شهر خبر

متکی: یادگار برجام، خسارت محض بود

وزیر اسبق امور خارجه، حسین امیرعبداللهیان را مناسب‌ترین گزینه برای وزارت امور خارجه دانست و گفت: رأی بالای مجلس به امیرعبداللهیان ارتباطات خارجی او را قوی‌تر و موثرتر خواهد کرد.

به گزارش شریان نیوز،منوچهر متکی وزیر اسبق امور خارجه در گفتگو با مهر، در پاسخ به این سوال که آیا وزیر پیشنهادی امور خارجه برای کابینه سیزدهم می‌تواند نقاط ضعف قبل را بهبود ببخشد، گفت: حسین امیرعبداللهیان، در بین کسانی که برای مسئولیت وزارت امور خارجه مطرح بودند، انتخاب خوبی برای آقای رئیسی است.

وی افزود: اولین ویژگی امیرعبداللهیان این است که بیش از دو دهه گذشته را در خانواده وزارت خارجه اشتغال داشته و از موضوعات مهم سیاست خارجی و روابط بین الملل آگاهی خوبی دارد؛ او در سال‌های مسؤلیت خود در امور بین الملل مجلس شورای اسلامی نیز در جریان دقیق مباحث روز قرار داشته و از مشاوران رئیس مجلس بوده است.

وزیر اسبق امور خارجه اظهار کرد: در این سال‌ها امیرعبداللهیان عهده‌دار مسؤلیت‌های مهمی بوده و به اعتقاد من در هر حوزه‌ای، آن مسئولیت را با تدبیر و موفقیت به سامان رسانیده است.

متکی با بیان اینکه لازم است به چند نکته از توفیقات وزیر پیشنهادی امور خارجه اشاره کنم، تصریح کرد: در زمان مسئولیت بنده به عنوان وزیر امور خارجه، امیرعبداللهیان سفیر ایران در بحرین بود، یکی از توفیقات او در زمان سفارتش در بحرین این بود که به واسطه تعاملات خوبی که با حکومت این کشور برقرار کرد و با دیپلماسی خوب خود توانست به جایگاه شیعیان در بحرین و وفاق عمومی در این کشورکمک کند.

وی ادامه داد: امیرعبداللهیان با تعاملات و روابط خوب خود با مقامات بحرین موجب شد که پادشاه بحرین احساس کند که باید به بخش قابل توجهی از جمعیت بحرین، یعنی شیعیان توجه داشته باشد. شیخ حمد بن عیسی آل خلیفه پادشاه بحرین، در دیدارهایی که با من و مقامات جمهوری اسلامی داشت این رویکرد خود را با افتخار تشریح می‌کرد.

وزیر اسبق امور خارجه این دستاورد در بحرین را نتیجه کار حرفه‌ای و دیپلماسی موفق امیرعبداللهیان به عنوان یک سفیر دانست و گفت: وظیفه اصلی یک سفیر نزد دولت محل ماموریتش، جلب توجه آن دولت به اولویت‌های دولت متبوع خود سفیر است و وفاق ملی در بحرین به عنوان عامل ثبات در همسایگی ما یک اولویت است.

متکی با تاکید بر اینکه هدایت پرونده مذاکره با آمریکایی ها در مسئله عراق برگ دیگری از کارنامه موفق امیر عبداللهیان در وزارت امور خارجه بود، بیان کرد: با شهید سردار سلیمانی توافق کردیم که ریاست هیئت ایرانی در سومین و آخرین دور مذاکره با هیات آمریکایی دولت جرج بوش در بغداد را امیرعبداللهیان عهده دار شود؛ او توانست به آنها بفهماند که حضور نظامی و خشونت بار سربازانشان در شهرهای عراق هرگز منجر به پیروزی و موفقیت آمریکا نمی‌شود.

وی تصریح کرد: اوباما با دریافت این پیام در مبارزات انتخاباتی‌ خود گفت که اگر رئیس‌جمهور آمریکا شود نیروهای آمریکا را از عراق خارج خواهد کرد و چنین نیز شد.

وزیر اسبق امور خارجه ادامه داد: امیرعبداللهیان در جایگاه معاون منطقه‌ای، مذاکرات فرامنطقه‌ای مهمی با روس‌ها و کشورهای اروپایی پیرامون تحلیل واقعی از تحولات منطقه ما داشت و به نظر من اینها نشانه آن است که او گزینه مناسبی برای وزارت امور خارجه است. من باتکیه بر همه سوابقم از نمایندگان محترم درخواست می‌کنم با رای بالایی او را به عنوان وزیر امور خارجه انتخاب کنند.

متکی رای اعتماد بالا را برای وزیر امور خارجه حائز اهمیت دانست و گفت: رای بالا به وزیر امور خارجه توان مانور می‌دهد و ارتباطات خارجی او را قوی‌تر و موثرتر خواهد کرد.

وی به تحلیل نتایج سیاست خارجه در دو دوره اخیر پرداخت و گفت: متاسفانه در دولت‌های یازدهم و دوازدهم ناموفق‌ترین کارنامه را به لحاظ راهبردی در تدوین نقشه راه داشتیم؛ هرچند دیپلمات‌های بسیار حرفه‌ای از جمله محمدجواد ظریف، عباس عراقچی و مجید روانچی در این دو دوره فعالیت داشتند که مجموعا بیش از صد سال تجربه کار وزارت خارجه در حوزه بین‌المللی داشتند.

وزیر اسبق امور خارجه ادامه داد: در این هشت سال به دلیل رویکرد و استراتژی نادرستی که اتخاذ شده بود مذاکرات و دیپلماسی ما به چنین سرانجامی ختم شد.

متکی با بیان اینکه یکی از ابعاد و نتایج نامطلوب رویکردهای نامناسب در دیپلماسی عدم توازن بین مناطق جغرافیایی مختلف جهان بود، تصریح کرد: در دو دوره اخیر ما همه تخم‌مرغ‌ها را در سبد آمریکا و اروپا قرار دادیم و آن را محدود به «برجام» کردیم؛ برجامی که تعابیری از جمله خسارت محض و اقدامی بی‌فرجام را برای کشور به یادگار گذاشت.

وی با اشاره به اینکه برجام یک تجربه مهم برای کشور بود، خاطرنشان کرد: تجربه دولت یازدهم و دوازدهم در دیپلماسی همان شد که مقام معظم رهبری در بیانات خود به آنها اشاره کردند که آمریکا قابل اعتماد نیست، و این حقیقت را ما با همه وجود لمس کردیم و البته می‌تواند چراغ راهی برای آینده باشد.

وزیر اسبق امور خارجه در پایان تاکید کرد: امیرعبداللهیان در سوابق و کارنامه خود نشان داده که رویکردهایش مبتنی بر مبانی برآمده از انقلاب، دیدگاه‌های حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری بوده و خواهد بود، لذا از نظر من او شخصیتی قابل اعتماد و اتکا است.