شهر خبر

نگرانی کُردهای عراقی از تحولات افغانستان و بدعهدی آمریکایی‌ها/ گزارش اختصاصی


نگرانی کُردهای عراقی از تحولات افغانستان و بدعهدی آمریکایی‌ها/ گزارش اختصاصی

تحولات جاری افغانستان و به قدرت رسیدن دوباره گروه طالبان، بازتاب زیادی در اقلیم کردستان عراق داشته است، رئیس فراکسیون جنبش تغییر در پارلمان عراق معتقد است که این تحولات زنگ خطر را برای دیگر وابستگان بیگانگان در منطقه به صدا درآورده است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، احزاب، شخصیت‌های سیاسی و تحلیلگران کردستان عراق در خصوص آنچه که در نتیجه 20 سال اشغالگری آمریکا در افغانستان روی داده است، اظهارنظر کرده‌اند. بازتاب تحولات افغانستان در اقلیم کردستان به گونه‌ای است که رسانه‌های کُردی و شبکه‌های اجتماعی در این منطقه تحت تاثیر این رخدادها قرار گرفته‌اند.

تحولات افغانستان عبرتی برای وابستگان به نیروهای بیگانه

رئیس سابق پارلمان اقلیم کردستان اعلام کرده است که آنچه در افغانستان می‌گذرد عبرتی برای آنهایی است که به جای تکیه بر نیروی مردمی به بیگانگان وابسته شده‌اند.

یوسف محمد که اکنون رئیس فراکسیون جنبش تغییر در پارلمان عراق است، اعلام کرده است که این تحولات زنگ خطر را برای دیگر وابستگان بیگانگان در منطقه به صدا درآورده است.

نخستین تماس از اقلیم کردستان با گروه طالبان

جنبش اسلامی کردستان عراق حمایت خود را از گروه طالبان و اقدامات آن در افغانستان اعلام کرده است.

احسان علی عبدالعزیز عضو دفتر سیاسی جنبش اسلامی کردستان اعلام کرده است که ضمن گفتگو با ذبیح الله مجاهد از سران گروه طالبان، پیام تبریک سران و اعضای جنبش اسلامی کردستان را به وی انتقال داده است.

این عضو ارشد جنبش اسلامی کردستان عراق، کنترل افغانستان توسط گروه طالبان را نجات مردم مسلمان این کشور دانسته است.

بدعهدی‌های آمریکا به عراق و اقلیم کردستان نیز خواهد رسید

عضو شورای اجرایی جماعت عدالتخواهی کردستان عراق (جماعت اسلامی سابق) نیز در واکنش به تحولات افغانستان اعلام کرده است که آمریکایی‌ها سرانجام از عراق و اقلیم نیز خواهند رفت و بهتر آن است سران کُرد، مبارزه با فساد، اتحاد داخلی و بهره گیری از ظرفیت‌های اقلیم کردستان را پشتوانه تقویت و حفاظت از این منطقه قرار دهند نه اینکه تنها در پی کسب حمایت‌های خارجی باشند.

عبدالستار مجید تاکید کرده است که بدعهدی‌های آمریکا در آینده به عراق و اقلیم کردستان نیز خواهد رسید.

وی با مقایسه وضعیت حکمرانی اقلیم کردستان و افغانستان اعلام کرده است که ثمره 20 سال اشغالگری و صرف هزینه‌های بیشمار آمریکا، ناتوانی نیروهای آموزش دیده افغان در راستای دفاع از مردم افغانستان بوده است.

 

وابستگان به بیگانگان پیام تحولات افغانستان را درک کنند

عضو شاخص پارلمان محلی اقلیم کردستان عراق هم از کسانی بوده است که به رخدادهای افغانستان واکنش نشان داده است.

علی محمدصالح اعلام کرده است که جریان‌هایی در اقلیم کردستان که به حمایت خارجی‌ها دلخوش هستند لازم است پیام رخدادهای جاری در افغانستان را دریافت کنند.

وی گفته است که جریان‌های وابسته به بیگانگان که در اقلیم کردستان دارای حکمرانی فاسدی هستند، منتظر آینده‌ای همچون افغانستان باشند.

پایان دوران اشغالگری در کشورهای دیگر

رئیس شورای رهبری اتحاد اسلامی کردستان عراق نیز به تحولات افغانستان واکنش نشان داده است.

هادی علی اعلام کرده است که نخستین پیام این رخدادها، پایان دوران اشغالگری در کشورهای دیگر است.

وی گفته است که ممکن است در نتیجه سیاست‌های آمریکا، عراق و اقلیم کردستان نیز در آینده با چنین سرنوشتی مواجه شوند.

در سکوت دو حزب حاکم اقلیم کردستان عراق نسبت به رخدادهای افغانستان، مقالات و تحلیل‌های متعددی از سوی نویسندگان کُرد عراقی در رسانه‌های این منطقه منتشر شده است. عمده اظهارنظر شخصیت‌ها و نوشتارهای منتشره نیز متوجه احزاب دموکرات کردستان عراق و اتحادیه میهنی است که دارای بیشترین روابط با نیروهای بیگانه به ویژه آمریکایی‌ها هستند.

انتهای پیام/