وزیر امور خارجه انگلیس اذعان کرد که از سرعت تسلط طالبان بر افغانستان طی چند روز اخیر شگفت‌زده شده است اما متعهد شد که تلاش‌های سربازان در این جنگ بیهوده نبوده است.

دومینیک راب، وزیر امور خارجه انگلیس در مصاحبه‌ای با شبکه اسکای نیوز گفت: ما یک تغییر بسیار سریع در تحرکات و پویایی‌ها مشاهده کردیم. و البته این بخشی از خروج نیروهای غربی بود اما این روش و رویکرد طالبان بوده و قطعا آزمونی برای نیروهای امنیتی افغان بوده است.

وی تاکید کرد: به دنبال هجوم اخیر مردم به فرودگاه کابل برای فرار از افغانستان، در حال حاضر اوضاع در این فرودگاه باثبات است.

دومینیک راب اذعان کرد که از سرعت تسلط طالبان بر افغانستان طی چند روز اخیر شگفت‌زده شده است اما متعهد شد که تلاش‌های کهنه‌سربازان در این جنگ بیهوده نبوده است.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شوند که صحنه‌هایی از هرج و مرج در فرودگاه کابل در روز دوشنبه مشاهده شدند آن هم در حالی که هزاران افغان مستاصل، دیپلمات‌های خارجی و مقامات در تلاشند تا از افغانستان فرار کنند.

دومینیک راب گفت: در حال حاضر اوضاع در فرودگاه کابل باثبات است. به دنبال تحولات اخیر تعداد سربازان آمریکایی و انگلیسی در این فرودگاه افزایش یافته و ما ۶۰۰ نیروی دیگر در آنجا مستقر کردیم.

وی افزود: نه تنها برای ثبات در افغانستان برای افغان‌ها بلکه برای تلاش‌های ما در تخلیه پرسنل و دیپلمات‌ها، این اقدامی بسیار ضروری محسوب می‌شود.

وزیر امور خارجه انگلیس تصریح کرد: ما پیشرفت واقعی داشته‌ایم. ۱۵۰ تبعه انگلیسی ما روز یکشنبه از افغانستان خارج شدند. طی هفته گذشته، ۲۸۹ تبعه افغان نیز که به انگلیس خدمت کردند و در افغانستان به ما بسیار وفادار بودند، از این کشور جنگ‌زده خارج شدند. ما انتظار داریم طی ۲۴ ساعت آینده ۳۵۰ تبعه انگلیسی و تبعه افغان دیگر که برای ما کار می‌کردند از افغانستان خارج شوند. بنابراین اوضاع باثبات است اما قطعا با دقت اوضاع را تحت نظر داریم.

وی افزود: فکر می‌کنم که فرودگاه کابل امروز (سه‌شنبه) باثبات‌تر از روز گذشته است و باید مطمئن شویم که در روزهای پیش رو این را تثبیت کنیم. هیچ کس سرعت تسلط طالبان یا فروپاشی دولت کابل تحت رهبری غرب را پیشبینی نمی‌کرد.

دومینیک گفت: دولت لندن باید با این واقعیت کنار آید که در حال حاضر طالبان قدرت را در افغانستان در دست دارد. وزرا درباره این اوضاع واقع‌بین خواهند بود.  

در پاسخ به سوالی که آیا انگلیس به افغانستان بازخواهد گشت یا خیر، دومینیک راب گفت: نیروها در حال خروج از این کشور هستند. رویدادها در افغانستان احتمالا تاثیری کمانه‌دار در انگلیس خواهد داشت.

بن والاس، وزیر دفاع انگلیس نیز روز دوشنبه تاکید کرده بود که بازگشت نیروهای انگلیسی به افغانستان جزو گزینه‌ها نیست.