگی داشته باشد. البته تعداد پلتفرم‌های نمایش خانگی خیلی زیاد شده و بیننده های خود را تا حدودی از دست داده اند و اگر کیفیت کار خود را ارتقا ندهند و متنوع نباشند با تولیدات پشت سرهم و سوژه های تکراری بعد از مدتی دل مخاطب را می زنند و سقوط می کنند.

این روزها مشغول چه فعالیتی هستید؟ بعد از سریال «پرگار» مشغول تهیه یک اثر جدید هستم. به نظرم کار خوبی خواهد شد و در حال حاضر فراتر از طرح پیش رفته است ولی چون هنوز چراغ خاموش در حال ساخت هستیم زمان معینی را نمی توانم برای پایان ساخت اعلام کنم.

در پایان صحبتی دارید؟ قابل ذکر است در گذشته با یکی از مسئولان صدا و سیما مطرح کرده بودم که هنرستانی را به طور کامل به دانش آموزانی اختصاص دهند که در زمینه کارگردانی و نویسندگی برای صدا و سیما آموزش ببینند بطوریکه دانش آموزان از این طریق مدرک تحصیلی خود را از آموزش و پرورش دریافت می‌کنند و آموزش تخصصی باعث رشد و پیشرفت آنها می شود. اگر سالیانه حدود 8 نفر شاگرد در این زمینه آموزش ببینند خیلی پیشرفت می کنیم. با وجود اینکه این طرح را خوب دانستند و از آن تعریف کردند ولی متاسفانه آن را جدی نگرفتند.

به اعتقاد من تلویزیون باید درعملکرد خود بازنگری کند تا آنجایی که می تواند نویسنده و کارگردان آموزش دهد،  نوآوری داشته باشد با توجه به اینکه مخاطبان تنوع طلب شده اند برنامه ها جذابی ارائه دهد. متاسفانه در زمان کرونا که مردم ناراحت بودند و استرس داشتند پخش سریال ها قطع بود در صورتی که ما باید امید را در مردم بیشتر کنیم. با ساخت برنامه های خوب برای آنها شادی ایجاد کنیم. اما در زمینه تعلیم، تربیت و خانواده مشکل داریم.

تعداد زیادی از خانواده ها نمی دانند با فرزندان خود چطور برخورد مناسبی داشته باشند، ولی ما از طریق سریال سازی می توانیم به آنها آموزش دهیم. چون آموزش در این زمینه نیاز جامعه است. مثلا طی این سال ها اگر از ما بپرسند در ساختار کودک چقدر سریال ساخته ایم چه حرفی برای گفتن داریم؟ برای نوجوان و جوان چقدر کار کرده ایم؟ آیا در سریال ها پاسخگوی نیاز جوان ها بوده ایم؟ به نظرم کاری نکرده ایم. خیلی عقب هستیم.

باید کارگروه تشکیل شود و کارشناسان مقوله خانواده درباره جوانان، در مورد اینکه چرا نحوه استفاده صحیح از تکنولوژی را بلد نیستند؟ روش های استفاده صحیح از تکنولوژی و ... را بررسی و به فکر آموزش آنها باشند. به طور مثال بعضی از بچه ها استفاده صحیحی از برنامه «شاد» آموزش و پرورش نداشتند که این خطرناک است و عواقب بدی به همراه دارد. به نظرم شبیخون فرهنگی که می گویند یعنی همین، دراین میان شبکه های ماهواره ای هم به طور فعال کار می کنند و ما نسبت به آنها خیلی عقب هستیم.

محسن علی‌اکبری: ممیزی ها در ریزش مخاطبان تلویزیون تاثیری ندارند/ کثرت مخاطبان برگ برنده رسانه ملی/ رقابت شبکه نمایش خانگی با تلویزیون بی معنی است

با توجه به دستمزد بالایی که شبکه نمایش خانگی در حال پرداخت به بازیگران است به نظر شما این مسئله به کیفیت تولیدات تلویزیون لطمه می زند یا خیر؟

صد در صد لطمه وارد می کند. هر اتفاقی که خارج از استاندارد و قائده انجام شود باعث بر هم زدن نظم و انظباط در آن حوزه می شود و لطمه های جبران ناپذیری به آن وارد می شود.

تلویزیون با انجام چه اقداماتی می تواند در رقابت با شبکه نمایش خانگی عقب نماند؟ رسانه ملی اگر بتواند تعداد تولیداتش را بالا ببرد و ایجاد اشتغال کند. با ارتقای کیفیت تولیدات که امر خیلی مهمی است اگر تمام اقشار جامعه در گروه های مختلف سنی را به عنوان مخاطب جذب کند بطوریکه آثار کمی و کیفی مخاطب خود را داشته باشند. البته شبکه نمایش خانگی هنوز در شهرهای کوچک و روستاها جایگاه خود را پیدا نکرده و با سرعت پایین اینترنت مخاطب فراگیر ندارد و تلویزیون هنوز به عنوان رسانه منتخب حرف اول را می زند.

شبکه نمایش خانگی در شهرهای بزرگ مخاطب دارد در صورتی که تلویزیون همچنان از حجم یک سریال حدود 20 میلیون نفر بیننده دارد ولی شبکه نمایش خانگی اگر بیننده اش به این رقم یعنی حدود 10 درصد از کل جمعیت یا شاید هم کمتر برسد در جذب مخاطب موفق بوده است. با توجه به وضعیت موجود بعید می دانم که شبکه نمایش خانگی بخواهد با رسانه ملی رقابت کند. چون این رقابت بی معنی است وقتی اکثر مردم مخاطب رسانه ملی هستند.

به نظرم وقتی بخشی از هنرمندان کشور هنوز به رسانه ملی پایبند هستند و در این رسانه بازی می کنند با بالا بردن هزینه و دستمزدها به بازیگر و رفع یکسری مشکلات اتفاق خاصی در تلویزیون نمی افتد.

چه چشم اندازی از رقابت شبکه نمایش خانگی و تلویزیون در آینده دارید؟ در این رقابت جای نگرانی نیست. در واقع رسانه ملی به علت کثرت بیش از حد مخاطبی که در اختیار دارد برگ برنده را درست دارد.

آیا ممیزی های تلویزیون در پایین آمدن مخاطبین موثر است یا خیر؟ خیر، به نظرم موثر نیست. حتی تاثیر منفی هم نداشته و جای نگرانی نیست چون اگر کل جمعیت کشور را 85 درصد در نظر بگیریم اولین سریال نوروزی تلویزیون، امسال با  45 درصد مخاطب، دومین سریال 42 درصد مخاطب و سومین سریال با 38 درصد بیننده یعنی حدود 25 میلیون نفر مخاطب داشته است. این آمار نشان می دهد رسانه ملی هنوز مخاطبان خود را دارد.

 این روزها در حال چه فعالیتی هستید؟ برنامه ای در دست تهیه ندارم.

حسن نجاریان: تهیه کننده ها صنف ندارند!/ رسانه ملی با شبکه نمایش خانگی جوانمردانه رقابت کند/ شبکه نمایش خانگی رقیب قدرتمند تلویزیون/ بعضی قراردادها باعث شگفتی و دردسر می شوند!/ دستمزدهای کم تلویزیون بازیگران را به شبکه نمایش خانگی می برد

حسن نجاریان تهیه کننده تلویزیون در گفت و گو با خبرنگار برنا، درباره تاثیر دستمزد تولیدات شبکه نمایش خانگی روی دستمزد بازیگران تلویزیون عنوان کرد: پرداخت دستمزدهای بالا باعث مقایسه می شود و بودجه های شبکه نمایش خانگی با توجه به شرایطی که دارند بالاتر از بودجه تلویزیون است.

نجاریان ادامه داد: بنابراین این مقایسه اتفاق می افتد و بازیگران و عوامل خود را با آنها مقایسه می کنند و از این گله مند هستند که از لحاظ کاری در شرایط یکسانی هستند و آنها هم در سینما و تلویزیون فعالیت دارند، ولی چرا دستمزدهای شبکه نمایش خانگی بیشتر از دستمزد آنها است که در حداقل شرایط باعث کدورت ذهن و در حداکثر هم وقتی بازی در دو نقش مشابه به آنها پیشنهاد می شود شبکه نمایش خانگی را به فعالیت در تلویزیون ترجیح می دهند.

وی افزود: چون پرداخت های تلویزیون با تاخیر است و هنرمندان آن دستمزدهای کم را هم با دو الی سه ماه تاخیر دریافت می کنند طبیعی است خودشان را مقبول ببینند و تمایل آنها برای فعالیت در شبکه نمایش خانگی بیشتر از تلویزیون باشد.

نجاریان با اشاره به اینکه تهیه کننده های تلویزیون و سینما یک صنف و گروه منسجم ندارند گفت: نداشتن یک صنف منسجم باعث شده که اختلافات و اتفاقاتی به وجود بیاید و عده ای از هنرمندان بدون رعایت بعضی از نکات باعث می شوند قراردادهایی ببندند که هزینه های فیلم سازی بالاتر برود.

او ادامه داد: در واقع با همدلی و همیاری تهیه کننده های سینما و تلویزیون برای رسیدن به یک قانون مشخص که متاسفانه شاید هیچ جایی نمونه های مشابهی از آن وجود ندارد حتی در زمینه سینما و تلویزیون اتفاق نمی افتد و این عدم هماهنگی باعث می شود که تهیه کننده های جوان، کم سابقه یا احیانا افرادی که با ارتباطات خاصی روی کار می آیند با بستن یکسری قراردادها باعث شگفتی و دردسر شوند.

تهیه کننده سریال «جشن سربرون» در خصوص هزینه های تولید تلویزیون در سال جاری گفت: هزینه تولیدات شبکه نمایش خانگی افزایش پیدا کرده به نظرم باید تلویزیون به طور دقیق این موضوع را بررسی و محاسبه کند.

وی ادامه داد: در شبکه نمایش خانگی شرایط از لحاظ مالی و داستان هایی که امکان دارد بسازند مهیاتر است البته قصد ندارم این موضوع را تایید یا تکذیب کنم، ولی بعضا نگاه های موجود مادی و اجرایی در تلویزیون در زمینه ضوابط و مقررات آن قدر سختگیرانه است که باعث شده تولیدکنندگان به سمت سینمای نمایش خانگی سوق پیدا کنند، ولی به طبع باید در سازمان محاسبه کارشناسی انجام شود در واقع از لحاظ مالی سینمای خانگی رقیب قدرتمندی برای تلویزیون است.

این تهیه کننده اظهار داشت: برآوردهای تلویزیون باید منطقی شود یعنی فاصله برآوردهایش با ارقام موجود که همیشه فاصله ای بین آنها وجود دارد را به مرز باریکی برساند و باعث شود سازندگانی که از اعتبار بیشتر و بهتری برخوردار هستند حتی یکسری از بازیگران و  عوامل هم به تلویزیون علاقمند شوند و تمایل پیدا کنند در تلویزیون فعالیت داشته باشند.

این بازیگر افزود: البته پرداخت ها باید منظم تر و سخت گیری ها کمتر شود البته مخالف سختگیری نیستم، نهضت باید وجود داشته باشد، ولی بعضی مواقع دایره سختگیری ها خیلی زیاد است حتی بیشتر از آن چیزی است که اتفاق می افتد و حتی ما می گوییم که نگاه بعضی از شبکه ها نسبت به شبکه های دیگر متفاوت و قوانین در آنجا مختلف است به نظرم اینها را باید سازماندهی و ساماندهی کنند که موجب تخریب سازنده های فیلم اعم از تولید کننده و کارگردان ها با صدا و سیما نشود.

نجاریان در پایان گفت: سازمان صدا و سیما باید به عنوان یک رقیب به سینمای خانگی نگاه کند و در صدد یک رقابت جوانمردانه با آن رو به جلو پیش برود و با آن بدنه قدیمی با سابقه ای که دارد بتواند با کارشناس های سیما مشکلات را حل و  فصل کند و به روزهای گذشته برگردد.