واکنش منفعلانه پنتاگون به اوضاع افغانستان

« جان کربی » سخنگوی وزارت دفاع آمریکا عصر سه‌شنبه گفت که هر روز چند بار ارتباطاتی میان طالبان و نیروهای آمریکایی در فرودگاه کابل وجود دارد.

وی که در کنفرانس خبری پنتاگون صحبت می‌کرد گفت که حداکثر ظرفیت انتقال افراد از فرودگاه بین‌المللی «حامد کرزی» کابل، 5 هزار تا 9 هزار نفر در روز تا 31 اوت (9 شهریور) می‌باشد.

کربی در پاسخ به سوال یک خبرنگار افغانستانی درباره اوضاع کنونی این کشور گفت: «برای درد شما واقعا متاسفم».

ژنرال تیلور، از فرماندهان ارشد پنتاگون نیز در این کنفرانس خبری گفت که هیچ اقدام خصمانه‌ای یا تهدیدی از سوی طالبان در فرودگاه کابل مشاهده نشده است و این فرودگاه همچنان امن است.

بر اساس گفته این مقام نظامی آمریکا تا صبح امروز 3 هزار و پانصد نظامی آمریکایی در فرودگاه کابل مستقر شده‌اند.

واکنش منفعلانه پنتاگون به اوضاع افغانستان

وی گفت که این فرودگاه در حال حاضر برای پروازهای نظامی باز بوده و حرکت پروازهای مسافری در این فرودگاه محدود است.

«ینس استولتنبرگ» دبیر کل پیمان آتلانتیک شمالی نیز عصر سه‌شنبه گفت که فروپاشی افغانستان سریع و غیرمنتظره بوده است. 

وی که در کنفرانس خبری درباره اوضاع افغانستان صحبت می‌کرد، گفت: «پایان حضور نظامی ما در افغانستان ساده نبود اما در برابر انتخاب‌های سختی قرار داشتیم».

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد. این در حالی است که طی هفته‌های اخیر طالبان موفق به پیشروی در افغانستان و تصرف شهرهای مهم این کشور شد. گروه طالبان روز یکشنبه وارد کابل شد و دولت اشرف غنی در افغانستان سقوط کرد.

«ضمیر کابلوف» نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور افغانستان نیز  آمریکا را مقصر تحولات اخیر افغانستان دانست و گفت سقوط دولت کابل به دست طالبان تصویری غم‌انگیز از پیامدهای حضور آمریکا در افغانستان است.