شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عربستان#عربستان سعودی#مهاجران

پیامدهای داخلی و خارجی کمپین تازه عربستان علیه مهاجران یمنی


پیامدهای داخلی و خارجی کمپین تازه عربستان علیه مهاجران یمنی

به دنبال کمپین تازه عربستان سعودی علیه مهاجران یمنی‌ بسیاری نسبت به پیامدهای فاجعه‌ بار این تصمیم هشدار دادند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از عربی 21،کمپین پاکسازی عربستان سعودی از ژوئیه گذشته علیه هزاران یمنی از جمله دانشگاهیان و پزشکان سوالاتی در مورد میزان تأثیرات آن بر کشوری که به مدت هفت سال در جنگی تحت رهبری عربستان گرفتار شده، ایجاد کرده است.

مقامات سعودی از ژوئیه گذشته و اوت امسال، به طور ناگهانی و بدون هیچ توضیحی شروع به فسخ قرارداد بیش از260 استاد دانشگاه از دانشگاه‌های واقع در استان‌های جنوبی عربستان کردند.

اقدامات عربستان علیرغم درخواست‌ها و هشدارها درباره عواقب میلیون‌ها یمنی در عربستان که عمدتا مخارج فرزندان و اقوام خود را تامین می‌کنند ادامه دارد.

یک جراح یمنی که در یک بیمارستان دولتی در جنوب عربستان کار می‌کند، فاجعه‌ای را که در نتیجه تصمیمات اخیر عربستان علیه صدها متخصص یمنی در انتظار آنها است، بازگو می‌کند.

این جراح یمنی در بیانیه‌ای اعلام کرد دو هفته پیش ، من خانه‌ام را ترک کردم و طبق معمول هر روز به بیمارستان محل کارم رفتم اما بعد رسیدن به محل کارم با صحنه‌ای تکان دهنده مواجه شدم که به من اطلاع داده شد که آن روز آخرین روز کاری من در بیمارستان در جنوب عربستان است ، درحالی‌که قرارداد من هنوز به پایان نرسیده است.

وی ادامه داد: من یک جراح مشهور هستم و سه سال است که در بیمارستان وابسته به دولت عربستان در جنوب عربستان کار می‌کنم  اما تصمیم به فسخ قرارداد من تعجب آور بود. بنابراین به سادگی و بدون هیچ گونه توضیحی، من قراردادم را به پایان رساندم و تنها من نیستم اما این روش به طور خودسرانه بر ده‌ها دانشگاهی و پزشک در بیمارستان‌ها تأثیر گذاشت.

وی از رفتار منفی و ناعادلانه این اقدامات توسط مقامات دولت مستعفی یمن انتقاد کرد که یمنی‌ها را همزمان با جنگ ویرانگری که دولت مستعفی یمن باعث آن بوده است، با بدترین بحران انسانی تهدید می‌کند.

بدترین موضوع این است که مقامات مستعفی یمنی خواستار آن شدند که بسیاری از کسانی که تحت تأثیر اقدامات سعودی قرار گرفته‌اند سکوت کرده و افکار عمومی یمن را تحریک نکنند و آن‌ها به ما گفتند که سعودی‌ها این موضوع را به آن‌ها اطلاع داده‌‌اند.

وی خاطرنشان کرد که مقامات سعودی از انتقال پزشکان و دانشگاهیان یمنی به شهرهای دیگر عربستان برای کار جلوگیری کردند و فاجعه‌ای در راه است که عربستان بر فهرست بلند بلایای یمن و فقر وفلاکت بیشتر ملت یمن افزوده است.

اخراج 265 دانشگاهی یمنی از عربستان

از سوی دیگر، یکی دیگر از دانشگاهیان یمنی که در دانشگاهی در جنوب عربستان کار می‌کرد، گفت که این اقدام مقامات سعودی قبل از عید سعید قربان مبارک آغاز و بلافاصله پس از تعطیلات عید اجرایی شد و عربستان به طور ناگهانی قرارداد دانشگاهیان یمنی از 5 دانشگاه دولتی را فسخ کرد.

به گفته یک دانشگاهی یمنی، این روش بر 106 نفر از دانشگاهیان یمنی در دانشگاه نجران و 50 نفر دیگر در دانشگاه جازان تأثیر گذاشت و همچنین قرارداد 83 استاد دانشگاه از دانشگاه «ملک خالد» 41 نفر از دانشگاه «بیشه» و 26 نفر از دانشگاه « الباحه» فسخ شد.

وی توضیح داد افرادی که هدف این تصمیم قرار گرفته‌اند به دنبال جنگ ائتلاف متجاوز عربی به رهبری عربستان سعودی از تعداد زیادی از خانواده‌های یمن حمایت می‌کنند و اخراج آنها یکباره باعث بحران اقتصادی و انسانی خواهد شد و فاجعه این کشور را افزایش می‌دهد.

این دانشگاهی یمنی تأکید کرد که عربستان سعودی با اقدامات اخیر قصد دارد حدود 700 هزار یمنی را از مناطق نجران، جازان ، عسیر و الباحه که در بخشهای عمومی و خصوصی کار می‌کنند اخراج کند که این تصمیم فاجعه‌ای اقتصادی به دنبال دارد.

در همین زمینه یکی از بستگان یکی از پزشکان که اخراج شده اعلام کرد که این تصمیم خودسرانه که تنها یمنی‌ها را هدف قرار داده، مایه تاسف است. اقدامات عربستان پس از تمدید قرارداد دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها در استان‌های جنوبی با دانشگاهیان و پزشکان یمنی انجام شد.

وی در ادامه گفت: همه چیز به طور عادی پیش می‌رفت و با شروع سال تحصیلی در عربستان و هنگامی که دانشگاهیان و پزشکان به محل کار خود رفتند، از فسخ قرارداد کاری خود مطلع شدند.

این منبع که بستگانش در دانشگاهها و بیمارستانهای عربستان کار می‌کنند، اظهار داشت که قرارداد با دانشگاهها و بیمارستانها بدون هیچ گونه توضیحی فسخ شد و آنها از این موضوع به صورت شفاهی مطلع شدند.

به گفته این منبع، دانشگاهیان و پزشکان در حال حاضر در شرایط دشواری بدون حقوق زندگی می‌کنند و منتظر حقوق خود با آن موسسات در عربستان هستند که هنوز آنها را دریافت نکرده‌اند و این موضوع مایه تاسف است.

این منبع افزود: اخراج دانشگاهیان یمنی از دانشگاه‌های جنوب از سوی عربستان علیرغم نیاز آن دانشگاهها به دلایلی خودسرانه بوده ، زیرا بسیاری از آنها پست‌های مهمی را برعهده داشتند و شبانه روز تلاش می‌کردند.

وی تاکید کرد که این تصمیم ناتوانی عربستان سعودی را در جایگزینی در آن دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها نشان خواهد داد.

«علی المعمری» از نمایندگان پارلمان دولت مستعفی یمن درباره تاثیر اقدامات اخیر علیه مهاجران و کادرهای یمنی در داخل عربستان بر روابط بین دو کشور هشدار داد.

وی تاکید کرد که خطر این اقدامات ناگهانی علیه کادرهای یمنی که همچنان در حال گسترش است این است پیامدهای ناگواری در اعماق جامعه ایجاد می‌کند که درمان آن بسیار دشوار است.

در سالهای جنگ عربستان در یمن ، هزاران کارگر یمنی ازعربستان اخراج شدند.

ابعاد سیاسی و تبعیض آمیز

« توفیق الحمیدی» رئیس سازمان‌ حقوق و آزادی « سام» معتقد است که این تصمیم عربستان ابعاد سیاسی اشتباه را منعکس می‌کند.

وی در بیانیه‌ای به عربی 21 اعلام کرد که رویکرد اخیر عربستان دارای تبعات تبعیض آمیز غیرقابل قبولی است و اساسی‌ترین حقوق و کنوانسیون‌های بین‌المللی، از جمله میثاق بین‌المللی حقوق سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و همچنین کنوانسیون کارگران مهاجر را نقض می‌کند و کنوانسیون بین‌المللی کار مستلزم حمایت از کارگران در برابر هرگونه سوءاستفاده است.

رئیس سازمان سام مستقر در ژنو تاکید کرد: عارضه جنگ این است که این اقدامات جان بسیاری از یمنی‌ها را به خطر می‌اندازد ، زیرا یمن کشوری ناامن است.

وی در عین حال تأکید کرد که عربستان باعث بی ثباتی دریمن شده است، بنابراین بیرون راندن این افراد به معنای به خطر انداختن زندگی و معیشت آنها است.

رئیس سازمان سام مستقر در ژنو با اشاره به اینکه این اقدامات با تهدید بیش از 700 هزار یمنی بحران انسانی را تشدید می‌کند خواستار بازنگری این اقدامات شد.

وی همچنین از سازمان‌های بین‌المللی خواست تا دولت عربستان را تحت فشار قرار دهند تا این اقدامات را متوقف کند.

طی 15 سال گذشته، ده‌ها مدرس دانشگاه یمنی به دلیل افزایش تقاضا برای مهارت‌های خود در دانشگاه‌های عربستان ، به ویژه در جنوب ، دانشگاه‌های یمن را ترک کرده‌اند. پیش بینی می‌شود که عربستان در استخدام کارکنان با تجربه مشکل دارد و این امر در مورد کادر پزشکی نیز صدق می‌کند؛ چراکه صدها نفر در همان مدت به بیمارستان‌های عربستان آمدند.

با وجود آنکه عربستان شدیدا به این اصلاحات اقتصادی نیاز داشته اما این می‌تواند یک تاثیر خطرناک پیش‌بینی نشده برایش به همراه داشته باشد. این احتمال وجود دارد که هزاران یمنی اخراج شده که مجبور به بازگشت به کشور درگیر بحران انسانی و بدون فرصت اقتصادی خود شده‌اند، سلاح به دست گرفته و به انصارالله یا نیروهای یمن و کمیته‌های مردمی بپیوندند.

انتهای پیام/